Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí

Vzít velký kombík, napěchovat do něj motor 5,0 V10 a přidat mu dvě turba zní jako recept na dokonalé auto. Právě takovou image toto Audi má, nostalgie ale někdy zakaluje úsudek.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí

11.12.2019 | Petr Prokopec

Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vzít velký kombík, napěchovat do něj motor 5,0 V10 a přidat mu dvě turba zní jako recept na dokonalé auto. Právě takovou image toto Audi má, nostalgie ale někdy zakaluje úsudek.

Nostalgie je velkém nepřítelem zdravého rozumu. Pokud nám něco přiroste k srdci, odmítáme věřit tomu, že by cokoliv jiného mohlo být lepší. Platí to beze zbytku také v automobilovém sektoru, zvláště pak u aut, která jsme před mnoha lety milovali, ovšem jež v mezičase byla nahrazena novými generacemi. Ty jsou dle soudobých trendů mnohem agresivněji stylizované, přičemž pod kapotou sází především na downsizing. Řadě lidí přitom právě tyto důvody stačí k tomu, aby o modernu ani nezavadili pohledem a místo ní nadále vychvalovali „dinosaury“.

Skutečně ale nová auta svým protějškům nesahají ani po kotníky? To se rozhodl zjistit Mat Watson z britského Carwow. Před nedávnem vyzkoušel zcela novou generaci Audi RS6 Avant, a proto neodolal a nově naskočil za volant generace C6. Jde o to provedení über-kombíku, jež se pod kapotou pyšnilo pětilitrovým desetiválcem. Oproti výchozímu Lamborghini Gallardo však agregát dostal do vínku ještě dvojité přeplňování.

V řeči čísel to znamená, že výkon motoru vylétl na 580 koní, za nejnovější generací tedy jedenáct let starý model zaostává pouze o 20 ořů. Ještě blíže jsou si však oba vozy v rámci zavazadlového prostoru, který standardně pobere pokaždé 565 litrů. Pokud se však zadní sedadla sklopí, je na tom již novinka o trochu lépe (1 680 versus 1 660 l). Kde však opravdu boduje, to je prostor na zadních sedadlech, za čím stojí protažení rozvoru z 2 846 milimetrů na 2 929 mm.

Díky větším dimenzím i onomu agresivnějšímu designu nové Audi RS6 Avant vypadá skutečně jako pravověrný sporťák, jenž dokáže vyčuhovat z davu i mezi záplavou italských exotik, zatímco starší generace ovládá umění nenápadně zmizet pomalu i na liduprázdném parkovišti. Jen všudypřítomná loga, větší litá kola ukrývající se pod napumpovanými blatníky a dvojice mohutných - a především pravých - koncovek výfuku naznačují, že jde o cosi mimořádného.

Zda je vám bližší ten či onen směr, se musíte rozhodnout sami. V případě jízdních vlastností ale nejspíše není o čem mluvit, neboť desetiválcová jednotka boduje v podstatě jen zvukovým doprovodem. Sprint na stovku za 4,2 sekundy je sice omračující, zvláště u tak starého a navíc dvoutunového kombíku, ovšem novinka je ještě rychlejší. Kromě toho však dokáže být také úspornější, a to nejenom na papíře.

Právě mnohem větší šíře talentů nakonec dle Mata staví novinku nad někdejší sen mnoha otců rodin, který sice lze považovat za balistickou raketu s batohem na zádech, ovšem v tom dobrém i zlém ohledu. Kombinace objemného motoru a pohonu všech kol, který přitom nedokáže favorizovat zadní nápravu tak jako u nové verze, totiž stála za posunutím jednotky až před přední nápravu. Očekávat tedy můžete větší nedotáčivost.

Dalším a nakonec možná i nejpodstatnějším faktorem jsou provozní náklady. A nyní nemluvíme o spotřebě, která je vysoká v případě obou aut. Starší RS6 používá mnohem exotičtější techniku, která jednak není prověřená řadou modelů najíždějících i statisíce kilometrů. A jednak byla vyráběna v mnohem menších sériích. Pokud se vám tedy něco porouchá na onom úchvatném, dvakrát přeplňovaném desetiválci, může vás oprava snadno vyjít dráž než koupě jiného ojetého exempláře.

Suma sumárum lze říci, že Audi RS6 Avant generace C6 zůstává i dodnes velmi působivým a schopným vozem. Nicméně pouze nostalgici budou tvrdit, že je lepší než moderní provedení C8, které přesedlalo na čtyřlitrový osmiválec. Pokud vás tedy dosud odrazovaly řeči o downsizingu, můžete nyní s klidným svědomím hrábnout do kapsy. Chybu totiž opravdu neuděláte, jakkoliv budete muset sáhnout hlouběji než před 11 léty a smířit se s tím, že pod kapotou nemáte motor od Lamborghini.


Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 1 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 01Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 2 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 02Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 3 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 03Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 4 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 04Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 5 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 05Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 6 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 06Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 7 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 07Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 8 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 08Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 9 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 09Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 10 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 10Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 11 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 11Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí - 12 - Audi RS6 Avant 2008 Mat Watson videoscreen 12
Mat Watson otestoval postarší Audi RS6 Avant a zjistil, že nostalgie často zakaluje zdravý úsudek

Zdroj: carwow@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.