Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Gratulujeme, vaše příští auto se učí řídit hraním počítačových her
23.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zdá se vám, že hraním her jako GTA vaše ratolest jen ztrácí čas? Nemusí to tak být, systémy autonomního řízení se s jejich pomocí učí řídit.
Sérii Grand Theft Auto jistě nemusíme připomínat. Tyto hry, oficiálně dostupné lidem od 18 let věku, jsou kromě všudypřítomného střílení a honičkami s policií známy také tím, že v nich snad nikdy žádný hráč neřídil auto podle předpisů. Právě proto je nejnovější Grand Theft Auto používáno pro simulaci jízdy autonomních vozidel. Ne však jen proto, že tam je možné vjet do křižovatky na červenou, nabourat a klidně jet dál.
GTA V totiž nabízí 262 typů vozidel, více než 1 000 různých lidí a zvířat s obtížně předvídatelným chováním, 14 různých typů počasí a nesčetně mostů, semaforů, tunelů, křižovatek a dálničních dopravních uzlů. Z tohoto hlediska je tak blízko realitě, jak to jen jde. Pořád to není skutečný asfalt skutečného světa, ale je to „nejbohatší virtuální prostředí, odkud jsme mohli čerpat data,” říká Alain Kornhauser, profesor na Princetonské univerzitě, spolupracující s tamním týmem výzkumu autonomních vozidel.
Také firma Waymo, dceřiná společnost Googlu zabývající se vývojem autonomních vozidel, používá pro vývoj počítačovou simulaci. Představte si situaci, kdy před vámi na silnici o třech nebo čtyřech pruzích v jednom směru mění tři auta zároveň jízdní pruhy, každé jiným směrem, každé přitom jede jinak rychle a jedno nebo dvě z nich nepoužívají blinkr. Anebo, kdy se stane něco zcela nepředvídatelného - třeba z nákladního auta vypadne část převáženého nákladu.
Virtuální realita má pro vývoj autonomního řízení jednu obrovskou výhodu - kdykoliv musí člověk převzít řízení, „můžeme situaci přehrát znovu a odhadovat, co by se stalo, kdyby řízení bylo ponecháno na voze,” uvádí ve zprávě firma Waymo. „Pokud simulátor ukazuje, že lze chování autonomního vozidla vylepšit, inženýři upraví software a pustí vůz do stejné situace znovu a znovu,” pokračuje Waymo.
Lidé za volantem dělají spoustu hloupých chyb, kterých se počítač umí vyvarovat. Co ovšem neumí, je rychle reagovat na nepředvídatelnou situaci, ať už to je pád motorkáře, nepozorný chodec nebo dítě vběhnuvší do silnice za míčem. Ne že by ve hrách série GTA byly nějaké děti, ale pro počítač je tam očividně nepředvídatelných věcí docela dost.
Jedním z dalších důvodů pro přechod ze skutečného do virtuálního světa v testování autonomních vozů je ten, že ve virtuální realitě je možné najíždět miliony testovacích kilometrů snáze a levněji než ve skutečnosti. Waymo údajně je schopné během jediného dne nasimulovat ujetí 3 milionů mil, tj. asi 4,8 milionu kilometrů. To je ve skutečném světě s ohledem na případné náklady prakticky nerealizovatelné.
Otázkou zůstává, jak moc může být simulace provozu považována za jízdu po skutečných silnicích. I když se stanete mistry v Euro Truck Simulatoru, nebo budete mistrně jezdit podle předpisů v GTA, nikdo vám řidičský průkaz bez řádné autoškoly nedá, protože to ještě neznamená, že stejně mistrně ovládnete i skutečný vůz. Jenže pro počítač tak velký rozdíl mezi virtuální a skutečnou realitou neexistuje. Jeho reakce záleží jen na datech, která získá od svých senzorů. A ta může získat jak skenováním reálného světa, tak vstupy ze simulace. Podle Gilla Pratta z Toyoty by proto simulace „měly být přípustným ekvivalentem testování ve skutečném světě”.
Tak či onak je to důvod ke zvážení, zda okřikovat vaše děti, když tráví podle vás příliš mnoho času hraním podobných her. Třeba se učí a z vašich úst teď už nebude znít moc věrohodně, když to označíte jen za ztrátu času. Vaše možná už příští auto - s autopiloty dnes experimentuje třeba i Škoda - se totiž dost možná učí řídit právě tím. A bylo by zvláštní auto nechat a syna ne...
Provoz v GTA V je údajně nejblíže realitě, jak to jen jde, proto se systémy autonomního řízení učí řídit i v tomto prostředí
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Ford po zrušení dvou třetin výroby zastavil i prodej svého elektrického propadáku, důvod odmítá zveřejnit
26.2.2024 - Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398)
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva