Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele
25.9.2018 | Petr Prokopec
Po zjištění všech úskalí poslali Korejci vývoj přelomového motoru před pár léty k ledu. Teď jej znovu vrací do vývoje, pomocnou ruku jim totiž podaly americké úřady.
Mohou spalovací motory přežít? Pokud se zeptáte především evropských politiků či ekologických aktivistů, dostanete jednoznačně zápornou odpověď. Dle tohoto tábora zkrátka jsou benzinové a dieselové agregáty překonány a musí ustoupit „čistším” technologiím. V zámoří ale evidentně panují jiné nálady. Svědčí o tom grant, který dostalo Hyundai od amerického ministerstva pro energie. Na vývoj alternativního ústrojí totiž nemíří.
Částka ve výši 4,95 milionu dolarů (cca 107,8 milionu korun) je určena k dalšímu vývoji „dieselu na benzin“. Hyundai chce stejně jako Mazda zamířit do vod homogenního spalování, tedy směrem, jakým byly zacíleny také koncepty DiesOtto od Mercedesu a HCCI od General Motors. Prozatím se jen Japoncům podařilo dotáhnout vše do produkční reality, i když to s několika „ale” - SkyActiv-X od Mazdy v prodeji stále ještě není a i když se do něj dostane, nepůjde o stoprocentně vznětový benzin, motor dále používá svíčky, třebaže ne klasickým způsobem.
Konkurenci ale dnes nechme být, místo toho se zaměřme na samotné Korejce. Ti na sklonku roku 2016 na technickém sympoziu oznámili, že jejich motor GDCI (zkratka pro Gasoline Direct Injection Compression Ignition) oznámili, že tlaky ve válcích jsou při snaze o vznícení paliva za pomoci komprese enormní. Bylo proto potřeba zesílit blok, hřídel a ložiska na úroveň dieselových motorů. Kvůli tomu vzrostla hmotnost i náklady.
Problémům ale zdaleka nebyl konec. Obecně totiž motory s přímým vstřikováním paliva produkují pevné částice. V případě jednotky GDCI ale vše bylo ještě umocněno, což si vyžádalo příchod specifického filtru. Cena agregátu tak znovu letěla nahoru, přičemž o další zdražení se postaral kompresor. Hyundai totiž zjistilo, že jen s turbem nemá motor dostatečný tlak v nízkých otáčkách, a to ani při použití variabilního časování.
Veškeré tyto komplikace se zjevně ukázaly být v loňském roce nepřekonatelné, a proto Hyundai vývoj pohonné jednotky poslalo k ledu. Výše zmíněný grant je však důvodem, aby došlo k jeho znovuoživení. Korejci přitom budou na projektu pracovat po další tři roky společně s Technologickou univerzitou v Michiganu a společností Phillips 66. Vše pak - stejně jako dříve - bude mít pod taktovkou specialista na motory John Juriga.
Hyundai projektu evidentně věří, neboť s ním počítá ve svém plánu na příchod nových vozidel ohleduplných k životnímu prostředí. Těch má do roku 2025 dorazit osmatřicet, přičemž některé samozřejmě dostanou logo Kie či Genesis. V některých případech se o pohon postará hybridní či elektrické ústrojí, zbytek by ale měl dostat právě onen „diesel na benzin“. Tak uvidíme, zda se tak stane.
Korejci nově dostali grant od americké vlády, který by jim měl pomoci dovyvinout motor GDCI. Tomu se Hyundai věnovalo několik let, loni však projekt poslalo kvůli tehdy nepřekonatelným problémům k ledu
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 19 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 09:48 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda