Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot

Někteří se diví, proč James Dyson vzdal svou snahu o výrobu elektrických aut, když do jejich vývoje už vrazil 73 miliard Kč. Případ muže jménem Jia Yueting na to dává jasnou odpověď.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot

16.10.2019 | Petr Prokopec

Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Někteří se diví, proč James Dyson vzdal svou snahu o výrobu elektrických aut, když do jejich vývoje už vrazil 73 miliard Kč. Případ muže jménem Jia Yueting na to dává jasnou odpověď.

Elon Musk opakovaně prohlásil, že se elektromobilům začal věnovat hlavně proto, aby inspiroval ostatní. Pokud je to pravda a někteří se jím skutečně nechali inspirovat, pak mu asi nepoděkují. I sama Tesla nese bez jediného ziskového roku za celou svou existenci na svých bedrech obrovské závazky, hlavně díky důvěře investorů ale přežívá. Ostatní to start-upy to mají ještě těžší.

Své o tom ví společnost Faraday Future, která byla založena v roce 2014 a již od počátku své existence jde právě Tesle po krku. To ostatně dokazuje již samotným názvem, který taktéž čerpá z titánů elektrické minulosti. Tentokrát však nejde o Nicolu Teslu, nýbrž o Michaela Faradaye, britského vědce, který již v 18. století objevil elektromagnetickou indukci. Teoreticky by tedy tento další kalifornský start-up měl mít náskok, nicméně realita je o poznání jiná, firma už léta strádá a její zakladatel Jia Yueting právě vyhlásil osobní bankrot.

Pro Yuetinga to není zdaleka jediný jeho byznys, proslul hlavně jako zakladatel „čínského Netflixu”, který úspěšně přivedl na burzu. Věnoval se i jiným projektům a jeho čisté jmění Forbes ještě v roce 2015 odhadoval na 6 miliard dolarů, dnešním kurzem 141 miliard Kč. Další investice, zejména pak ta do Faraday Future, se mu ale stala velkým bříměm. Dnes tak mají jeho soukromé dluhy činit 3,6 miliardy dolarů (cca 84 miliard Kč) a po krku mu má jít více než 100 věřitelů. A i když před nimi již před dvěma lety uprchl z Číny a přesídlil do Spojených států, minulost jej stejně dostihla.

Yueting proto nyní oznámil, že v rámci svých snah o oddlužení hodlá prodat svůj podíl ve Faraday Future, skrze který by měl věřitele uspokojit. Je tu však hned několik okolností, kvůli kterým se již z problémů nemusí vyhrabat a samotná firma tak může skončit natrvalo pohřbená v minulosti. Faraday Future zatím nic nevyrábí, zalistován není ani na burze. Yueting tak dokonce uvedl, že neexistuje žádná záruka, že jeho podíl bude mít v budoucnu vůbec nějakou cenu. Přesto by však jeho prodejem chtěl získat minimálně 2 miliardy dolarů (46,8 mld. Kč) a touto sumou pak alespoň částečně uspokojit věřitele.

Aby se tohle mohlo stát, musí pro svůj plán získat souhlas minimálně 90 procent věřitelů. Ti tedy musí dobrovolně odepsat část své investice, nic jiného jim ale asi nezbývá. Yuetinga investice do rozvoje jeho aktivit zruinovaly natolik, že si na něm v podstatě není co jiného vzít a nesouhlasem věřitelé riskují, že nedostanou téměř nic.

Případ kdysi velmi bohatého čínského byznysmena tak zpětně snadno vysvětluje, proč miliardář Sir James Dyson raději odepsal projekt výroby vlastních elektrických aut po investici 73 miliard Kč - je to spousta peněz, i kdyby ale měly jít z jeho kapsy, nepoloží jej to (jeho jmění je odhadováno na 326 miliard Kč a projekt primárně financovala jeho firma). Další pokus podnikat v tomto oboru by ale mohl zruinovat i jeho, vydělávat na elektromobilech je dnes vzhledem k cenám akumulátorů velmi obtížné.

Yueting to dotáhl až do hořkého konce, jelikož ale svůj podíl potřebuje prodat, prohlašuje, že elektrifikace je skvělá a má jasnou budoucnost. Tomu se však těžko věří při pohledu na dosavadní bilanci firmy. Od počátku své existence prodělala již 2,15 miliardy dolarů (50,35 mld. Kč) a dalších 734 milionů dolarů (17,19 mld. Kč) dluží. Případné Yuetingovy nástupce tedy hned zkraje čeká řešení zapeklité situace.


Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot - 1 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 16Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot - 2 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 17Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot - 3 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 18Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot - 4 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 19Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot - 5 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 20Hořké konce snů o výrobě elektrických aut. Číňan kdysi mající 141 miliard Kč vyhlásil bankrot - 6 - Faraday Future FF 91 2017 prvni sada 21
Stane se Faraday Future FF91 realitou? Toť otázkou, zakladatel firmy s ní ale po osobním bankrotu končí

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše