Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Honda staví nový větrný tunel za 3 miliardy. Proč, když je ostatní ruší?
21.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zatímco Ferrari či Tesla, tedy výrobci jedněch z nejaerodynamičtějších aut dneška, tunely ruší nebo nepoužívají, Honda míří opačným směrem. Proč?
Má v dnešní době smysl větrný tunel? To je otázka, která nejspíše nezasvěceným přijde jen jako řečnická, neboť odpovědí na ni by mělo být rozhodné „ano“. Jenže realita je, jak už to bývá, dosti odlišná. Nejnovější vývoj ukazuje, že jeho důležitost se dramaticky snižuje. Ferrari, Jaguar Land Rover, Tesla či Ford již své vozy vyvíjejí ve virtuálním světě a do tunelu posílají k testům až téměř finální produkty, nebo už je nepoužívají vůbec. Zmiňovali jsme se o tom v souvislosti s výstavním tunelem Ferrari za čtvrt miliardy, pro který nyní Italové nemají prakticky žádné využití.
Honda tyto trendy v automobilovém průmyslu musí znát, také ona musí snižovat vývojové náklady a provoz větrných tunelů se hodně drahý. Přesto hodlá ve svém vývojovém centru v East Liberty v americkém státě Ohio vystavět nový tunel, který by měl vyjít dokonce na 124 milionů dolarů (cca 3,1 mld. Kč). Tedy ještě o hodně více než u Ferrari, třebaže italská stavba byla realizována v dobách když 250 milionů Kč bylo o dost více peněz, než dnes. Přesto je na poměry větrných tunelů hodně drahý.
Za vysokou cenou stojí komplexnost zařízení. Honda tunel rozdělí na čtyři separátní oddělení, která budou dokonale zabezpečena kvůli možné průmyslové špionáži. Japonci totiž nehodlají tunel využívat pouze pro vývoj svých vozů, ale zároveň jej nabídnou k pronájmu i ostatním. Dalším triumfem pak budou schopnosti tunelu, vzduch v něm totiž bude moci proudit rychlostí až 309 km/h, což je neobvykle mnoho.
Honda v případě vývoje masových dopravních prostředků počítá s pětipásovým zařízením a do hry bude zapojen i unikátní systém mikrofonů a kamer, který značce umožní dosáhnout dokonalého odhlučnění uvnitř i optimální aerodynamické efektivity zvenčí. Japonci navíc chtějí v tunelu testovat nejen produkční vozy, ale i supersporty či závodní speciály. Právě v případě soutěžních strojů či ladění odhlučnění interiéru má podle Hondy toto zařízení i dnes smysl a stejně argumentuje i Porsche, které si též nedávno nový tunel postavilo.
Jestli to dostatečně ospravedlňuje třímiliardovou investici, posuďte sami, víme ale jistě, že minimálně Jaguar s Teslou by nesouhlasily. Britové zatvrzele opakují, že tunel při vývoji nových modelů nepoužívají v žádné fázi a nemají problém ani s hlučností, natož pak aerodynamickou efektivitou - též jeho XE patří k vozům s nejmenším koeficientem odporu vzduchu. A Tesla nejenže čistě na počítačích řeší aerodynamiku, v případě nového Model S dokonce virtuálně přeskočí i prototypovou fázi, o čemž Jaguar s Land Roverem teprve sní.
Na bližší informace si musíme počkat, prozatím tedy již jen zmíníme letní zahájení stavebních prací. Kdy ovšem bude tunel dokončen, to oznámeno nebylo. Ferrari jeho výstavba trvala přibližně tři roky, v to je ale započítán i čas potřebný k samotnému návrhu vzhledu tunelu. Honda by tedy měla vše stihnout podstatně rychleji.
Honda chystá nový větrný tunel, kde bude ladit masové modely, sportovní vozy i závodní speciály
Investice Hondy právě tímto směrem je zvláštní, Ferrari už zanevřelo i na svůj noblesní větrný tunel...
...a jde cestou virtuálního vývoje. Tesla a Jaguar dokonce žádný tune nemají a Jaguar u XE či Tesla v případě Model S konstatují, že v průběhu vývoje nepoužily v žádné fázi ani jakýkoli jiný
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva