Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hammond konečně promluvil o příčinách jeho nehody v Alpách. I s šéfem Rimacu
28.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Slavný moderátor a šéf chorvatské automobilky prošli veškerá data jasně ukazující, co vedlo k nehodě, která Hammonda snadno mohla stát i život.
Již takřka tři týdny celý svět čeká, aby se dozvěděl, co stálo za nejnovější nehodou Richarda Hammonda. Populární moderátor totiž v sobotu 10. června havaroval během doprovodné show švýcarského závodu do vrchu Hemberg Bergrennen v Rimacu Concept_One. Chorvaté přitom zatím jen na základě dat z vozu zmínili, že elektrický supersport „letěl 300 metrů horizontálně a skutálel se 100 metrů hluboko. Po prvním letu navíc dopadl na asfaltovou silnici o 10 metrů níže, kde se zároveň vznítil.“
Ona čísla jsou vskutku hrozivá, pročež je malým zázrakem, že Hammond z celého neštěstí vyvázl „pouze“ s frakturou kolene. Zvláště když nyní již i víme, jakou rychlostí skutečně jel. Hlavní aktér celého incidentu se totiž před kamerou setkal s šéfem chorvatské společnosti Mate Rimacem, aby společně zhodnotili, co a jak se vlastně stalo. Tedy jinými slovy, konečně tu máme tolik očekávané odpovědi. I když je třeba dodat, že pár nejistot nadále přetrvává.
„Byl jsem si vědom toho, že jsem na kopci a že vůz nevyhnutelně musí spadnou dolů,“ začíná s vyprávěním Hammond. „A samozřejmě že přišel jistý okamžik hrůzy, kdy jsem si říkal: 'Ach bože, já umřu.' Byl jsem si totiž vědom toho, že auto dostává pořádnou nakládačku. Tím myslím, když se podíváte na ty krátery zanechané v kopci, jsou to opravdu velké díry. Vypadá to, jak kdyby někdo něco pustil z vesmíru, aby mohl zanechat tak velké díry.“
Právě při pohledu na místo neštěstí si je Hammond vědom toho, jaké štěstí měl. A vše připisuje na vrub tuhosti Rimacu Concept_One. Zároveň přiznává, že po celou dobu byl při vědomí, a to i během chvil, kdy se vůz otáčel okolo své osy. V té chvíli přitom jen vnímal „nebe, zemi, nebe, zemi, nebe, zemi“. Kolikrát se však vůz otočil, to bohužel prý nespočítal. Mate Rimac přitom dodává, že zrovna to by firmě pomohlo v dalším vývoji.
Je přitom třeba dodat, že šéf chorvatské firmy bere vše velmi sportovně. A co víc, ještě příznivěji vše vzal majitel vozu, který Hammond zničil a který podle všeho nedostane náhradní. Rimac totiž dodává, že firma slíbila vyrobit osm vozů, nyní jich ale je o jeden méně. „Ostatní majitelé budou nyní šťastnější, neboť jejich exemplář je nyní mnohem vzácnější,“ sdělil šéf firmy Hammondovi s tím, aby se již danou věcí netrápil.
My se ovšem incidentem ještě nějakou chvíli zabývat budeme, koneckonců stále ještě není s definitivní platností jasné, co přesně se stalo. Byť z dat Rimacu vyplývá, že vše byla Hammondova chyba. „Když jsi vjel do levotočivé zatáčky, byl jsi příliš rychlý. A volantem jsi zatočil více, než vůz dokázal pobrat - než dokážou fyzikální zákony pobrat v případě pneumatik a hmotnosti. Systém tak vychýlil vůz mimo směr, který jsi chtěl,“ říká Rimac.
„Chtěl jsi jednoduše otočit auto na místě, ale prostor nebyl dostačující. Vůz tak ve výsledku udělal přesně to, co jsi chtěl, jen jsi byl příliš rychlý,“ osvětluje dále Hammondovi situaci majitel automobilky. Ten přitom naznačuje, že z videa je jasně patrné, že vůz začal být přetáčivý. Nicméně během čtyř dnů, jenž nehodě předcházely, se Hammond právě o přetáčivost snažil, vždy však skončil s nedotáčivým vozem, a to při jakékoliv rychlosti.
Je ovšem jasné, že Hammond se během snahy o driftování nikdy nedostal na tempo, jaké měl během nehody. Z dat chorvatské firmy totiž jasně vyplývá, že během své první jízdy do vrchu měl před brzdnou zónou před zatáčkou nejvyšší rychlost 145 km/h, při finálním pokusu to ale již bylo 177 km/h. Mezitím se pohyboval na 153 a 158 km/h, poslední jízda tedy byla opravdu znatelně rychlejší.
Souběžně s tím se logicky vyvíjela i rychlost, jaké Hammond dosáhl během průjezdu zatáčky, neboť zatímco poprvé jel 108 km/h a při druhém a třetím pokusu dokonce ještě méně, přestože nájezdová rychlost byla vyšší, finální jízda se odehrála při tempu 134 km/h. Kromě toho z dat vyplývá, že stále intenzivněji brzdil.
Tedy slovy Mate Rimaca, Hammond začal být sebevědomější a navíc začal mít větší důvěru ve vůz. Je ovšem třeba si uvědomit, že Concept_One má k dobru čtyři elektromotory - jeden v každém kole - jenž generují 1 088 koní a 1 600 Nm točivého momentu. Z klidu na stovku tak vůz zrychlí za 2,6 sekundy, pročež není divu, že třeba Jeremy Clarkson jej považuje za to nejrychlejší, co kdy řídil.
To si nejspíše uvědomoval i Hammond, adrenalin jej však nejspíše přinutil šlápnout na plynový pedál o poznání více, než bylo zdrávo. Neštěstí tak bylo na světě, nicméně jak jsme naznačili, Mate Rimaca to až tak moc netrápí - minimálně v rámci onoho rozhovoru. Jak totiž dodal, data z této nehody budou využita k tomu, aby u zbývajících sedmi aut došlo ke zlepšení ochrany hnacího ústrojí a hlavně baterií.
Kromě toho Rimac vše zakomponuje i do vývoje svého dalšího modelu, ve výsledku tak Hammond posloužil jako „ultimátní testovací figurína“. Nicméně poněkud nespolehlivá, neboť data z něj padají jak z chlupaté deky. Tím ale můžeme dané téma ukončit, přičemž jen dodáme, že celý rozhovor můžete shlédnout na webu Drive Tribe. Po většinu času jsou navíc k videu i titulky, tápat tedy se znalostí angličtiny nejspíše nebudete.
Richard Hammond se setkal s Mate Rimacem, aby společně prošli data z nehody. Z nich přitom vyplývá, že na vině byla přílišná rychlost během posledního Hammondova pokusu
Takto jsme nehodu viděli před pár týdny „z první ruky”
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před hodinou - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 4 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva