Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford má průšvih. Miliony jeho motorů mají zneužívat cizí patenty, na stole je žaloba
12.2.2019 | Petr Prokopec
Asi osm milionů aut Fordu v oběhu je vybaveno motory, které měla firma postavit s použitím know-how, které ji nepatří. Jde tu o hodně, možná i miliardy či zákazy prodeje.
Zhruba v polovině ledna se u Fordu otevíralo jedno šampaňské za druhým. Automobilka sečetla registrace tzv. F-Series, tedy modelů F-150, F-250, F-350 a F-450, a rázem měla co slavit. „Minulý rok jsme prodali milion exemplářů. Náš PR tým si střihl úkol z matematiky, díky kterému víme, že jeden kus udáme každých 29 sekund,“ uvedl Hau Thai-Tang, výkonný viceprezident značky pro produktový vývoj a prodej. Jeho slova pak potvrdil generální ředitel Jim Hackett, dle kterého F-série „překonala nejbližší konkurenci největším rozdílem v historii“.
Jen o pár dnů později ale modrý ovál čekala ledová sprcha a velmi nepříjemné vystřízlivění. Značka čelí žalobě tří profesorů z Massachusettského institutu technologie (MIT), kteří tvrdí, že Ford odcizil jejich patentovanou technologii kombinující portové a přímé vstřikování paliva. Tímto systémem jsou osazeny motory EcoBoost, které používají prakticky všechny modely značky. Leslie Bromberg, Daniel R. Cohn a John B. Heywood proto nyní požadují provizi z každého vozu, který značka prodala a které duálním vstřikováním disponoval. V jejich hledáčku je hlavně Ford F-150, neboť jen za loňský rok 60 procent všech exemplářů disponovalo motorem EcoBoost.
Nejde však pouze o nejprodávanější pick-up světa, jak jsme již zmínili, kombinací portového a přímého vstřikováním je osazeno značné množství vozů značky, stejně jako jím disponuje i řada pohonných jednotek, třebaže nejde o každý EcoBoost. Analytik Kevin Tynan odhaduje, že tyto agregáty našly od roku 2015 svůj domov ve zhruba osmi milionech vozů, pročež provize může být značně vysoká. „Pokud to bude dolar za auto, o nic nejde. Při tisíci dolarech však 8 miliard již zabolí.“
Je samozřejmě otázkou, jak se ke všemu postaví federální soud, u kterého byla žaloba podána. Tři profesoři budou muset dokázat, že Ford skutečně ukradl jejich technologii. Duální vstřikování totiž užívá i General Motors, třeba u Corvette ZR1. Toyota s ní nabízí šestiválcový Avalon, stejně jako GT 86, což logicky znamená, že zkrátka nezůstalo ani Subaru BRZ. A aby toho nebylo málo, pak s technologií je vázáno přes 115 patentů, z nichž nějakých dvanáct připadá na Ford. Tady ovšem nejde jen o to, že Ford „náhodou” používá obdobné řešení, jeho vazby s oněmi třemi profesory jsou mnohem užší.
Abychom pochopili podstatu celého případu, budeme se muset vrátit do roku 2007. V té době odstartoval společný vývojový program Fordu a MIT, který se zaměřil na pohonné jednotky. Paralelně ve stejné době na stejném problému pracovala jiná skupina, ve které se s lidmi od Fordu potkali lidé z dalších univerzit. Ani jedna spolupráce přitom nebyla překvapivá, neboť vzájemné propojení obou stran bylo dlouhodobé - ostatně třeba v roce 1984 odpromoval na MIT na katedře managementu Bill Ford, nynější prezident automobilky a pravnuk jejího zakladatele Henryho Forda.
V rámci těchto aktivit Bromberg, Cohn a Heywood vyvinuli kombinaci portového a přímého vstřikování, jež umožňuje lepší mix paliva a vzduchu a tedy i vyšší efektivitu pohonných jednotek. Jelikož všichni tři jsou profesory MIT, práva připadla univerzitě, ta je ovšem na ně převedla. Profesoři pak následně založili společnost Ethanol Boosting Systems (EBS), která se rozhodla technologii nabízet v licenci automobilkám. Jako první byl na řadě Ford, zejména s ohledem na onu dlouholetou spolupráci. Následovala série emailů i schůzek, obě strany se však nakonec nedohodly.
Automobilka totiž požadovala licenci zcela zdarma, přičemž za odměnu by MIT a EBS napomohla s příchodem jejích dalších technologií na trh. To však profesoři odmítli. V listopadu 2015 se navíc dozvěděli, že Ford nejen že nemá zájem o odkoupení duálního vstřikovacího systému, ale navíc ani nehodlá touto technologií osadit žádný ze svých vozů.
Jak už nyní víme, realita je zcela odlišná, Ford naopak plánoval velmi široké využití portového a přímého vstřikování. Značka přitom měla velmi dobře vědět, že užívá kradenou technologii. Na emaily a telefonáty jejích tvůrců ale již neodpovídala. Ani teď se k probíhajícímu případu nehodlá nikterak vyjádřit. Dá se tedy předpokládat, že stanovisko modrého oválu uslyšíme až v soudní budově. Bude zajímavé sledovat, jaký verdikt padne - nicméně už jen předběžné opatření o dočasném pozastavení prodeje sporných motorů by Ford dostalo na kolena. A i to nyní hrozí.
Ford má ve svých motorech neoprávněně užívat technologii duálního vstřikování vyvinutou a patentovanou profesory MIT v rámci někdejší spolupráce, ze které si ale Ford možnost toto řešení použít neodnesl
Pro automobilku je to velký problém, neboť motory s tímto řešením se prodává mimo jiné 60 % pick-upů F-150 - jen v jejich případě jde o 600 tisíc aut ročně
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva