Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford přiznal, na jakých modelech v Evropě prodělává. Chystá masivní čistku
30.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Našimi výsledky v Evropě jsme extrémně zklamáni, říká nejvyšší šéf Fordu. A podobně jako v USA pročistí nabídku automobilky tak, že v ní nezůstane kámen na kameni.
Na sklonku dubna Ford oznámil, že hodlá řádně zredukovat nabídku na severoamerickém trhu. Ve své domovině dá padáka prakticky všem vozům, které nejsou SUV nebo pick-upy. Výjimkou budou jen a pouze Mustang a Focus Active, tedy jakýsi Focus SUV. Kromě toho bude značka klást velký důraz na elektrifikaci a hybridizaci, neboť hodlá do roku 2022 nabízet ve svém portfoliu 22 aut počítajících s alternativním pohonem.
Jde o vskutku odvážný krok, který z krátkodobého hlediska může automobilce pomoci k zisku. Na druhé straně ale bude stačit, aby se zákaznické trendy změnily, a Ford prakticky nebude mít co nabídnout zákazníkům. A to nikoliv pouze ve své domovině, ale rovněž v Evropě. Jak se totiž dalo očekávat, pořádná čistka čeká i nabídku na Starém kontinentu.
Značka minulý týden ve středu zveřejnila finanční výsledky evropské divize, jež nebudou v účetních knihách firmy zapsány zrovna zlatým písmem. Zatímco loni bylo během druhého kvartálu dosaženo zisku 88 milionů dolarů (cca 1,93 mld. Kč) před zdaněním, nyní tu máme ztrátu 73 mil. USD (1,6 mld. Kč). Upravena tak byla předpověď na celý letošek, který má skončit jako ztrátový rok.
„Našimi výsledky v Evropě jsme extrémně zklamáni,“ uvedl v reakci na výsledky šéf Fordu Jim Hackett. Finanční ředitel automobilky Bob Shanks pak dodal, že naprostá většina aut z evropské nabídky je ztrátová, má jít o prakticky všechna klasická osobní auta a MPV. Automobilka tu vydělává jen na modelech „Transit, Kuga, Ranger a pár vybraných dovážených vozů“, říká Shanks. Z nich může jít jen o další SUV Edge a Mustang. To je vše, Fiesta, Focus, Mondeo, C-Max, S-Max a další zdánlivě zásadní modely představují pro Ford jen potíž.
Evropská divize tedy hodlá následovat amerického příkladu, přičemž kromě crossoverů a SUV budou v centru dění také užitková vozidla. Na jejich konto připadá hned 13 procent ze ziskových aktivit firmy. Přestože analytici naznačují, že Ford dělá krok správným směrem, nejistota zůstává. Stačí si totiž jen uvědomit, že současné výsledky jsou do značné míry ovlivněny Brexitem. Poté, co Velká Británie oznámila svůj odchod z Evropské unie, poklesla hodnota libry. Pro Ford je ovšem Anglie nejdůležitějším evropským trhem, proto jej Brexit zasáhl více než jiné.
„V roce 2016 jsme v Evropě vydělali 1,2 miliardy dolarů (26,38 miliardy korun), přičemž většina z toho byla svázána s Británii. Brexit a pokračující oslabování libry bylo ale zásadním problémem, který ovlivnil naše evropské aktivity,“ upřesnil situaci šéf globálních trhů Jim Farley. I ten dodal, že Ford podcenil rychlost, s jakou uvádí nové crossovery a SUV konkurence.
Právě situace okolo Brexitu by pro automobilku měla být vztyčeným varovným prstem. Registrace ve Velké Británii a tamní zájem hlavně o sportovní a výše postavené varianty byl jedním z důvodů, proč se značka rozhodla, že nové vozy bude nabízet spíše v luxusních výbavách jako ST-Line či Vignale, a základní modely zcela odřízne z portfolia.
Tato taktika se ovšem nevyplatila. Ford sice má sice na jednom prodaném voze větší zisk než dříve, samotné registrace ale klesají. Když k tomu navíc přihodíme slábnoucí měnu, je neštěstí na světě. Velká Británie přitom byla přesně takovou jednou kartou, na kterou automobilka sázela ve velkém - stačilo ale málo, a místo zisku citelně ztrácí.
Uvidíme tedy, jak rychle začnou být změny zaváděny a zda se v mezičase nezačnou měnit zákaznické trendy, na které by Ford musel reagovat opravdu promptně. Aktuálně tak jen dodáme, že konec kariéry před sebou s největší pravděpodobností mají modely jako C-Max, Mondeo, S-Max a Galaxy. Jelikož Mondeo je v této souvislosti zmiňováno již měsíce, o nějaké šokující překvapení se opravdu nejedná. Fiesta a Focus by měla přežít už proto, že přišly v nových generacích. Pokud se ale nestane nic zásadního, snadno to mohou být generace poslední...
Prodeje Fordu C-Max letos klesly o 18 procent. Jde tak zcela jistě o model, který dostane padáka. A stejně jistě nebude sám
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024