Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai dokončí svůj „diesel na benzin“, našel pro něj nečekaného podporovatele
25.9.2018 | Petr Prokopec
Po zjištění všech úskalí poslali Korejci vývoj přelomového motoru před pár léty k ledu. Teď jej znovu vrací do vývoje, pomocnou ruku jim totiž podaly americké úřady.
Mohou spalovací motory přežít? Pokud se zeptáte především evropských politiků či ekologických aktivistů, dostanete jednoznačně zápornou odpověď. Dle tohoto tábora zkrátka jsou benzinové a dieselové agregáty překonány a musí ustoupit „čistším” technologiím. V zámoří ale evidentně panují jiné nálady. Svědčí o tom grant, který dostalo Hyundai od amerického ministerstva pro energie. Na vývoj alternativního ústrojí totiž nemíří.
Částka ve výši 4,95 milionu dolarů (cca 107,8 milionu korun) je určena k dalšímu vývoji „dieselu na benzin“. Hyundai chce stejně jako Mazda zamířit do vod homogenního spalování, tedy směrem, jakým byly zacíleny také koncepty DiesOtto od Mercedesu a HCCI od General Motors. Prozatím se jen Japoncům podařilo dotáhnout vše do produkční reality, i když to s několika „ale” - SkyActiv-X od Mazdy v prodeji stále ještě není a i když se do něj dostane, nepůjde o stoprocentně vznětový benzin, motor dále používá svíčky, třebaže ne klasickým způsobem.
Konkurenci ale dnes nechme být, místo toho se zaměřme na samotné Korejce. Ti na sklonku roku 2016 na technickém sympoziu oznámili, že jejich motor GDCI (zkratka pro Gasoline Direct Injection Compression Ignition) oznámili, že tlaky ve válcích jsou při snaze o vznícení paliva za pomoci komprese enormní. Bylo proto potřeba zesílit blok, hřídel a ložiska na úroveň dieselových motorů. Kvůli tomu vzrostla hmotnost i náklady.
Problémům ale zdaleka nebyl konec. Obecně totiž motory s přímým vstřikováním paliva produkují pevné částice. V případě jednotky GDCI ale vše bylo ještě umocněno, což si vyžádalo příchod specifického filtru. Cena agregátu tak znovu letěla nahoru, přičemž o další zdražení se postaral kompresor. Hyundai totiž zjistilo, že jen s turbem nemá motor dostatečný tlak v nízkých otáčkách, a to ani při použití variabilního časování.
Veškeré tyto komplikace se zjevně ukázaly být v loňském roce nepřekonatelné, a proto Hyundai vývoj pohonné jednotky poslalo k ledu. Výše zmíněný grant je však důvodem, aby došlo k jeho znovuoživení. Korejci přitom budou na projektu pracovat po další tři roky společně s Technologickou univerzitou v Michiganu a společností Phillips 66. Vše pak - stejně jako dříve - bude mít pod taktovkou specialista na motory John Juriga.
Hyundai projektu evidentně věří, neboť s ním počítá ve svém plánu na příchod nových vozidel ohleduplných k životnímu prostředí. Těch má do roku 2025 dorazit osmatřicet, přičemž některé samozřejmě dostanou logo Kie či Genesis. V některých případech se o pohon postará hybridní či elektrické ústrojí, zbytek by ale měl dostat právě onen „diesel na benzin“. Tak uvidíme, zda se tak stane.
Korejci nově dostali grant od americké vlády, který by jim měl pomoci dovyvinout motor GDCI. Tomu se Hyundai věnovalo několik let, loni však projekt poslalo kvůli tehdy nepřekonatelným problémům k ledu
Bleskovky
- V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
19.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Design nových BMW musel zachránit Bělorus, až poslední novinka z jeho pera vypadá konečně dobře
23.3.2024 - Ruská off-roadová legenda změřila síly v těžkém terénu s tou japonskou, v její prospěch souboj nedopadl
23.3.2024 - Ford dál ruší své elektrické plány. Luxusní divize měla za 6 let prodávat jen elektromobily, teď už ani ona nechce „pitomé vize”
23.3.2024 - „Nejhorší, co jsem kdy viděl na sériovém autě”. Expert přes technologie, který zničil Fisker, zkusil Teslu Cybertruck
23.3.2024 - VW odpískal obytnou verzi elektrické dodávky kvůli její nepoužitelnosti, stejně nesmyslná výkonná verze je ale venku
23.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva