Jak co nejvíce prodloužit životnost Li-ion baterií? Expert Tesly radí, jak na to

 | 72 příspěvků | 5.9.2017 Marek Bednář
Reagovat

Nepřihlášený

Rozebíračů akumulátoru je.. | 5.9.2017 19:48reagovat
avatar

Rozebíračů akumulátoru je spousty.

Darce orgánů je budto havarovaná nebo po požáru odepsaná Tesla

https://www.youtube.com/results?search_query=TESLA+disasse mble+the+battery

Nepřihlášený vana

A o hlubokém vybíjení expe.. | 5.9.2017 19:50reagovat
avatar

A o hlubokém vybíjení expert Tesly neřekl nic ?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Shal

Reakce na: A o hlubokém vybíjení expe.. | 5.9.2017 19:56reagovat
avatar

Tesla má ochranu proti hlubokému vybití. Nedovolí to. Navíc řidiči málo kdy zkoušejí opravdu maximální dojezd. Přece jenom tlačit dvoutunové auto není žádná sranda. K úplnému vybytí by tedy mohlo dojít jenom u vybitého auta, které je na dlouhou dobu odstaveno.

Nepřihlášený vana

Hlubokým vybitím myslím u.. | 5.9.2017 20:08reagovat
avatar

Hlubokým vybitím myslím u Li-ionek zbytkovou kapacitu pod cca 20%. Což ochrana v klidu dovolí a přesto takový stav li-ionkám dost škodí

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: A o hlubokém vybíjení expe.. | 5.9.2017 20:12reagovat
avatar

Někteří majitelé tvrdí, že rychlonabíjení ozivuje akumůlátory navzdory tvrzení, že velký nabíjecí proud zkracuje zivotnost ?

Také se dá nastavit na kolika Procentech se má nabíjení ukončit.

U základního modelu je softwarem omezená kapacita na kterou se elektromobil nabíjí .

Pa příplatek je možné vyšší kapacitu akumulátoru odblokovat.

Nepřihlášený

Reakce na: Hlubokým vybitím myslím u.. | 5.9.2017 20:29reagovat
avatar

Většina značkových elektromobilů nevyužívá celkovou moznou kapacitu akumulátoru .

Nenabíjí na maximum a nedovoli vybít na ninimum .

Důvod je pravě prodloužení životnosti .

U nekvalitních levných akumulátoru to výrobce neřeší . Kapacita je na prvním místě .

Opomíjenou řídicí jednotkou je BMS ((battery management system)) špatně navržená / vyrobená / vadná

Je častým vrahem akumulátorů

https://www.velofiala.cz/n/bms-battery-management-system

Nepřihlášený Tomáš

Li-ion dosti stárnou s čas.. | 5.9.2017 21:35reagovat
avatar

Li-ion dosti stárnou s časem bez ohledu na to jak se používají, po 5-6 letech budou na nic i když se budete starat sebelíp... to už jaksi experti nezmiňují. Představa že máte baterky v Tesle 20 let je k smíchu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Gašpo

Reakce na: Li-ion dosti stárnou s čas.. | 5.9.2017 22:04reagovat
avatar

Ten kto má dosť peňazí, aby ich vyhadzoval za elektromobil asi nebude držať auto 20 rokov. :-)

Mňa skorej zaujíma ako sa budú predávať ojetiny, len blázon by kupoval starý elektromobil, ktorý čaká výmena drahých batérií. Ale tá otázka je hypotetická, neverím že baterkové autá čaká masívna budúcnosť.

Nepřihlášený Li-Ion

BMW/Nissan garantuju, ze p.. | 6.9.2017 00:43reagovat
avatar

BMW/Nissan garantuju, ze pokles kapacity Li-Ion za 8 rokov nebude vacsi ako 30%.

V inych zdrojoch (ved.clanky, fora, atd.) sa vacsinou uvadza pokles 2.5% rocne pre Li-Ion (to cca odpoveda zaruke BMW/Nissan -> 8x2.5=20%+rezerva).

Uvidime ako to bude po 8-10 rokoch v pripade Tesly.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený vana

Reakce na: BMW/Nissan garantuju, ze p.. | 6.9.2017 03:51reagovat
avatar

30% pokles už tak mizerné kapacity odsoudí ty auta téměř do nepoužitelna

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Li-Ion

Reakce na: 30% pokles už tak mizerné.. | 6.9.2017 06:05reagovat
avatar

Kupit lacnu jazdenku elektromobil na dochadzanie do prace urcite ma pre niekoho zmysel. Dolezite je robit pravidelny vypis stavu kontroly baterie, je to klucove aj pre predavajuceho, aj kupujuceho. Ale za sucasneho stavu baterii (400-500kg) preferujem hybridy alebo pluginy.

Plugin ma podstatne mensiu bateriu (do 10kWh), ktora sa hodi len na dochadzanie do prace(50km), ale co je klucove voci BEV - ma rezervu na ubytok kapacity pocas zivotnosti auta (cca 10r.).

Napriklad, bateria pluginu ma 9kWh, ale realne sa vyuziva len 6 kWh, zbytok 3kWh sa pouzije nasledovne:

a) 1.5kWh (t.j. 25% zo 6kWh) sa vyuzije ako rezerva na ubytok kapacity pre 10r., kazdy rok 2.5%

b) 1.5kWh zabezpecuje to, ze bateria sa nabija napr. medzi 20% a 95%, co sluzi na zvysenie poctu cyklov zo stovak na tisice.

Nepřihlášený Krabat

Ahoj všichni. Já nevím, je.. | 6.9.2017 06:23reagovat
avatar

Ahoj všichni. Já nevím, jestli si ze mě pan výzkumník dělá legraci nebo špatně chápu? Za 320 tisíc najetých kilometrů se kapacita baterií sníží zhruba o 10 %. A radou experta je, abych nabíjel baterie na 90%, tedy snížil si dojezd o 10% okamžitě? Já nevím, jestli se mám smát nebo kroutit hlavou? Právě proto se chci tady zeptat, jestli tomu rozumíte stejně?

Už vůbec neřeším, že nájezd 320 tisíc km je pro většinu řidičů mimo realitu stejně jako doporučení nabíjet ideálně jen na 70%.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Gašpo

Reakce na: Ahoj všichni. Já nevím, je.. | 6.9.2017 07:29reagovat
avatar

Ono to s tou kapacitou obecne nie je tak ružové ako marketing hlása. Realita a reklama sú dva nezlučiteľné pojmy. Pragmaticky sa doporučuje vyberať elektromobil s dvojnásobným udávaným dojazdom než potrebujete. Takže ak niekto potrebuje denne dochádzať do práce 50 km aj keď v práci nemá možnosť dobíjať, tak bude v pohode. Urobí 100 km, cez noc doma dobije tak baterka mu vydrží dlhší čas bez problémov. Ak si to niekto kupuje na "doraz" podľa udávaného maxima, tak je blázon, alebo má rád problémy. :-)

Nepřihlášený Shal

Opravdu jsem rád, že se de.. | 6.9.2017 09:18reagovat
avatar

Opravdu jsem rád, že se debata za posledních několik měsíců změnila z "Elektromobily jsou na hovno a kdo si je pořídí je blázen a patří do ústavu" na "Elektromobily nejsou dokonalé, mají svoje problémy a člověk musí přemýšlet jestli se mu v součastnosti vyplatí a musí nějak plánovat provoz"

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Fero

Reakce na: Opravdu jsem rád, že se de.. | 6.9.2017 09:25reagovat
avatar

Ještě pořád jsou tady debaty:

"Hondy jsou na hovno a kdo si je pořídí je blázen a patří do ústavu"

"Sedany jsou na hovno a kdo si je pořídí je blázen a patří do ústavu"

"SUV jsou na hovno a kdo si je pořídí je blázen a patří do ústavu"

:-)

Nepřihlášený Michal

Reakce na: Ahoj všichni. Já nevím, je.. | 6.9.2017 09:33reagovat
avatar

Ale Prahu s tim prejedete tam a zase zpet...tedy pokud nebude horko ci zima a nebo kolona.

Nepřihlášený Michal

Reakce na: Ahoj všichni. Já nevím, je.. | 6.9.2017 09:35reagovat
avatar

Ma nekdo tuseni jak odolny je spodek baterii, napriklad pro pripad "sednuti na bricho" treba v zime?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený ffgcfg

Reakce na: Ma nekdo tuseni jak odolny.. | 6.9.2017 09:54reagovat
avatar

a vy myslite ze baterie je primo venku, ze si na ni sednete??? to jsou davno vychytane mouchy... je tam normalne ocel kolem

Nepřihlášený R2

Reakce na: Opravdu jsem rád, že se de.. | 6.9.2017 09:57reagovat
avatar

"Elektromobily jsou na hovno a kdo si je pořídí je blázen a patří do ústavu" Je obecne znamy fakt a neni treba to pripominat v kazde diskusi.

Nepřihlášený OMG

Takže nabíjet jen na 90% t.. | 6.9.2017 11:13reagovat
avatar

Takže nabíjet jen na 90% to je panečku hlavička takže o těch 10% menší dojezd budu mít HNED od samého začátku a nemusím čakat až to nabíjením na 100% po deseti-dvaceti letech klesne samo resp se mi sníží dojezd i při nabití na 100% :D :D :D tak to se fakt vyplatí....

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený LOOL

A co se týče nabíjení domác.. | 6.9.2017 11:16reagovat
avatar

A co se týče nabíjení domácí elektroniky obvzláště mobilů tak většina lidí ten mobil dá před spaním do nabíječky a určitě neni kikdo takovej idiot aby co půl hodiny vztával a kontroloval zada je už nabitý na 90% nebo si snad nedejbože nastavoval budík na 3h ráno :D

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený R2

Reakce na: A co se týče nabíjení domác.. | 6.9.2017 11:38reagovat
avatar

Mobil za rok az dva vymenite, pripadne vymenite baterii za par stokorun. Auto si spousta lidi nechava o neco dele, navic vymena baterie byva o neco drazsi.

Nepřihlášený Samsung

Samsung na svych srankach.. | 6.9.2017 11:53reagovat
avatar

Samsung na svych srankach k svim bateriim v mobilech doporucuje nabijet kazdy den idealne na nejakych 70%, ne 0-100%.

Nepřihlášený

Reakce na: Li-ion dosti stárnou s čas.. | 6.9.2017 12:35reagovat
avatar

Není baterka jako baterka Každý výrobce ma odlišné materiálově složení a odlišný výrobní proces.Renomovaní výrobci mají výrobní prostory s vysoce filtrovaným ovzduším stejně jako musí být u výroby mikroprocesorů .

Životnost článků také Velmi záleží na BMS jak je navržena a kvalitně vyrobena.

V Práci mam několik kolegů, kteří mají klasický modilní telefon Nokia s klávesnicí, který ma víc jak 10let starou baterku a pokles kapacity minimální.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Gašpo

Reakce na: Není baterka jako baterka.. | 6.9.2017 13:09reagovat
avatar

Tak je to hlavne o počte nabíjacích cyklov. Klasický telefón Nokia, ktorý mám aj ja, stačí nabiť raz za 10 dní. Ak si budete raz za 10 dní dobíjať auto, tak áno, batéria vám vydrží skutočne dlho. :-)

Nepřihlášený Ondra

Reakce na: Takže nabíjet jen na 90% t.. | 6.9.2017 15:52reagovat
avatar

To každý den potřebujete 100% nabitou baterku, protože jezdíte nadoraz? Proč zbytečně baterku huntovat plným nabitím, když se vyjede třeba jen 30% kapacity na cestu do a z práce? A když majitel ví, že potřebuje jet někde dál, tak nabije do vyjímečně do plna, ne? Upřímně příliš nechápu, proč na elektroauta všichni tak plivou. Jak často najezdíte denně více než 100km? Většina lidí se beztak vleze do 60km. Na takové ježdění je elektro ideální. Když teda pominu pořizovací cenu a že výroba a recyklace baterek taky není zrovna super eco friendly.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Tom

Reakce na: Li-ion dosti stárnou s čas.. | 6.9.2017 16:46reagovat
avatar

Sorry, ale tyhle tesly už jsou min. dva roky starý a pořád 90% kapacity. Tvrzení, že za 6let odejdou jaksi odporuje logice. Mě by stačilo třeba jenom 20% kapacity:)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Tom

Reakce na: 30% pokles už tak mizerné.. | 6.9.2017 16:56reagovat
avatar

Tedy jezdím často a někdy i daleko, nepamatuji si ale, kdy jsem naposledy potřeboval 200km na jeden zátah.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Tomáš

Reakce na: Sorry, ale tyhle tesly už.. | 6.9.2017 17:07reagovat
avatar

Odejdou, to je jistota... Za 6 let budou mít, když dobře půjde, tak 40-50% kapacity... Se současnou technologií baterií jsou elektromobily prostě nesmysl...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený vana

Reakce na: Tedy jezdím často a někdy.. | 6.9.2017 17:10reagovat
avatar

Tom: v tom případě nejezdíš daleko

Nepřihlášený R2

Reakce na: To každý den potřebujete 1.. | 6.9.2017 17:54reagovat
avatar

Takze jednoduse, kazdy den do prace cca 30 km tam i zpet, o vikendu na chatu cca 50 km, obcas navstivit pribuzne 100 km, vylet po CR 300 km, vylet do zahranici 500+ km, nekdy sam, nekdy s manzelkou, nekdy s detmi, nekdy s detmi i s manzelkou, nekdy na lehko, nekdy s nakladem. To uz mate asi 30 variant, na kazde si podle vasi logiky poridim jine auto, pominu, ze to bude stat ranec, ale kde budu tolik aut parkovat? A pokud je cele elektrosilenstvi kvuli ekologii, je ekologicke mit 30 aut? Jdete uz se svou demagogii s denim najezdem konecne do riti.

Nepřihlášený DiMaio

jakékoli Lion-Lipol nabíje.. | 6.9.2017 18:16reagovat
avatar

jakékoli Lion-Lipol nabíjet nejpozději mezi 20-25% a odpojit 85-90%

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Tom

Reakce na: Odejdou, to je jistota..... | 6.9.2017 19:09reagovat
avatar

Právě s časem se stárnutí zpomaluje. Takže, jestli za 2 roky o 10%, tak za šest let o dalších 10%.

Nepřihlášený kolemjdoucí 2

Reakce na: jakékoli Lion-Lipol nabíje.. | 6.9.2017 19:22reagovat
avatar

U mobilu se nafouknutí zestárlé či špatně vyrobené baterie dá poznat relativně snadno, a stejně bylo dost případů že někomu "shořela kapsa" (a o zákazech Note 7 do letadel se napsalo článků mnoho).

U elektromobilů do baterií nikdo nevidí a těch článků je tam přitom násobně více = časem jich pár při nabíjení shoří, sem tam i s barákem a lidi si celý to elektro zas rychle rozmyslí (a bude jedno že to bude jeden barák ze sta tisíc, nikomu se nebude chtít riskovat, že z něj může být v noci při nabíjení najednou špekáček).

Jinými slovy, souhlasím s R2, když píše (též citací):

" "Elektromobily jsou na hovno a kdo si je pořídí je blázen a patří do ústavu" Je obecne znamy fakt a neni treba to pripominat v kazde diskusi. "

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený PepaSFI

problém je že ta kapacita.. | 6.9.2017 19:43reagovat
avatar

problém je že ta kapacita je poněkud nesrozumitelná a neuchopitelná veličina. Když do auta naliju 5 litrů, můžu celkem s jistotou říct že na to ujedu dejme tomu 60 kilometrů a ještě zbyde na jistotu ať se děje cokoliv. . Jenže když mám nabito 20 kW, tak mám co? Změřit to nejde, zvážit taky ne. Nezbývá než věřit. Ten počítač to taky neví, on jen fabuluje na základě nějakých teoretických hodnot a předchozích měření.

To stárnutí a úbytek kapacity se klidně může uměle řídit tak aby byl zákazník spokojen. Baterka může mít vyšší kapacitu než se udává a obslužná elektronika dává k dispozici tolik kolik se hodí. Nechá si rezervu na stárnutí, takže se navenek může tvářit že stárne méně než je skutečnost.

Nepřihlášený Shal

Reakce na: U mobilu se nafouknutí zes.. | 6.9.2017 20:22reagovat
avatar

Ale že nám těch elektromobilů shořelo co? Statisticky máš větší šanci že ti chytne normální auto.

Nepřihlášený Shal

Reakce na: Odejdou, to je jistota..... | 6.9.2017 20:33reagovat
avatar

Tomáš: "Odejdou, to je jistota... Za 6 let budou mít, když dobře půjde, tak 40-50% kapacity... Se současnou technologií baterií jsou elektromobily prostě nesmysl..."

To by mě zajímalo Tomášey, kde jsi tu svou jistotu vzal. Ony už existují výsledky z aut, které jsou na silnici 5 let no a kupodivu je kapacita baterií v průměru přes 90 procent původní hodnoty a propad se víceméně stabilizoval a kapacita se snižuje pomalu.

Při běžném rodinném ježdění jsou elektromobily perfektní volba. A pokud opravdu šetříš baterku a dobíjíš ji jenom na 90 procent protože většinou více nepotřebuješ tak ti baterka to auto přežije.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Nemám elektromobil. U mobi.. | 6.9.2017 21:43reagovat
avatar

Nemám elektromobil. U mobilu Nokia 6230i nevím, jak poznat, na kolik procent jsou akumulátory dobité, protože ty čárečky na kraji displeje neukazují stav vybití lineárně, dlouho jsou všechny a až už je tam málo, tak začnou rychle ubývat. U noťasů je to jiné kafe, ale kdo to má hlídat - jaksi jsem u nich nenašel možnost nastavit si hranici max. dobití aku...

Nepřihlášený kolemjdoucí 2

Reakce na: Tomáš: "Odejdou, to je jis.. | 6.9.2017 22:42reagovat
avatar

Klameš, on má pravdu. Životnost baterií se počítá od data výroby, tzn. záleží i na době skladování, a on na těch 6 let ještě docela přidal, obvyle je to 3 - 5 let max. Používané Li-Ion Baterie trpí samovolnou pomalou degradací (oxidací) povrchu elektrod, a to nezávisle na tom, zda-li jsou vůbec používány nebo ne.

Další věc je, že pořád dokola omílaná kapacita je ve skutečnosti jen málo důležitý údaj, důležitější (a stárnutí více podléhající) je vnitřní odpor baterie - co ti je platné, že máš v bateriích např. 80 % kapacity, když tu energii z oné starší baterie kvůli vysokému vnitřnímu odporu už nedokážeš účinně dostat (to je řečnická otázka, odpověď formou fabulací od zdejších trollů, jak je tu obvyklé, si klidně strčte...)?

Elektromobil, jehož cenu tvoří z 80 % baterie (a který se tedy po dosloužení baterie vyhodí celý) , ze zásady nikdy nemůže být perfektní volba, pokud se budou ti šašci neustále zaštiťovat ekologií - tohle je totiž drancování par excellence, a to je k tomu potřeba přičíst ještě "superekologickou" těžbu lithia (a kde jsou ostatní drahé kovy jako kobalt, měď... atd, které jsou také k výrobě elektromobilu potřeba).

Další věc o které se moc nemluví je ta, že elektromobil je v přepočtu na km zhruba o 25 % "žíznivější" (náročnější na energii) než klasický spalovací motor. Že je jízda s ním i přesto momentálně levnější je dáno jen a pouze levnější elektrickou energií, a ta je levnější jen proto, že není zdaněná tak brutálně jako uhlíková paliva - což by v případě rozšíření elektromobilů samozřejmě tak nezůstalo, samozřejmě že i na nich by se stát a korporace chtěly napakovat.

Co se týče odpadů - filtrovat spaliny je daleko jednodušší a levnější, než dekontaminovat půdu a vodu po těžbě lithia. Že si z toho státy a korporace udělaly zlatý důl není vina lidí. Další věcí ve prospěch zážehových motorů je CNG / LNG, další věcí v jejich prospěch jsou syntetická paliva, která produkují jen tolik oxidů, kolik se jich spotřebovalo při jejich výrobě (tzn. jsou neutrální).... tzn

elektromobily jsou za současných podmínek drahá a neekologická MRTVOLA!

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Tomáš

Reakce na: Tomáš: "Odejdou, to je jis.. | 6.9.2017 22:54reagovat
avatar

Já těm zaručeným pozitivním výsledkům nevěřím, je to jen kampaň, je třeba oblbnout lidi... Jak vidím ty spousty válečků nacpaných do battery packu Tesly, fakt bych toto nechtěl vozit pod zadkem... Určitě jste viděli co umí jeden vadný nebo poškozený třeba nárazem nadělat za paseku

Nepřihlášený Tomáš

Reakce na: Klameš, on má pravdu. Živo.. | 7.9.2017 11:02reagovat
avatar

Ano, to vše jsem taky chtěl napsat, jen nemám tolik síly to tu vše vypisovat, díky za to... je to přesně tak, elektromobil je nesmysl, ale co na tom, někdo má prostě zájem aby byl budoucnost a tak bude... Svět se neřídí rozumem ale penězi... kdyby raději v příštích 100 letech podporovali CNG případně hybridy které smysl v určitých režimech dávají, a makali na tom, aby tu byly co nejdříve lepší akumulátory

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Klameš, on má pravdu. Živo.. | 7.9.2017 12:24reagovat
avatar

Zvlastni u tezby materialu pro baterky vidis elkologicky problem u tezby ropy a rafinace je vsechno nadherne eko.

Nepřihlášený Shal

Reakce na: Ano, to vše jsem taky chtěl.. | 7.9.2017 15:24reagovat
avatar

Já nevím jestl isi děláš srandu nebo to snad myslíš vážně.

Zaprvé, víš co udělá takový benzín když ho zapálíš? A ano, benzínová auta hoří. A vůbec ne málo. Samozřejmě se nádrže vyrábějí tak aby minimálizovali možnost vznícení, ale to patří i pro bateriové packy.

Pak tady tvrdíš "Kdyby raději podporovali hybridy a pracovali na lepších baterkách" :D To už doufám, že jsi nemyslel vážně :D

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Shal

Reakce na: Klameš, on má pravdu. Živo.. | 7.9.2017 15:39reagovat
avatar

Ne, neklamu. Me nezajímají tvoje "obvykle" teorie.

Mluvím o datech z provozu. Tedy o bateriích, které jsou v provozu minimálně 5 let a o jejich reálné živnostnosti a kapacitě. To že baterie přirozeně stárnou je fakt, ale to nic nemění na tom, že mají životnost 10 let od výroby a ta neustále roste s vývojem. Elektromobily obvykle nikde 3 roky na skladě nesedí.

U cenu elektromobilu tvoří z 80 procent baterie? Opravdu? Jak dlouho jsi pozadu s domácími úkoly?

Tesla vyrábí baterie za cenu 150-160 dolarů za kwh v packu. Tedy u nejlevnějšího Modelu S se 75kWh baterií v ceně 75000 tvoří baterie 15-20 procent. U Modelu 3 v základu s 55kWh baterií za 35.000 je to podíl 25-30 procent.

Co se týče těžby lithia, tak je stejně ekologická jako těžba čehokoliv jiného. Těžba železné rudy, výroba oceli pro spalovací motor, obrábění tisíců součástek a v neposlední řadě těžba, distribuce, zpracování ropy stejně jako logistická podpora pro statisíce benzínových pump zřejmě nemá 0 ekologickou stopu.

JAK můžeš srovnávat žíznivost elektromobilu a spalovacího motoru? To jako přepočítáváš elektrony na litry? Ta tvoje "žiznivost" elektromobilu je stejně jako u spalovacího motoru přesně spočítána. Samozřejmě v úplně jiných a neporovnatelných jednotkách.

Filtrovat spaliny z motorů je jednoduché? Asi proto DieselGate. Asi proto přecházení automobilky na elektromobily a ukončují výrobu dieslů. Protože je tak snadné filtrovat spaliny.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený rock

Reakce na: Ne, neklamu. Me nezajímají.. | 7.9.2017 16:09reagovat
avatar

No jo, ale 150-160 USD/kWh je VÝROBNÍ cena, ne prodejní. Ať to trochu zkonkretizujeme - zakoupení Tesly M3 s prodlouženým dojezdem (což je víceméně jenom osazení 75 kWh baterie místo 50 kWh) znamená příplatek hezkých kulatých 9000 USD, tedy 360 USD/kWh. Bez daně.

U Chevy Bolt se baterie prodává za 262 USD/kWh, je to necelých 50 % ceny auta.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený rock

Reakce na: Ne, neklamu. Me nezajímají.. | 7.9.2017 16:25reagovat
avatar

Jak můžeš srovnávat žíznivost elektromobilu a spalovacího motoru?

Každá činnost, od těžby uhlí, plynu nebo ropy přes dopravu až po jízdu se dá kvantifikovat v jednotkách energie. Nedávno jsem četl hezkou studii, bakalářskou práci jednoho klučiny. Ne že by se tomu nedalo nic vytknout, ale pořád to šlo asi tak 10x víc do hloubky než většina dalšího, co se dá na netu najít. Provoz elektromobilu tam vycházel asi o 10-15% náročnější než provoz benzínového ekvivalentu. Počítáno to bylo na energetický mix v ČR.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Tomáš

Reakce na: Já nevím jestl isi děláš s.. | 7.9.2017 17:38reagovat
avatar

Benzínová nádrž je malá a je schovaná na nejbezpečněším místě v autě.... baterky jsou těžké jako prase, jsou v celé podlaze a selhání jediného článku způsobí katastrofu, a kolik článků tam je? Děsivá pravděpodobnost.... A ty drahé kovy.... prostě je sci-fi jich sehnat tolik, aby se staly elektromobily masovou záležitostí, nehledě na to jak vyletí jejich cena nahoru.... A nerozumím co nechápeš na hybridech a lepších baterkách. Auto má největší spotřebu při rozjezdech, tedy courání po městě, pokud bych v těchto režimech jel na elektro a zbytek na benzín pak to má smysl. Na to mi stačí elektro dojezd i 30km, tedy malý aku, rekuperace při brždění + normální motor s 50l benzínu... A mám použitelné auto s dojezdem 1000km a spotřebou v průměru třeba 3l. Čemu na tom nerozumíš???

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený blue.sun

Reakce na: Jak můžeš srovnávat žízniv.. | 7.9.2017 20:00reagovat
avatar

Tu studii bych tedy velmi rád viděl. Sám jsem totiž pár let v oboru dělal a tak vím, že to rozhodně není pravda...

Jen tak vůbec na okraj - co znamená "náročnější"?

Nepřihlášený

Reakce na: Jak můžeš srovnávat žízniv.. | 7.9.2017 20:36reagovat
avatar

Nevim zda je to stejna bakalarka jako jsem cetl, ale asi jo. Mel to hezky popsano, ale pokud se nepletu tak tam absolutne nezohlednoval tezbu rafinaci ropy prepravu benzinu a spotrebu elektrické energie potrebnou pro rafinaci a distribuci.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Benzínová nádrž je malá a.. | 7.9.2017 20:40reagovat
avatar

Doufam, ze nepouzivas mobil, tablet nedej boze notebok protoze tam jsou taky li-ion clanky co kazdou chvilku hori no chudaci hasici.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Shal

Reakce na: No jo, ale 150-160 USD/kWh.. | 7.9.2017 21:44reagovat
avatar

Rock: Ano, je to výrobní cena. Tesla je výrobce elektromobilu i baterií. Tedy Tesla je má k dispozici za výrobní cenu. A pokud se bojíš nějaké výměny za 10 let běžného provozu, tak pokud by jsi auto vlastnil po deseti letech, tak těžko srovnávat s dnešní cenou, co? Za posledních 10 let klesla cena baterií o 90 procent. Záruku na baterii máš 8 let. Pokud ti za 8 let odejde a budeš si muset koupit novou, tak určitě nebude za dnešní výrobní ani prodejní cenu.

Já jsem sice onu bakalářskou práci nečetl, ale četl jsem statistiku Amerického ministerstva do energetiky, které pravidelně aktualizuje spotřebu elektromobilu přepočtenou na benzín v množství nečistot vypouštěných do ovzduší. V průměru se pohybuje kolem 35 procent ve srovnání s průměrným spalovacím automobilem a každý rok se to procento snižuje s tím jak se mění energetický mix.

Tomáši: Na silnicích jezdí už desítky tisíc elektromobilů. Kolik jich explodovalo? Já vím jenom o 2 co shořely. Jenom v USA shoří v průměru 150.000 aut ročně. 17 každou hodinu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Eco

Shal: Len v EU mame 300mil.. | 7.9.2017 22:32reagovat
avatar

Shal: Len v EU mame 300mil. aut. Teraz si predstav, ze by si mal vyrobit 300 milionov baterii s vahou pol tony a s kratkou zivotnostou. Crazy! :)))

Plus 2/3 svetovych zasob kobaltu je ... hadaj kde? V srdci Afriky v Kongu, perfektne miesto na tazbu :)

A preto ... PALIVO! To je vynalez! Vratane vodika. Miesto 500kg potrebujem len 50kg. Natankujem za 5min a nestaram sa 2-3 tyzdne. Da sa to skladovat, prenasat tam kde treba, atd. atd.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Shal

Reakce na: Shal: Len v EU mame 300mil.. | 7.9.2017 22:56reagovat
avatar

Co je na 300 miliopnu aut a baterek crazy? :)

Kobalt není povinnou součástí LiIon baterek. U nových modelů se nepoužívá.

Nepřihlášený Tomáš

Reakce na: Doufam, ze nepouzivas mobi.. | 8.9.2017 08:26reagovat
avatar

jojo, viz kauza Note7, takový špičkový výrobce a taková dětinská chyba... kdy se to stane autům? ...Prostě je to náchylné na chybu, to si přiznejme... U nádže s palivem chybu uděláte jen těžko.... ale to jsou detaily, to neřešme.... až elektromobil natankuju do 5 minut na každém rohu a ujede 1000km, aspoň na jaře a na podzim, kdy nepotřebuju klimu ani topení, a nebudu muset mít schovávací kliky dveří a trapné disky kol, aby mi neubíraly dojezd :-)) pak o něm můžu uvažovat... ale stejně to bude trapárna, autíčko na baterky, FUJ :)

Nepřihlášený rock

Reakce na: Nevim zda je to stejna bak.. | 8.9.2017 09:12reagovat
avatar

Těžbu ropy a výrobu benzínu tam zohledněnou má. Nemá tam výslovně zmíněnou dopravu, ale 1. si myslím, že ji má zahrnutou ve výrobě benzínu, pro kterou použil účinnost (ERoEI) nižší, než se obvykle udává a i kdyby ne, tak 2. přeprava se na celkovém procesu podílí v řádu nízkých jednotek procent (příklad: kamión jedoucí z rafinérie na 300 km vzdálenou benzinku spálí max. 200 l nafty a převeze 40 000 l paliva. Půl procenta.)

Na druhou stranu se tam snad ani nezabývá procesem výroby dopravního prostředku (jenom palivem), takže se vyhýbá problému těžby alkalických a přechodných kovů pro akumulátory alektromobilů...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený rock

Reakce na: Rock: Ano, je to výrobní c.. | 8.9.2017 09:19reagovat
avatar

"Tesla je výrobce elektromobilu i baterií. Tedy Tesla je má k dispozici za výrobní cenu."

To vím, ale nemůžeš počítat podíl hodnoty baterií na celkové ceně za elektromobil tak, že použiješ výrobní cenu baterie a prodejní cenu auta - což děláš v (7.9.2017 15:39). Teda samozřejmě můžeš, ale je to špatně.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Shal

Reakce na: "Tesla je výrobce elektrom.. | 8.9.2017 10:13reagovat
avatar

rock: Já opravdu nečetl nějakou bakalářskou práci. Já vycházím z dat US Department of Energy. Bohužel ten jsem teď nenašel, ale popravdě jsem tomu zase teď tolik času nevěnoval.

Ale pokud tě zajímají další informace tak zde je článek o snížení ovzdučí spojené s výrobou elektřiny pro elektromobily v čase s tím jak se v USA mění energeticky mix:

https://electrek.co/2017/08/28/electric-car-emissions- electricity-generation-goes-green/

A k tomu výpočtu: Proč by to bylo špatně? Porovnávám podíl ceny baterií na celkové ceně automobilu. Samozřejmě že porovnávám pořizovací cenu baterií které používá Tesla. A protože se jedná o výrobu v rámci jedné firmy, tak výrobní cena = pořizovací cena.

Porovnávat cenu baterií někde z maloobchodu je nesmyslné, protože kdyby jsi to udělal pro všechny součástky, které by se daly takto sehnat, tak by ti vyšlo, že cena Tesly Model S = 3x cena toho stejného auta a to je úplný nesmysl.

Nemá smysl porovnávat kolik by tě vyšla náhradní baterie v maloobchodě teď do nového auta, když má záruku na 8 let a cena za posledních 10 let klesla o 90 procent. Takový výpočet je naprosto irelevantní.

Nepřihlášený rock

"Proč by to bylo špatně?".. | 8.9.2017 11:24reagovat
avatar

"Proč by to bylo špatně?"

Protože jsi použil prodejní cenu auta a ta není shodná s výrobní.

Ale ono bylo špatně obecně se bavit o výrobních cenách (auta či baterky), když ten, na koho jsi reagoval, přemýšlí o tom, jestli bude rentabilní měnit baterii po konci její životnosti. Tam je třeba mluvit výhradně o prodejní ceně.

A s tím vývojem ceny do budoucna; Gigafactory je -jestli se nepletu- osazená v podstatě standardními linkami od Panasonicu. není tam žádná nová převratná technologie. Musk něco vytěží z efektivity, neco z množství. Ale ta výhoda efektivity už je zahrnutá v té předpokládané ceně 150-160 USD/kWh při plném provozu a už se dál neprojeví. Množstevní slevy jsou neznámá a spoléhat na ně ošemetné; ceny vstupních, relativně vzácných surovin budou stoupat s poptávkou. Jestli bude výrobní cena dál klesat o jednotky dolarů, bude to hodně. Čekat v dohledné době (10 let) snížení cen o dalších 90 % je utopie.

"Porovnávat cenu baterií někde z maloobchodu je nesmyslné, protože kdyby jsi to udělal pro všechny součástky, které by se daly takto sehnat, tak by ti vyšlo, že cena Tesly Model S = 3x cena toho

stejného auta a to je úplný nesmysl"

Somozřejmě, že je to finanční nesmysl. A přesto to musíš zaplatit, když ti na autě jedna součástka doslouží a ty ji potřebuješ nahradit novou.

Nepřihlášený

Reakce na: Těžbu ropy a výrobu benzín.. | 10.9.2017 12:52reagovat
avatar

Zohledni také ropné havarie a jejich dopady ?

http://www.investicniweb.cz/2010-5-3-nejvetsi-ropne-katas trofy-historie/

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/veda/205 9730-nejhorsi-ropne-katastrofy-zabily-statisice-zvirat-a-zni cily-cele-ekosystemy

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený rock

Reakce na: Zohledni také ropné havari.. | 14.9.2017 12:55reagovat
avatar

Asi docela v pohodě. Souhrnná suma ztracené ropy v těch nehodách z prvního odkazu je míň než 0,002 promile (snad jesm nějaké místo za desetinnou čárkou nevynechal) ropy vytěžené celkem. A náklady na likvidaci těch nehod se pohybovaly pod 100 USD / barel... takže finančně zanedbatelný.

Dopady na životní prostředí mají (a budou mít) i kobaltový nebo lithiový doly

https://streetsignals.com/wp-content/uploads/2017/06/F reeport-and-China-Moly-Terminate-Discussions-on-Cobalt-Asset s-678x381.jpg

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Asi docela v pohodě. Souhr.. | 14.9.2017 15:44reagovat
avatar

Při nehodách se plati nejen likvidace ale i nějaké pokuty a ty tam nejsou vyčísleny ?

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/takrka-19-miliard-do laru-zaplati-bp-za-nehodu-v/r~758ac1d220c311e58a300025900fea 04/

http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/asie-a-oceanie/ firma-shell-dostala-pokutu-za-hruznou-havarii-cisterny_43729 2.html

Nepřihlášený Fero

Reakce na: Asi docela v pohodě. Souhr.. | 14.9.2017 16:09reagovat
avatar

Tak určitě... A tu zlikvidovanou část oceánu taky nahradili? Vysadili nové ryby, plankton? Při pobřežních nehodách se vysadilo nové ptactvo... :-)

Cítím, jak mě zase někdo tahá za fusekle. Že já to čtu...

Nepřihlášený stealth01

Mohu se zeptat, proč se zm.. | 14.9.2017 16:27reagovat
avatar

Mohu se zeptat, proč se zmiňují pouze elektroauta? To jako nejsou auta, která mají hlavní akumulátor Li-ion nebo se jedná o neznalost autora článku?

Hlavní Li-ion baterie v autě přece taky potřebuje nějaké údržbu a musí se na ni aplikovat pravidla, jak s ni zacházet.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený kolemjdoucí 2

Reakce na: Mohu se zeptat, proč se zm.. | 14.9.2017 18:23reagovat
avatar

Jedná se o tvoji neznalost, protože malé baterie na pár km (v těch hybridech) se dají nahradit superkondenzátory, což je také to kam ten vývoj směřuje (KERS v F1 funguje stejně, žádné baterie nepoužívá).

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený stealth01

Reakce na: Jedná se o tvoji neznalost.. | 14.9.2017 18:44reagovat
avatar

Pardon, víš co je to baterka v autě? Já jsem neřekl ani slovo o elektromobilech a ani slovo o hybridech.

Já jsem psal baterie v autě. Normální baterka v benzínovém autě. Někde je kyselina, jinde se používá Li-Ion baterie... Okruh... 12V... Chápeš?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený kolemjdoucí 2

Reakce na: Pardon, víš co je to bater.. | 14.9.2017 19:22reagovat
avatar

Potom nechápu, na co se vlastně přesně ptáš - 12V Li-Ion baterie v běžném autě je jenom přechodové stádium a zmizí stejně rychle jako se objevilo, protože v běžném autě s 12V rozvody nemá Li-Ion baterie kdovíjaký efekt (je pro něj příliš dobrá a není plně využitá, je to škoda lithia), zato nevýhod je celkem dost - a samozřejmě i pro ně platí to stejné co u ostatních Li-Ion baterií, není třeba to zdůrazňovat ještě zvlášť.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený stealth01

Reakce na: Potom nechápu, na co se vl.. | 15.9.2017 08:20reagovat
avatar

No když jsem kupoval M3, kde je Li-Ion baterie, tak jsem dostal od prodejce půl hodinové školení o tom, jak s ni zacházet. Tak předpokládám, ze autor článku je natolik zběhlý, ze ví, ze některé speciální typy aut mají kvůli hmotnosti a dalším parametrům tento typ akumulátoru.

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše