Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
GTI není jen Golf. Těchto 8 aut si ale jeho označení vážně nemělo „půjčovat”
16.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když se řekne GTI, představíme si VW Golf. Toto jméno nicméně nosila a nosí i jiná auta zdaleka ne každé je toho ale hodno, z různých důvodů.
Volkswagen Golf GTI je dnes legendou, je tu s námi už víc než čtyři dekády a fanoušků má možná víc než kdy dřív. Ti jistě vědí, co znamenají písmena GTI - Grand Turismo Injection. V 70. letech, kdy přišel na svět, totiž vstřikování paliva bylo něco, čím jste se u svého auta mohli chlubit.
V průběhu let ovšem označení GTI, resp. GTi, neměl jen Golf. Všichni si jistě vzpomenou na Peugeoty 205 GTi a 306 GTi-6, ale aut s tímto označením byla celá řada. Ne všechna si však dělala tomuhle označení čest. Našli jsme osm takových kousků. Některé se neprodávaly u nás, některé možná ani nebudete znát, ale všechny z nějakého důvodu a aspoň trochu označení GTI devalvují. A začínáme pěkně zostra...
Aixam Coupé GTI
Víte, jak se pozná, že má adolescent bohaté rodiče? Místo na kole jezdí Aixamem. Víte, jak se pozná, že má adolescent bohaté rodiče bez špetky úcty k motoristické historii? Jezdí Aixamem Coupé GTI. Aby toho nebylo málo, existují i verze Evo, GTO a GTR, které je pseudo-crossoverem. Všechny mají dvouválcové diesely s výkonem 8,2 koně, jen GTR nabídne závratných 15,2 koně. Neděláme si legraci, na webu Aixamu to všechno najdete.
Citroën CX 25 GTi Turbo 2
Píše se rok 1986 a Golf GTI 16v má 129 koní. A najednou se objeví nějaký Citroën, který má nejen 170 koní, ale také bezprecedentních 295 Nm točivého momentu. To proto, že pod kapotou je dvouapůllitrový turbodiesel. Čtete správně, vznětový motor - to je jeden důvod, proč sem tohle označení nepatří. Druhý je, že CX 25 GTi Turbo 2 bylo grand tourerem, nikoliv hot hatchem.
Lada 111 2,0 GTi 4x4
Pokud vám tohle označení něco říká, je to proto, že jsme o „ostré” Ladě už psali. Na prahu 21. století se objevil kombík s pohonem všech kol, letitým dvoulitrem C20XE od Opelu o výkonu 152 koní a 196 Nm a dostal jméno GTi. Proč, když měl být konkurentem Subaru Impreza Combi, nemáme ponětí.
Rover Metro GTi 16v
Byť s písmeny GTi v názvu, tahle „nákupní taška” z roku 1990 neměla konkurovat Peugeotu 205 GTi, nýbrž 205XS. Podle toho vypadá i její výkon - 96 koní. Na necelých devět metráků hmotnosti to vypadá jako slušné číslo, jenže zrychlení na stovku bylo 9,8 vteřiny - o 0,8 s víc, než výrobce tvrdil. Metro GTi mělo dobrý podvozek a na silnici dobře drželo, ale ten jen podtrhoval zoufalý nedostatek výkonu.
Seat Toledo GTI
Ostrým Seatům se dnes říkalo Cupra, ovšem v historii najdeme i jedno GTI - Toledo první generace. Vůz to byl sám o sobě velmi oblíbený pro slušný prostor uvnitř a dobrou cenu. Pod kapotou GTI bilo srdce z Golfu III GTI 16v, tedy dvoulitr o 150 koních výkonu, jenže těžší Toledo s ním zrychlovalo na stovku 10 vteřin a na 200 km/h se dostalo jen s kopce a s větrem v zádech.
Subaru 1800 GTi
Model Leone zná každý fanoušek Subaru, ovšem verzi 1800 GTi asi málokdo. Přišla na svět v roce 1985 a nebyla k mání na všech trzích. Ovšem tam, kde jste si ji koupit mohli, jste dostali jen 108 koní z atmosférického boxeru 1,8.
Volkswagen Golf IV GTI
Zbláznili jsme se? Vždyť to Golf, skoro synonymum GTI. Navíc čtvrtá generace je dodnes dobré auto, pokud najdete nepříliš shnilý kousek. Nezbláznili, stejně jako je tenhle Golf dobrý jako normální, nudné auto, ve verzi GTI je mezi fanoušky těchto tří písmen považován snad za vůbec nejhorší generaci. GTI jsou tu jen písmenka na zádi, je to v podstatě normální Golf, který zpočátku poháněl osmiventilový dvoulitr o 115 koní. Až pak se tam dostala přeplňovaná osmnáctistovka o 180 koních a věci se začaly posouvat vpřed.
Volkswagen Passat GTI
První Golf GTI byl ohromným úspěchem, takže Volkswagen napadlo, že by tohle označení mohlo sednout i na větší a komfortnější Passat. Jedním z důvodů byla marže - na Golfu GTI prý VW vydělal nejvíc z celé modelové řady. Proto v roce 1977 vznikl koncept Passatu GTI. Dál ovšem nepokračoval, i proto, že by lezl do zelí modelu Scirocco. Dobře že tak - celkově Passat není ten model, ke kterému by se písmena GTI hodila a také se na něm přes značku výrobce vozu v sériovém provedení nikdy neobjevil...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva