Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie zůstává Francií. Teď chce zdanit supersporty, s absurdní argumentací
11.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Země, která dala světu Bugatti, Alaina Prosta a všechny úžasné motory Renaultu by snad mohla k výjimečným autům projevovat o trochu více úcty.
Francii má většina turistů zafixovanou jako zemi dobrého vína a památek, ze kterých oči přecházejí. Na druhé straně jde ovšem také o stát, kde tempo udávají více či méně levicoví politici. A ti nejsou zrovna nakloněni lidem, jejichž příjmy přesahují průměr. Proto byla v 80. letech minulého století zavedena daň z bohatství, ryzí majetková daň. Ta prošla několika změnami (chvíli se také neplatila vůbec), ve své poslední podobě ale danila prakticky veškerý majetek občanů v hodnotě nad 1,3 milionu Eur sazbou 1,5 procenta.
To z ní jako nic v zemi, kde odvedeme do státní kasy klidně 50 % vydělaných peněz na dani z příjmu a všech „pojištěních” (ve skutečnosti jinak pojmenovaných daních), kde se platí DPH 21 % a kde při tankování benzinu platíme jednu daň, druhou daň i daň z daně zdaněnými penězi. Ale pozor, to nejsou majetkové daně, musíte něco vydělat nebo utratit, abyste platili, musíte zkrátka něco dělat. Majetková daň znamená, že platíte, i když sedíte doma ve svém vlastním domě postaveném z vlastních zdaněných peněz a po nikom nechcete vůbec nic. Sazba 1,5 % je v takovém kontextu až krutá, neboť za nějakých 67 let „prodaníte” celý svůj majetek, rozumějte zaplatíte hodnotu veškerého svého majetku podruhé.
Že je takové zdanění nespravedlivé, věděli všichni a mezi nimi i nový prezident Emmanuel Macron. Vcelku nečitelný, ale sympatický člověk kdysi dělal kontrolora na finančním úřadě, pak sám vydělal desítky milionů korun jako investiční bankéř, pak seděl v levicové vládě a pak se přidal k pravolevé politické straně. Ten na počátku svého volebního období oznámil, že tuto kontroverzní daň zruší a skutečně tak učinil. Ze strany ryzích socialistů ale následovala nemalá kritika, prý je to prezident horních deseti tisíc lidí. Jen málokdo si asi uvědomil, že Macron pouze zastavil odliv bohatých lidí ze země, který neprospívá vůbec nikomu. A lid nadšený do stávkování se ke kritice rád přidal.
Macron tlak neustál a původní daň nahradí jinými. Nejprve měla být daň z bohatství nahrazena jen daní z nemovitého majetku, tím nicméně zdanění „unikají“ jachty, luxusní automobily a šperky. Ty jsou socialisty předkládány jako symboly vykořisťování, útlaku a nadvlády malé hrstky lidí nad běžným obyvatelstvem.
Vláda se tak nyní rozhodla zdanit i takový majetek a argumentuje tím, že vlastnictví těchto komodit nikterak nepřispívá k národní ekonomice. A to je naprosto absurdní. Však už fakt, že si někdo koupí třeba Bugatti Chiron, přispěje francouzské ekonomice. Mimo jiné proto, že to francouzská automobilka (třebaže vlastněná Němci), ale i kdyby ne, bude to tak. Každé luxusní auto musí někdo oněm bohatým lidem prodat, někdo jej musí servisovat, musí se do něj tankovat palivo, kupovat si pneumatiky (u Bugatti mimochodem výlučně od Michelinu) a tak podobně. Nepřispívají tímto bohatí lidé ekonomice více než dost? Bezpochyby ano - čím více takových aut se ve Francii prodá, tím se „běžný lid” bude mít lépe.
Bohatí lidé koupí supersportovního vozu domácí ekonomiku podporují daleko více než třeba ti motoristé, kteří sáhnou po elektromobilu či plug-in hybridu, na jehož koupi navíc dostanou dotaci. V jejich případě totiž stát namísto příjmu může počítat pouze s výdaji, neboť vedle příspěvku na pořízení existují také úlevy na parkování apod. Obdobné je to ostatně u jachet i šperků, čehokoli, co si někdo za vydělané peníze koupí. Je v nejvyšším zájmu Francie jako takové, aby se podobných věcí ve Francii kupovalo a provozovalo co nejvíce a zdanění jde přesně proti tomu. Jenže většina lidí je vidí jen jako symbol vykořisťování, jejich majitelům pouze závidí a požaduje, aby jim vláda alespoň trochu zkomplikovala život. Že tím ve výsledku ubližují hlavně sami sobě, už nedohlédnou.
Je skoro neuvěřitelné, kolik úspěšných firem v Hexagonu za těchto podmínek vzniklo, i těch automobilových. Když už se to ale stalo, mohla by snad Francie směrem k nim a jejich výdobytkům projevovat více úcty. Místo toho proti autům opakovaně táhne a toto je jen další útok stejným směrem. A je absurdní, jako všechny předcházející...
Francouzská vláda má pocit, že takové Bugatti Chiron nikterak nepřispívá domácí ekonomice. Zjevně zapomíná, že jde o francouzský vůz, který bylo třeba někde vyrobit, který je třeba servisovat či dotankovávat. Pokaždé přitom míří značná část peněz od jeho majitele k dalším lidem čí přímo do státního rozpočtu
Zdroj: The Independent
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před hodinou - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva