Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický

Tvůrci modernizovaného F-Type obhajují použití elektrického posilovače řízení ještě lepším vyvážením a odezvou. Svým slibům však dostojí těžko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický

25.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tvůrci modernizovaného F-Type obhajují použití elektrického posilovače řízení ještě lepším vyvážením a odezvou. Svým slibům však dostojí těžko.

Jaguar F-Type podle prohlášení britské automobilky inkasuje v rámci modelového roku 2015 do nabídky navíc manuální převodovku ZF a pohon všech kol. S jejich pomocí se F-Type jistě dočká přízně dalších zákazníků, kteří žádají něco jiného, než mají v současnosti k dispozici, a nás velmi těší, že už jen kvůli nové převodovce myslí na rozdíl od takového BMW i na puristy. Jen pro připomenutí na úvod dodáme, že manuál bude dostupný pro všechny šestiválcové varianty (kabriolety i kupé), pohon AWD jen pro osmiválec v F-Type R.

Jenomže tyto dva technické elementy nebudou zdaleka tím jediným, co se spolu s řidičsky přívětivějším a čistším F-Typem objeví. Všechny verze se totiž dočkají také elektrického posilovače řízení od ZF, o kterém Britové tvrdí, že bude konzistentnější napříč všemi verzemi jezdícími na různých kombinacích kol a pneumatik za všech podmínek, že ho ladí v závislosti na geometrii, rozložení hmotnosti a tuhost karoserie, aby dosáhli co nejlepší zpětné vazby.

S jeho pomocí údajně mohli odstranit nežádoucí vlastnosti hydraulického řešení a také využít jeho potenciálu pro úpravy. Bez ohledu na venkovní teploty tak bude volant řidiči klást stejný odpor, řízení bude přesné a poskytne i dobrou zpětnou vazbu. Alespoň takové požadavky na něj konstruktéři při ladění kladli. Bonusem EPAS (Electric Power-Assisted Steering) samozřejmě budou menší zástavbové rozměry, přesnější ladění na míru té či oné motorizaci, ale také snížení odvodů za nadlimitní emise CO2 do Bruselu, které elektrika ušetří.

Chápeme celou tu rádoby racionální argumentaci, ale aniž bychom se chtěli Jaguaru dotknout, nepovažujeme ji za upřímnou. Nechceme Brity jakkoli podceňovat, dodnes jsme se ale nesetkali s jediným elektrickým posilovačem řízení včetně řešení Porsche (jež při vývoji vlastně prohlašovalo naprosto to samé), které by se komunikativností byť jen na kilometr blížilo starším hydraulickým systémům. Porsche 911 generace 997 má skoro dokonalé řízení a to elektrické v 991 je vedle něj jen příliš dlouho louhovaný čaj.

A snaží se i jiní. Takové řízení ve Fordu Focusu první generace bylo svého času též blízko dokonalosti mezi předokolkami, sám Ford se mu ale elektrickými alternativami nikdy nepřiblížil. Nakonec se snaží snad všechny automobilky, ale s elektrikou uspěly jen ty, které dříve nabízely mizerné hydrauliky. Nic jiného než přesné, dobře naposilované elektrické řešení zatím k vidění nebylo, o komunikativnosti si můžete nechat za volantem jen zdát.

U sportovně laděného vozu ale potřebujete právě komunikativní řízení a takových s elektrickým posilovačem si nyní vybavíme přesně nula. Navíc mají tyto posilovače obvykle problém posilovat při opakovaných rychlých změnách směru, typicky při rychlých kontra. U sporťáku tohle nikdo nemůže chtít, z uživatelského hlediska je to prostě neoptimální řešení a kdo tvrdí opak, lže sám sobě.

Jaguar resp. jeho technici mělo prostě raději říci: „Bylo nadále neúnosné kvůli 'jistému pocitu' odolávat tlaku na snížení odvodů za nadlimitní emise CO2, které elektrický posilovači může ušetřit.” Ono totiž nepůjde o málo peněz. Sama automobilka říká, že výměna posilovače znamená u každého vozu snížení normovaných emisí CO2 o 4 gramy na kilometr. V době, kdy se Evropské unii platí 95 Eur za každý nadlimitní gram (a že Jaguar pracuje jen s „nadlimitními gramy”) za každé prodané auto, jde při současných kursech o 10 500 Kč z každého vozu dodaného zákazníkovi. Vynásobte si to roční produkcí Jaguaru a dojdete k částce, za kterou by finanční šéf firmy dost možná prodal i něco ze svých vnitřních orgánů, ne jen komunikativnější řízení produktů jím řízené společnosti.

Tohle byl pro Jaguar určující faktor, odtud vzešel tlak, žádné lepší řízení se nekoná, třebaže elektrika má také své výhody. Přesto bychom tímto neradi shodili konečné řešení, třeba se Britům povedla práce ještě lépe než Porsche. Uvidíme snad někdy na jaře. Stejný systém, patrně jen s rozdílnou strmostí dostane také nový menší sedan XE, u něj jde konec konců o ještě větší peníze...


Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 1 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 01Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 2 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 02Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 3 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 03Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 4 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 04Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 5 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 05Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 6 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 06Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 7 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 07Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 8 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 08Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 9 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 09Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 10 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 10Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 11 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 11Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 12 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 12Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 13 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 13Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 14 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 14Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 15 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 15Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 16 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 16Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 17 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 17Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 18 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 18Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 19 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 19Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 20 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 20Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 21 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 21Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 22 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 22Jaguar není upřímný. Elektrický posilovač v F-Type je prý lepší než hydraulický - 23 - Jaguar F-Type AWD a manual 2016 23
Jaguar F-Type dostane na jaře manuální převodovku, pohon všech kol a také elektrický posilovač řízení, který jistě inkasoval jen a pouze kvůli nižším emisím

Zdroj: Motor Authority

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.