Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele

Po zjištění všech úskalí poslali Korejci vývoj přelomového motoru před pár léty k ledu. Teď jej znovu vrací do vývoje, pomocnou ruku jim totiž podaly americké úřady.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele

25.9.2018 | Petr Prokopec

Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Po zjištění všech úskalí poslali Korejci vývoj přelomového motoru před pár léty k ledu. Teď jej znovu vrací do vývoje, pomocnou ruku jim totiž podaly americké úřady.

Mohou spalovací motory přežít? Pokud se zeptáte především evropských politiků či ekologických aktivistů, dostanete jednoznačně zápornou odpověď. Dle tohoto tábora zkrátka jsou benzinové a dieselové agregáty překonány a musí ustoupit „čistším” technologiím. V zámoří ale evidentně panují jiné nálady. Svědčí o tom grant, který dostalo Hyundai od amerického ministerstva pro energie. Na vývoj alternativního ústrojí totiž nemíří.

Částka ve výši 4,95 milionu dolarů (cca 107,8 milionu korun) je určena k dalšímu vývoji „dieselu na benzin“. Hyundai chce stejně jako Mazda zamířit do vod homogenního spalování, tedy směrem, jakým byly zacíleny také koncepty DiesOtto od Mercedesu a HCCI od General Motors. Prozatím se jen Japoncům podařilo dotáhnout vše do produkční reality, i když to s několika „ale” - SkyActiv-X od Mazdy v prodeji stále ještě není a i když se do něj dostane, nepůjde o stoprocentně vznětový benzin, motor dále používá svíčky, třebaže ne klasickým způsobem.

Konkurenci ale dnes nechme být, místo toho se zaměřme na samotné Korejce. Ti na sklonku roku 2016 na technickém sympoziu oznámili, že jejich motor GDCI (zkratka pro Gasoline Direct Injection Compression Ignition) oznámili, že tlaky ve válcích jsou při snaze o vznícení paliva za pomoci komprese enormní. Bylo proto potřeba zesílit blok, hřídel a ložiska na úroveň dieselových motorů. Kvůli tomu vzrostla hmotnost i náklady.

Problémům ale zdaleka nebyl konec. Obecně totiž motory s přímým vstřikováním paliva produkují pevné částice. V případě jednotky GDCI ale vše bylo ještě umocněno, což si vyžádalo příchod specifického filtru. Cena agregátu tak znovu letěla nahoru, přičemž o další zdražení se postaral kompresor. Hyundai totiž zjistilo, že jen s turbem nemá motor dostatečný tlak v nízkých otáčkách, a to ani při použití variabilního časování.

Veškeré tyto komplikace se zjevně ukázaly být v loňském roce nepřekonatelné, a proto Hyundai vývoj pohonné jednotky poslalo k ledu. Výše zmíněný grant je však důvodem, aby došlo k jeho znovuoživení. Korejci přitom budou na projektu pracovat po další tři roky společně s Technologickou univerzitou v Michiganu a společností Phillips 66. Vše pak - stejně jako dříve - bude mít pod taktovkou specialista na motory John Juriga.

Hyundai projektu evidentně věří, neboť s ním počítá ve svém plánu na příchod nových vozidel ohleduplných k životnímu prostředí. Těch má do roku 2025 dorazit osmatřicet, přičemž některé samozřejmě dostanou logo Kie či Genesis. V některých případech se o pohon postará hybridní či elektrické ústrojí, zbytek by ale měl dostat právě onen „diesel na benzin“. Tak uvidíme, zda se tak stane.


Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele - 1 - Hyundai GDCI 2018 nova sada 01Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele - 2 - Hyundai GDCI 2018 nova sada 02Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele - 3 - Hyundai GDCI 2018 nova sada 03Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele - 4 - Hyundai GDCI 2018 nova sada 04Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele - 5 - Hyundai GDCI 2018 nova sada 05Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele - 6 - Hyundai GDCI 2018 nova sada 06
Korejci nově dostali grant od americké vlády, který by jim měl pomoci dovyvinout motor GDCI. Tomu se Hyundai věnovalo několik let, loni však projekt poslalo kvůli tehdy nepřekonatelným problémům k ledu

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše