Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech

Je zjevné, že klasická dealerská síť se v případě prodeje nových aut stává stále větším přežitkem. Svědčí o tom i úspěch pilotního provozu přímého prodeje aut Hyundai.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech

13.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je zjevné, že klasická dealerská síť se v případě prodeje nových aut stává stále větším přežitkem. Svědčí o tom i úspěch pilotního provozu přímého prodeje aut Hyundai.

Pokud si kupujete nový dům či byt, praxe je většinou taková, že si jej párkrát prohlédnete - nejprve obvykle jen zvenčí, pak i zevnitř - a pak ho buď koupíte nebo ne. Málokdy se ovšem stane, že byste jej mohli „otestovat“. Tedy jinými slovy, pár dnů v něm pobýt a vyzkoušet, zda kupříkladu stěny nepropouští nadměrný hluk nebo jestli třeba v kuchyni neucítíte zápach přicházející odjinud přes centrální ventilaci. Místo několikahodinového či dokonce několikadenního „bydlení“ tedy musí stačit jen několikaminutová návštěva a nanejvýš inspekce nějakého stavaře.

Nákup automobilu, alespoň v dosud zavedené podobě, nemůže být odlišnější. Jakkoliv si na internetu přečtete o vysněném modelu vše možné a prohlédnete si jej na celé řadě obrázků i videí, přesto většina lidí trvá na návštěvě „kamenného krámu“. A samozřejmě také na zevrubné testovací jízdě, případně dokonce na několikadenní zápůjčce. Přitom suma, kterou u prodejce zanechají, ani zdaleka neodpovídá částce, za jakou si pořizují byt.

Proč o tom hovoříme? Především kvůli změnám, které automobilový svět nevyhnutelně čekají. Model automobilka-dealer-zákazník se začíná stávat přežitkem, neboť lidi návštěvy showroomů začínají spíše obtěžovat. Auta jsou si stále podobnější, možnost využít jejich specifické vlastnosti v běžném provozu stále více omezené a chování některých, v ČR si troufneme říci i většiny prodejců je více či méně neprofesionální. Kolikrát svou neschopností či snahou vnutit zákazníkovi to a nebo ono spíše celý prodej komplikují, a proto je ani automobilky nemilují.

Řada z nich tak různými způsoby naznačuje, že si auta bude prodávat raději sama a některé to v tomto směru dotáhly už hodně daleko. Nejdále snad Hyundai, které dealery na vedlejší kolej začíná stavět už nyní. Nedávno jsme psali o programu, který se tváří lecjak, jeho cíl je ale jeden - aby zákazník většinu nákupního procesu absolvoval „pod dohledem” korejské automobilky a nikoli jejích dealerů. Zákazník si tedy vybere vůz, naplánuje si případně testovací jízdu u sebe doma a pokud se rozhodne pro koupi, vyřídí všechny formality přes internet.

Do dnešních showroomů se tedy kupující dostaví již jen v podstatě kvůli převzetí klíčků od vozu a není tajemstvím, že i toto si chtějí automobilky do budoucna dělat samy. Aby se kupující cítil v tomto procesu jistý, má k dispozici ještě jednu výhodu, a tou je možnost odstoupení od smlouvy do tří pracovních dnů bez udání důvodu. Plnou pořizovací cenu přitom dostanou zpět ve chvíli, kdy vůz není poškozen a nenajel více než 300 mil (482 km).

Program v pilotní fázi odstartoval loni v Miami, Orlandu, Dallasu a Houstonu, pro jeho úspěch ale bude nyní rozšířen napříč celými Spojenými státy. To je zásadní krok, který dealery nestaví do zrovna záviděníhodné pozice, třebaže cesta k jejich úplné nebo alespoň značné eliminaci bude pro jakoukoli automobilku ještě dlouhá. Hyundai ale nemá důvod přešlapovat na místě - na základě jeho průzkumu 94 procent dotázaných řeklo, že se jim tento nápad líbí a 56 procent odpovědělo, že pro vůz Hyundai by se rozhodlo i kvůli tomuto programu. A v jistých ohledech jim rozumíme.

Jsme tedy zvědavi, kdy se tato novinka dostane i do Evropy a tedy potažmo do České republiky. Tuzemské Hyundai sice již loni naznačilo, že nic podobného se v dohledné době nechystá, nicméně s ohledem na celou řadu problémů, jež vyvstaly mezi importérem a právě sítí dealerů, by oficiální zastoupení možná i bylo rádo, kdyby mohlo prodejce odstřihnout a jednat napřímo se zákazníky. To ale berte jen jako spekulaci, o změně oficiálního postoje českého zastoupení korejské automobilky nevíme.

Dodat pak lze, že k této změně nedochází jen u Hyundai a jen v USA. Třeba australský Holden začal ve své domovině rovněž prodávat vozy přes internet. Průzkum dokázal, že takto chce nakupovat auta až 30 procent zákazníků. Jelikož jde hlavně o mladší klienty, je si značka jista, že dané číslo do budoucna ještě naroste.

Jak jsme tedy řekli, automobilový svět čeká opravdu razantní změna. A ačkoliv si ji řada lidí nedokáže nyní ani představit, ve výsledku vlastně o nic až tak drastického nejde. Jak jsme totiž zmínili v úvodu, za takový byt či dům zaplatíte daleko více. Rozhodně je přitom netestujete tak důkladně jako auto, ve kterém ale strávíte méně času. A když jste navíc již nastěhovaní, asi sotva si své rozhodnutí rozmyslíte a vrátíte se do starého. U auta koupeného „po internetu” tato možnost k dispozici je...


Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 1 - Hyundai Shopper Assurance 01Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 2 - Hyundai Shopper Assurance 02
Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 3 - Hyundai Shopper Assurance 03Hyundai skutečně dává sbohem dealerům. Auta bez nich prodá už kdekoli ve Státech - 4 - Hyundai Shopper Assurance 04
Hyundai v rámci programu Shopper Assurance staví dealery na druhou kolej. Zatím jen ve Státech, svět ale nejspíše bude této praxe zakrátko následovat

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše