Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hacker se dostal do palubního systému Tesly Model 3. Podívejte se, co objevil
26.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nejen software, ale i hardware vozu prozkoumal zjevně velmi šikovný člověk. A Tesle Model 3 zveřejnil spoustu úplně nových informací.
Ačkoliv ohromující čísla o počtu dodaných Tesel Model 3 zákazníkům napříč kontinenty zatím chybí a přinejmenším ještě chvíli chybět budou, o prvních sériových kusech se toho dozvídáme stále více. Objevují se nové a nové zprávy o fungování vozidla v denním provozu, nedočkaví konkurenti rozebírají auta, aby Tesle nahlédli pod sukni, novináři zkouší, kolik opravdu „žere” a zvědaví „ajťáci” lámou její software.
Po stránce mechanické nám toho zatím nejvíce řekl Sandy Munro vlastnící firmu rozebírající auta, který už při zběžném ohledání objevil spoustu kvalitativních i logických nedostatků. Jenže u tohoto auta je to jen jedna s jeho slupek. Moderní vozy mají výkonné počítače a elektromobily, byť se to nemusí zdát, je potřebují také.
Zejména akumulátory jsou velice citlivé na zacházení a je u nich potřeba sledovat spousta parametrů, na jejichž základě je pak proud odebírán a i dodáván. Hacker, který si na internetu říká „Ingineerix”, proto zaměřil svoji pozornost právě na software, konkrétně u palubního systému automobilky, a dostal se do tzv. továrního módu. Tam standardně mají přístup jen zaměstnanci společnosti a skrývá se v něm mnoho zajímavých údajů.
Tovární mód je režim softwaru ve všech vozech Tesly, ve kterém se provádí závěrečné zkoušky před vypuštěním automobilu z továrny. Předprodejní diagnostika v sobě skrývá panel nástrojů ukazující zajímavé informace o hnacích jednotkách. Tesla nám dosud vlastně ani neřekla, jakou přesnou kapacitu mají akumulátory Modelu 3, teď vidíme i to.
V tomto konkrétním voze (číslo se může lišit kus od kusu, pokaždé ale bude podobné) jde o 76 kWh, což je o něco více než tradičně udávaný 74 nebo 75 kWh. Ingineerix ale říká, že tohle je pouze teoretická hodnota, že akumulátor ponechává malou část své kapacity bez využití právě s ohledem na zachování životnosti. 76 kWh tedy ani do tohoto kusu „nenatankujete”, maximum je prý 72,5 kWh, 3,5 zůstává onou rezervou.
Jakési servisní menu pak ukázalo i maximální vybíjecí proud 1 200 A, což je překvapivě vysoké číslo vzhledem k relativně malému akumulátoru Modelu 3. Pro srovnání Model S P100D se 100 kWh baterií nabízí 1 300 A, ale nesmí se zapomenout, že S je vrcholový model, Model 3 je základ. Oněch 1 200 A nelze ani u výkonnější varianty současné „trojky” reálně využít, je takto koncipován pro budoucí výkonnou variantu se dvěma bateriemi a dvěma elektromotory. Ta bude díky tomu moci vysávat energii z obou baterek dostatečně rychle, aby nakrmila oba motory. Slibované dynamičtější provedení Tesly 3 AWD by mohlo dokonce zadní nápravu krmit 800 A a přední 500 A, tvrdí Ingineerix, podle nějž lze i to z palubního software vyčíst.
Tento člověk navíc vůz „neprolezl” jen softwarově, podíval se mu pod kůži i fyzicky. A objevil další zajímavé věci. Hovoří například o velkém otvoru u přední nápravy, připraveném pro onen motor. Prý by se tam vešlo malé dítě nebo by se uvnitř dalo něco pašovat, pokud by někdo měl zájem... Zmiňuje také, že v Model 3 není jediná klasická pojistka, jen ty virtuální. Všiml si, že všechny počítače v autě jsou chlazené kapalinou z hlavního chladícího okruhu a zaskočilo ho použití CFRP (plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny) pro horní rameno přední nápravy. Celkově hodnotí konstrukci Modelu 3 jako chytrou a relativně kvalitní, alespoň v případě zkoumaného, nedávno vyrobeného kusu - dříve viděl horší.
Zdá se tedy, že na Tesle Model 3 je spousta věcí hodných zkoumání a snad i nasledování. A také, že je softwarově či hardwarově připravena na spoustu dalších novinek (třeba i vyhřívaná zadní sedadla, zatím nedostupná). Tesla s ním tedy má nakročeno k úspěchu, zatím jej „jen” nedokáže vyrobit v dostatečném množství a kvalitě. A také při výrobě čehokoli něco vydělat.
Podívejte se níže pro dokreslení na obrázek z továrního módu palubního systému a také na první měření výkonu. Tady Tesla za očekáváními rozhodně nezaostává...
Otisk obrazovky z továrního módu systému Tesly Model 3 ukázal několik zajímavých informací
Podobně zajímavé detaily ukázalo fyzické zkoumání útrob vozu
Model 3 už má za sebou i první měření výkonu a točivého momentu na válcovém dynamometru
Zdroj: Reddit
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 10 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před hodinou - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 2 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 4 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 5 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva