Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hyundai drasticky zkrátí životní cykly aut. Autor Octavie I prý udělá nové za 1,5 roku
13.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Korejci už dnes patří mezi největší výrobce aut na světě, chtějí ale ještě víc. Své designérské hvězdě dokonce postavili studio za 1,5 miliardy Kč.
Není pochyb o tom, že žijeme ve světě, ve kterém se všechno mění rychleji než kdy dříve. Možná ještě nejsem tak starý, abych mohl vzpomínat, „jak to bylo tenkrát”, ani já jsem ale nemohl přehlédnout, jak extrémní obrátky nabrala v posledních dekádách evoluce techniky všeho druhu. Pamatuji, když jsem tak před 15, možná i o něco méně léty dostal v práci nový notebook vybavený Wi-Fi. Stál přes 100 tisíc Kč a byl jsem ohromen a okouzlen, když jsem se přes něj v jednom zahraničním hotelu připojil na internet. V České republice něco jako veřejná Wi-Fi ani neexistovala a zařízení schopné ji využít mělo pár „ajťáků”. Dnes? Když Wi-Fi zdarma není v nějaké zapadlé kavárně v horách, lidé se otáčejí na podpatcích. A připojují se k němu mobily za 5 tisíc Kč, které mají násobně větší výpočetní výkon než můj někdejší notebook.
Platí to i o autech a zdaleka ne jen o jejich elektronice. Konstrukce automobilů je sice v principu stále stejná, dnes si ale můžete koupit za statisíce kompaktní hot hatch s dvoulitrovým turbem, který má na okruzích lepší časy než 15 let stará Ferrari a Lamborghini. Pokrok je nejen ohromný, ale i ohromně rychlý - auto, které bylo před dvěma třemi léty žhavou novinkou na vrcholu „potravního řetězce”, je rázem nevýjimečným produktem. Pravda, u aut na ježdění do práce a nákupy to zase tak nevadí, jenže lidé chtějí to nejlepší, i když to vlastně nepotřebují. A tak automobilky musí stále rychleji a stále více inovovat.
O zkrácení životních cyklů aut se tak mluvilo už mnohokrát, nejčastěji u Volkswagenu, ten ale nakonec zbrzdila Dieselgate. A ostatním se do toho zase tak moc nechtělo, z pochopitelných důvodů - další zrychlení vývoje stojí peníze a i když to tomu prvnímu na nějaký čas dá konkurenční výhodu, strhne to lavinu, na jejímž konci budou ještě větší investice do vývoje, které nepovedou k vyšším maržím. Někdo to ale zlomit musel a koncern Hyundai říká, že to právě udělal.
Automobilka rozjela program zvaný příznačně Hyundai Speed, který si klade za cíl zrychlit všechno. Ale úplně všechno. Totiž, udělat rychle lepší palubní systém, výkonnější motor, jemnější převodovku, kvalitnější plasty do interiéru, prostě jakoukoli dílčí věc je relativně snadné a vlastně už dnes tak všichni svá auta průběžně vylepšují. Pořád ale ty nové věci musí balit do jednoho a toho samého, nanejvýš faceliftového auta. A vydržet dnes s jedním designem s dílčí modernizací na trhu 6, 7, 8 let? To je prostě příliš. A tak Hyundai chce za zlomek času dělat úplně nová auta, i designově.
Informuje nás o tom sám Luc Donckerwolke, viceprezident Hyundai a Genesis pro design. Belgické designové eso strávilo většinu svého pracovního života u koncernu VW, kde se podílel mj. na prvních generací Octavie a Fabie, Audi A2 a A4, Lamborghini Murciélago, některých Bentley a dalších modelů. V roce 2015 jej ale přetáhli Korejci, aby z něj udělali de facto výkonného šéfa vývoje designu nových modelů (nad ním stojí ještě Peter Schreyer jakožto designový prezident celého konglomerátu Hyundai-Kia, ale ten už nová auta „nemaluje”), a tak se činí.
Donckerwolke nyní říká: „I když se životní cykly aut zkracují, stanou se ještě drasticky kratšími.” A netroškaří, podle něj dnes trvá asi tři roky, než se podaří design vozu vyvinout od prvních nákresů po jeho výrobu. Donckerwolke to teď prý zvládne za polovinu času, jen za rok a půl. A dá tak finální impuls materializaci programu Hyundai Speed, neboť všechny ostatní inovace je těžké prodat, pokud nedostanou zcela nový obal. Ten, jak známe, prodává.
Můžete si říkat, že Donckerwolke je jen nezdravě sebevědomý, Korejci ale myslí tuhle snahu zatraceně vážně. Za neuvěřitelných 67 milionů dolarů (skoro 1,5 miliardy Kč) postavili designovému esu nové studio podle jeho představ, které na ploše přes 30 tisíc metrů čtverečných dá prostor k realizaci více jak 400 lidí. Formálně otevřeno bude 14. srpna, věrni slovu „speed” jej ale Korejci dokončili s předstihem. A ti, kteří jej už mohli vidět, hovoří o úchvatné stavbě.
Je prý mimořádně technicky vybavena, k dispozici jsou tu třeba tři největší 3D-tiskárny dneška, které mohou každá vyrobit polovinu auta v životní velikosti. O osvětlení se stará LED-strop, který v interiéru udržuje atmosféru odpovídající slunečnímu svitu. Jsou tu také velké prostory umožnující přímo porovnávat chystané produkty s vozy konkurence a pochopitelně velmi komfortní zázemí. V tomto prostředí má být nyní vyvíjeno až 25 nových designů aut současně.
„Je to lepší studio než jakékoli z těch, která jsem měl dosud,” říká Donckerwolke. A dá se očekávat, že u VW nepracoval v kůlně stlučené z přebývajících fošen.
Donckerwolkeho kolega Lee SangYup dodává, že tu jde všechno neuvěřitelně rychle a je to přesně ta věc, která Hyundai chyběla k zavedení kratších životních cyklů. Co přesně se tím bude v korejském poletí rozumět z pohledu nás, jakožto zákazníků, je otázkou. S 1,5ročním vývojem designu od nuly k vyráběnému autu je ale možné leccos. VW kdysi chtěl pětileté cykly a jeden facelift přibližně po třech letech. Korejci takto snadno mohou klidně facelifty vynechat a nové generace „střílet” na klidně po třech čtyřech letech místo současných faceliftů. Pokud to udělají - a nová Kona už má najet na rychlý režim - je jasné že konkurence nebude moci dlouho otálet a bude něco podobného muset udělat také.
Revoluce? Dost možná. Dost možná se právě 14. srpna začne psát nová kapitola automobilových dějin, v níž auto existující na trhu déle než pět let bude považováno za zastaralé...
Luc Donckerwolke stárne, ale neubírá. Naopak, s novým studiem podle jeho gusta chce rychlost vývoje nových modelů posunout na bezprecedentní úroveň
Hyundai Kona, které je Donckerwolkeho posledním veřejně známým dílem, se má dočkat plnohodnotného nástupce v rekordně rychlém čase, i když na něm ještě Korejci ani nepracují
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva