Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Investoři si nechali rozebrat Teslu Model 3 na díly. Výčet nedostatků je zaskočil
25.8.2018 | Petr Prokopec
Americký elektrický sedan neplatí za nejkvalitnější auto už dlouho, výčet problémů objevený ve zprávě pro banku UBS ale přesto šokuje. Na autě chybí celé šrouby či svarné body.
Kvalita Tesly Model 3 začíná znovu okupovat veškerá světová média a zdá se, že čím více vozů kalifornská automobilka vyrábí, tím více problémů si přidělá. Jen za poslední dva týdny jsme zmínili, že při silnějším dešti vozu padají nárazníky. Jednomu ze zákazníků pak Tesla dodala Model 3 pouze se třemi stejnými vnitřními dveřními panely, ten čtvrtý se lišil. A rozhodně nešlo o doplněk, jenž by si onen člověk objednal, či po kterém by toužil.
Zásadním problémem značky přitom je, že nemá zkušenosti s masovou výrobou. A jelikož kvůli uchlácholení investorů musí plnit své velmi ambiciózní cíle, klade větší důraz na kvantitu než právě na kvalitu. Jakkoliv bychom tedy před Teslou mohli na jedné straně sejmout klobouk, že poslední červnový týden konečně po všech odkladech vyrobila pět tisíc aut během sedmi dní, nad mírou chybovosti zůstává rozum stát - činí totiž neskutečných 86 procent.
Všechny tyto informace znepokojily švýcarskou banku UBS coby jednoho z významných investorů natolik, že pověřila renomovanou firmu, aby Model 3 rozmontovala do posledního šroubku. Při tom bylo zjištěno, že některé šrouby dokonce chybí. V mnoha dalších případech pak Tesla používá kupříkladu jinou velikost na tytéž detaily. Tedy jinými slovy, zatímco třeba na upevnění rozpěr u jednoho vozu jsou použity šrouby velikosti 10, s jiným kusem jsou spárovány ty s velikostí 12 a tak podobně.
Další problémy se týkají různé tloušťky spár mezi jednotlivými panely karoserie. Třeba mezi přední kapotou a nárazníkem bylo naměřeno 2,5 milimetru, ovšem směrem doleva se mezera začala rozšiřovat, a to klidně až na 4 mm. Směrem doprava se však rozšířila jen na 3,5 mm. V případě kapoty bylo zkontrolováno pouze 16 bodů, nicméně měření se týkalo hned dvou tisíc. A rozdíly byly napříč celým vozem.
To jsme ale pořád jen na začátku, problémů je víc. Třeba špatné spasování dveří může vést při jejich zavírání k rozdrnčení skla. Kromě toho u zadního páru chybí mechanické zamykání, což je vážné bezpečnostní riziko. Pokud totiž Model 3 havaruje a dojde k přerušení 12voltového elektrického okruhu, zadní dveře zůstanou uzamčeny. A jelikož elektromobily jsou náchylné k požáru jako jiné vozy, může se zadní lavice změnit v ohnivou past, ze které se leckdo může předními dveřmi dostávat dost obtížně.
Zmínit je třeba rovněž chybějící nebo pro změnu špatně umístěné svarné body, kapitolou samotnou je pak barva karoserie. Lakovna Tesly je totiž příliš malá a nestíhá vykrývat navyšující se produkci. Některé kroky jako třeba schnutí proto musely být urychleny, což logicky vede třeba k popraskání. Automobilka přitom nestíhá špatné kusy opravovat okamžitě, ke slovu tak může přijít i amatérismus jako korekční tyčinky.
To vše vede k opravdu velmi špatnému hodnocení. Jakkoliv sice zazněla opět chvála na hnací ústrojí či baterie, v rámci kvality výroby dosáhla Tesla na škále 0 až 6 000 bodů, kdy nejnižší číslo je spojeno s pozitivy, zatímco to nejvyšší se stažením z výroby, výsledku 2 390 bodů. To dle UBS představuje silný podprůměr.
Aby toho nebylo málo, došlo ještě na změření hluku v kabině. Ani zde se přitom Tesla nedočkala pochvaly, zvláště v kontextu s cenou. Rozebrán byl totiž Model 3 s prodlouženým dojezdem a prémiovou příplatkovou výbavou, jenž ve Státech vyšel na 49 tisíc dolarů (cca 1,09 milionu korun). Za tuto cenu by Tesla měla konkurovat prestižním značkám, v podstatě se ale nerovná ani mainstreamu. Je přitom třeba dodat, že UBS měla k dispozici exemplář koupený v běžné prodejní síti.
Tesla říká, že šlo o vůz vyrobený zkraje sériové produkce a kvalita vyráběných aut se stále zvyšuje a v mnoha oblastech došlo k nápravě. Výše zmíněná míra chybovosti z posledního červnového týdne to ale úplně nepotvrzuje. Stejně tak vlastně nebylo potvrzeno ani prohlášení automobilky, že vady jsou spíše minoritního rázu a lze je opravit v průměru u každého auta do 37 minut. Jak totiž UBS dodává, spousta vad jsou zásadní strukturální nedostatky, které nelze rychle opravit.
Jako příklad je byl uveden paket baterií, který byl k podlaze přilepen tak silně, že nebylo možné jeho vyjmutí. Pokud by tedy došlo k jeho poškození, bylo by jedinou nápravou přistavení nového vozu - a ten původní by zamířil do šrotu. A také podobných nedostatků zmiňuje UBS ve své zprávě víc.
Není tedy divu, že Tesla je soustavně ve ztrátě. A přestože Elon Musk uvedl, že ve třetím a čtvrtém letošním čtvrtletí bude důraz kladen na dosahování zisku, pohled na výčet závad takové tvrzení rozporuje. UBS proto šéfovi značky radí, aby se spojil s partnerem, který má s masovou výrobou zkušenosti. Jinak se totiž bude trápit i nadále. A trpělivost investorů nemusí být věčná, nakonec UBS je jedním z nich.
Banka UBS si nechala rozmontovat Teslu Model 3, výčet nalezených problémů je pro ni šokující
Zdroj: UBS
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 2 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 4 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova