Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie popsala skutečný dopad rozmachu SUV, zcela popírá veškeré ostatní snahy
14.11.2019 | Petr Prokopec
Žijeme v době, kdy se výrobci pokouší zvýšit provozní efektivitu aut tisícem drobných vylepšení, současně ale prodávají stále více neefektivních SUV.
Již mnohokrát jsme zmínili, že podobu současného automobilového světa do značné míry formuje obrovský zájem o SUV. To pro automobilky představuje na jedné straně dobrou zprávu, neboť s těmito vozy jsou povětšinou spojeny vyšší marže. Nicméně na druhou stranu je třeba mluvit také o problémech, které spočívají ve vyšší spotřebě a emisích. Ač na nás tedy ze všech stran útočí downsizing, hybridizace a elektrifikace, celkové emise CO2 rostou. To není dobré jak pro výrobce, jimž stále větší měrou hrozí mnohdy až likvidační pokuty, tak pro samotné životní prostředí.
Nyní můžeme vše doplnit zprávou Mezinárodní energetické agentury (IEA), jenž vytáhla suchá a přesto poněkud strašidelná čísla. Aktuálně totiž po světě jezdí více než 200 milionů SUV. Tyto vozy navíc od roku 2010 celosvětově tvoří 60 procent všech nových aut. To znamená, že za poslední dekádu takřka dvě ze tří prodaných aut disponovala zvýšeným podvozkem a zvýšenou stavbou karoserie. Zájem o ně má navíc celý svět od Ameriky přes Evropu až po Afriku nebo Čínu, kde jsou považována za symbol společenského úspěchu.
Výsledkem tohoto navýšeného zájmu je zhoršování životního prostředí, spotřeba SUV je totiž v průměru o čtvrtinu vyšší než u tradičních osobních aut střední třídy. Jakkoliv tedy agentura IEA uvádí, že úsporné malé vozy dokázaly zredukovat spotřebu o více než dva miliony barelů ropy denně a elektrifikovaná auta (tím jsou míněny i hybridy) vyžadují dokonce méně než 100 tisíc barelů denně, auta se zvýšenou stavbou karoserie veškeré úspory negují. Ve zprávě je totiž zmíněno, že SUV zvedly mezi roky 2010 a 2018 spotřebu ropy o 3,3 milionu barelů denně.
IEA přitom dodává, že pokud poptávka po SUV bude pokračovat stávající měrou, pak do roku 2040 tyto vozy dále navýší denní spotřebu ropy o další 2 miliony barelů. Tím mají být zcela vymazány úspory, o něž se má zasadit skoro 150 milionů elektrických aut, jenž mají dle agentury do té doby po silnicích jezdit. Jde navíc pochopitelně o odhad IEA a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by šlo o reálně dosažitelný stav - skutečnost tedy může být i horší.
Agentura jako jisté řešení vidí elektrická SUV, s nimiž chtějí vyrukovat snad všichni výrobci. Je ale nutné podotknout, že s těmi je spojena ještě vyšší hmotnost než s těmi, jenž jsou osazené běžným spalovacím ústrojím. Jakkoliv tedy „žerou“ elektřinu, budou ji vyžadovat daleko více. Zvyšovány tak budou nároky na její výrobu, což nás znovu dostává do začarovaného kruhu, ze kterého bude těžké uniknout.
Velký zájem o SUV je vidět i na nabídce Škody, která jich nabízí stále více. Právě tento typ vozů ale maže veškeré benefity z hlediska spotřeby, jichž výrobci dosáhli za pomoci malých aut a elektromobilů
Zdroj: IEA přes Autoblog
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 2 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 2 hodinami - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 4 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva