Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní

To nejsou naše slova, ale pohled člověka, který u jednoho z největších světových dodavatelů automobilových komponentů po léta řídil divizi zabývající technikou elektrických aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní

27.10.2019 | Petr Miler

Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

To nejsou naše slova, ale pohled člověka, který u jednoho z největších světových dodavatelů automobilových komponentů po léta řídil divizi zabývající technikou elektrických aut.

Oxid uhličitý už pěkných pár let hýbe automobilovým světem jako nic jiného, v následujících letech jej ale bude měnit ještě intenzivněji. Zejména evropské regulace po létech downsizingu, start-stopů a dlouhých převodů začnou od 1. ledna tlačit hlavně na rozvoj elektromobilů a dá se očekávat, že si dříve nebo později vymohou své.

Nebylo by na tom nutně nic špatného, kdyby racionálně usilovaly o opravdu nejlepší řešení, něco takového ale nedělají. Tlačí do popředí jediné řešení s vidinou toho, že nulové emise CO2 z výfuku znamenají nulové emise CO2 celkově, ale to není pravda. Vzhledem k tomu, že většina světové elektřiny vzniká spalováním fosilních paliv a její další přenos a transformace neprobíhají zrovna se 100% účinností se očekává, že prvotní rozmach elektrických aut, pokud k němu vůbec dojde, přinese dokonce celkové zvýšení emisí CO2.

Jakkoli to zní absurdně, před tímto faktem zavírají oči nejen politici a aktivisté, ale i naprostá většina lidí z automobilového průmyslu. Elektromobily budou, protože proto a téměř nikdo neřeší, jaký celkové efekt přinesou. Ne všichni jsou ale v jednom šiku.

Čestnou výjimkou budiž profesor Peter Gutzmer, dnes už 65letý manažer, který posledních 18 let strávil u firmy Schaeffler. Vyslovení jejího jména ve vás možná nevyvolá nekonečný obdiv, je to ale jeden z největších světových dodavatelů automobilových komponentů. Schaeffler plně ovládá Continental, který je sám o sobě čtvrtou největší firmou v oboru a v součtu s Schaefflerem jako takovým je tento konglomerát dokonce větší než první Bosch.

Sám profesor Gutzmer, jakkoli jej lze jen stěží označit za podporovatele elektrické mobility, měl u Schaeffleru na starosti rozvoj divize zabývající se komponenty pro elektromobily a společnost přiměl k účasti v šampionátu Formule E. Je to tedy jistě člověk, který proti elektrickým autům nic nemá, nehoruje za jejich zkázu a už vůbec není někým, kdo by nebyl seznámen s jejich výhodami. Přesto právě on konstatuje, že současný tlak na jejich rozšíření je nesmyslný.

„Musíme vzít v potaz celý životní cyklus od těžby materiálů přes výrobu a provoz až po recyklaci. Ale my to neděláme, alespoň ne dostatečně,” říká Gutzmer v rozhovoru pro německý magazín ATZ s tím, že takovou optikou se rázem elektrická auta nejeví být takovou výhrou. „Příliš se soustřeďujeme na CO2, hysterie kolem CO2 nás tlačí špatným směrem,” dodává s tím, že pramení v sázku na jediné řešení, které ale nemá šanci se prosadit tak rychle, jak regulátoři doufají.

Německý manažer a profesor odhaduje, že spalovací motory zůstanou ještě dlouho dominantním způsobem pohonu. Očekává, že ještě v roce 2030 budou dvě třetiny prodaných aut ve světě poháněny spalovacími motory a tento fakt také ještě pořádně zahýbe celkovým „mixem” aut, který na silnicích vydrží další dekádu nebo dvě. „Aktuálně je ve světě v provozu 1,3 miliardy aut téměř stoprocentně se spalovacími motory. Dalších 10 let k nim bude přibývat dalších 80 až 90 milionů vozů ročně opět převážně se spalovacími motory. Jak chcete za této situace v roce 2035 nebo 2040 zakazovat auta ne benzin či naftu?” ptá se Gutzmer v narážce na sílící snahy o umělá omezení konvenčních aut.

„Zákazy nejsou cestou, kterou bychom měli jít,” říká dále na toto téma a dodává, že jejich zavedení by bylo pro evropskou ekonomiku „fatální”. S jeho slovy souhlasí Jörg Rückauf, manažer dalšího automobilového gigantu Mahle. Ten dále rozvádí výše naznačené počty: „V roce 2030 očekáváme celosvětový prodej 107 milionů aut, z nichž 65 procent bude mít ryze spalovací motor a 35 různé formy alternativ,” říká Rückauf s tím, že spalovací motory budou dominovat ještě ve vzdálené budoucnosti, akorát půjde o ještě efektivnější a čistší motory, než dnes.

Máme-li věřit těmto dvěma pánům, jsme skutečné elektrické revoluci ještě na hony vzdáleni a byli bychom ji vzdáleni ještě více, kdyby snahou bylo dostat na silnice skutečně co nejefektivnější a ne nutně elektrická auta. Rozvážný přístup zrovna v této oblasti očekávat nelze a je jen smutné, že autům budou dále vládnout místo zdravého rozumu spíše emotivní výlevy aktivistů hovořící o hrozícím vyhynutí lidstva. I když nás současně budou tlakem na celkově horší řešení posílat právě takovým směrem.


Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 1 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 01Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 2 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 02Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 3 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 03Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 4 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 04Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 5 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 05Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 6 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 06Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 7 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 07Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 8 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 08Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 9 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 09Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 10 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 10Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 11 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 11Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 12 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 12Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 13 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 13Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 14 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 14Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 15 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 15Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 16 - Skoda Octavia Scout Activedrive 01Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 17 - Skoda Octavia Scout Activedrive 02Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 18 - Skoda Octavia Scout Activedrive 05
Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 19 - Skoda Octavia Scout Activedrive 04Hysterie okolo CO2 nás žene do záhuby, spalovací motory budou dál dominantní - 20 - Skoda Octavia Scout Activedrive 03
Schaeffler má s elektrickou mobilitou dlouholeté zkušenosti, účastní se seriálu Formula E a už na začátku dekády stál u zrodu elektrické Fiesty nebo Octavie Scout. Přesto právě jeho manažer odpovědný za tuto oblast říká, že hysterie kolem CO2 posílá automobilový svět směrem, který může mít pro ekonomiku fatální důsledky

Zdroj: ATZ Magazine

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.