Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford Mondeo 1,5 EcoBoost v dlouhodobém testu: vážně je to tragédie?
12.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Současné Mondeo si nevydobylo dobré renomé a na jeho mizerných prodejích je to znát. Je to s ním ale tak špatné? Test na 100 tisíc km řekne mnohé.
Současná generace Fordu Monde] si příliš popularity mezi zákazníky nezískala. Evropské prodeje zdaleka nedosahují úrovně, na jaké se pohybovaly dříve. Však ještě v roce 1997 Mondeo oslovilo přes 322 tisíc Evropanů, v loňském roce nedosáhly prodeje ani na 60 tisíc vozů. Výraznou měrou také klesají i registrace zámořského provedení, které je v showroomech k mání pod názvem Fusion. Potvrzují to i data z prosince, kdy bylo prodáno 17 444 kusů, tedy o 9 procent méně než předloni a o neskutečných 32 % méně než v roce 2015. Stávající generace tak možná bude tou poslední.
Proč tomu tak je? Mnohé jsme již naznačili v našem někdejším testu, kdy jsme konstatovali, že zejména po stránce dynamické je Mondeo jen stínem své kdysi tak slavné minulosti. A jak nyní dokládají kolegové z Auto Bildu ani z dlouhodobé perspektivy se vůz nejeví lepší a v rámci spolehlivosti selhává. Po najetí 100 tisíc kilometrů během necelých dvou let si totiž za rozličné problémy vysloužil 27 trestných bodů z 57 možných a celkovou známku 3. Tak špatný výsledek je v dlouhodobých testech Němců výjimkou.
Jedním z kamenů úrazu je už cena. Pokud v Německu zatoužíte po voze osazeném přeplňovaným 1,5litrovým čtyřválcem EcoBoost a šestistupňovým automatem, musíte si připravit 32 400 Eur (cca 827 700 Kč). Dealerská sleva je sice jistá, nicméně zároveň tu máme příplatky, které v případě testovaného vozu zvedly výslednou sumu až za hranici 43 000 Eur (přes 1,1 milionu Kč).
Takové peníze za sice opravdu velký kombík, ovšem vybavený malým motorem je opravdu problém. Ospravedlnit jej nedokáže ani dynamika, ani spotřeba. Němci během oněch sto tisíc kilometrů do vozu natankovali 9 866 litrů paliva, což odpovídá 9,8litrovému průměru. Na tom se přitom podílí i jízda maximálkou (217 km/h), jinak se průměr na jejich obvyklém okruhu na začátku i konci testu pohyboval okolo 7 litrů.
Při převzetí vozu v lednu 2016 zvládl vůz zrychlení a 100 km/h za 10,3 s, po zajetí se tato hodnota o jednu desetinu snížila. Zhoršila se však i schopnost zabrzdit z rychlosti 100 km/h, a to o více než jeden metr při zahřátých pneumatikách. Kromě toho šla lehce nahoru také hlučnost při padesátce, po vyjetí mimo městskou zástavbu ale již Mondeo zůstalo na původních hodnotách.
Testující nebyli spokojeni rovněž s kabinou, která sice stejně jako zavazadelník je prostorná, ovšem třeba přední sedadla mají krátký sedák a neposkytují dostatečnou podporu nohám. S multimediálním systémem se musíte sžít, jinak řadu informací nenaleznete, navíc i poté budete konfrontování s letargickými reakcemi. A aby toho nebylo málo, displej spíše zrcadlí okolí, než aby ukazoval potřebná data.
Ani zde ale kritika nekončí, stížnosti mířily rovněž k nedostatku komfortu. Nové Mondeo jako kdyby se nemohlo rozhodnout, zda chce jít cestou svých předchůdců a vsadí na sportovní chování, nebo jestli má být pohodlným kočárem. Jak asi tušíte, pokaždé zůstává někde uprostřed, neboť od předních kol se do volantu přenáší nemalé nárazy, vzadu pak cestující na komfort při dynamičtější jízdě nenarazí ani náhodou.
Ve finále tu pak máme problémy s kvalitou, neboť kritizována je schopnost vozu jak zvnějšku, tak zevnitř odolávat běžnému zatížení - lak, plasty i látky vydržely méně než v jiných vozech. Největší problém ale přišel po najetí 58 562 kilometrů, kdy došlo k uvolnění šroubku v mezichladiči stlačeného vzduchu, který se dostal až do motoru. Ve výsledku došlo k jeho poškození a protékání chladicí kapaliny do prostoru válců (s tím má Ford zjevně potíže na vícero frontách..), což bylo možné snadno identifikovat dle bílého kouře valícího se z výfuku. K zadření motoru ale naštěstí nedošlo, takže to spravilo „jen” pár dnů v servisu a záruční oprava.
Ve výsledku tedy vystavená známka „3“ může být pro Mondeo ještě pozitivní, zvláště když jsme ještě nezmínili propad hodnoty. Ten je opravdu výrazný, po necelých dvou letech se totiž kombík pohybuje na ceně 16 815 Eur (429 600 Kč). Zdá se tedy, že Evropané ví, proč o Mondeo ztratili zájem - prostě už to není ono...
Souhrn nákladů na 100 tisíc ujetých kilometrů a naměřené hodnoty
Naměřené hodnoty na začátku a konci testu dokonale nevykreslují, jak problematické dva roky s Mondeem byly. Náklady na jeho provoz za tu dobu už říkají více...
Že vůz nedosahuje kvalit svého předchůdce jsme zmiňovali již během testu v roce 2015. Dlouhodobá zkušenost německých kolegů lepší není
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
- Brit Jake Dixon opouští Katar a letí domů: konečně je to v pořádku 17.3.2024
Nejčtenější články
- Sprint dvou německých superkombíků nedopadl podle očekávání, morálním vítězem je nižší hmotnost
19.2.2024 - Tohle Porsche si kdysi koupil Nissan, aby „obšlehnul” řešení pohonu všech kol pro svou vlastní legendu
19.2.2024 - Celosvětové prodeje elektrických a hybridních aut začaly prudce klesat, v lednu byly nejnižší od května 2023
19.2.2024 - Unikly technické parametry nového BMW M5 a je to obrovské zklamání, jeho hmotnost je doslova šílená
19.2.2024 - Nové rakouské řešení pohonu spalovacích aut emise CO2 z atmosféry dokonce stahuje, pro elektromobily je to další rána
19.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva