Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie změní nejvyšší povolenou rychlost na silnicích. Neuvěříte, jakým směrem
9.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
S ohledem na evoluci posledních dekád je těžko pochopitelné, že limity rychlosti zůstávají stejné jako v 70. letech. Ve Francii je změní, ale jak...
Již mnohokrát jsme zmínili, že překračování povolených rychlostních limitů rozhodně nevede k vyššímu počtu dopravních nehod. Právě naopak mnohé studie poukazují na skutečnost, že tam, kde je dodržování legislativy důsledně vyžadováno, počet havárií narůstá. Více než tragickým způsobem se o tom kupříkladu nedávno přesvědčili obyvatelé britského městečka Bath, kde byla v minulých letech snížena rychlost z 30 mil v hodině na 20 (ze 48 km/h na 32 km/h).
Radní daného městečka očekávali, že to povede k menšímu množství fatálních nehod, jenže hned v sedmi zónách ze třinácti, kde ke snížení rychlosti došlo, nastal pravý opak. Zastupitelstvo tak nyní muselo přiznat svou chybu a dodalo, že by velmi rádo rychlost navýšilo zase zpět na původní úroveň. K tomu ovšem nemůže dojít, neboť opatření pro snížení rychlosti vyšlo na 25,4 milionu korun a podobné výdaje by stál zpětný krok. Danou sumu ale již město v rozpočtu nemá.
Jmenovali jsme přitom pouze jeden konkrétní případ, věřte však, že po celém světě jich existuje více než dost, aby se zákonodárci konečně probrali a začali opravdu konat pro dobro lidí, kteří je zvolili. To bychom ovšem chtěli vyloženou utopii, což ostatně dokládá i nový vývoj ve Francii. Před Vánoci se v zemi galského kohouta začalo mluvit o tom, že by maximální povolená rychlost na veřejných komunikacích mimo dálnice byla snížena z 90 na 80 km/h. Politici v čele s premiérem Edouardem Phillippem se oháněli růstem počtu smrtelných nehod a tím, že je potřeba v dané věci něco udělat.
„Pokud nepopularita povede k záchraně lidských životů, pak chci být nepopulární,“ uvedl Phillippe. Jeho slovům bychom přitom mohli zatleskat, pokud by byla spojena se smysluplným řešením. Jak se však ukazuje, o redukci počtu smrtelných nehod o 350 až 400 ročně tu však jde až ve druhém či možná třetím sledu. Na prvním místě jsou, jak se asi dá čekat, peníze. Francie totiž počítá s tím, že snížení rychlosti přinese do rozpočtu na pokutách přinejmenším 335 milionů Eur (cca 7,148 miliardy korun). To je již nemalá suma, za kterou ona nepopularita také možná stojí.
Náklady na zavedení nových rychlostních limitů jsou přitom vedle očekávaných příjmů takřka mizivé. Dle propočtů by nahrazení 20 tisíc dopravních značek a přeprogramování statických radarů na zhruba 400 tisících kilometrech francouzských okresek mělo vyjít na 5 až 10 milionů Eur (106,7 až 213,4 mil. Kč). Pokud by tedy změna vyšla na spodní hranici nákladů, zamíří v prvním roce do kapsy francouzské vlády na pokutách sedm miliard korun. V letech dalších se pak toto korýtko jen prohloubí.
Jsme tedy vskutku zvědavi, zda snaha o motoristické výpalné, tedy pardon, o záchranu životů dosáhne kýženého záměru. Příliš s tím ale nepočítáme, loňský počet obětí (3 477) spíše naroste, jak se ostatně svého času stalo i u nás - lidé budou zase více sledovat tachometr a méně vozovku. Dodat pak jen lze, že rychlostní limit bude snížen k 1. červenci letošního roku. Pokud se tedy chystáte na letní dovolenou do Francie, počítejte s tím, že vám cesta zabere více času. Prognózy do budoucna navíc nejsou zrovna příznivé, neboť v plánu je i snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích ze 130 na 120 km/h, se stejnou motivací...
S těmito limity je možné počítat ve Francii nyní...
...od 1. července však na okreskách začne platit osmdesátka. I když na mnoha místech již na instalaci nových dopravních značek došlo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 17 minutami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 11 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 05:27 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis