Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak dlouho ve skutečnosti vydrží brzdy elektrických aut? Elon Musk říká, že věky
10.1.2019 | Petr Prokopec
Šéf Tesly v reakci na pochybnosti jednoho ze svých příznivců prohlásil, že brzdové desky Tesel není třeba měnit „doslova nikdy”. Realita je ale jiná, i podle jím řízené automobilky.
Není žádným tajemstvím, že elektrická auta se v teoretické rovině zcela obejdou bez klasického brzdového systému. Zpomalení či úplné zastavení lze snadno zvládnout za pomoci jediného pedálu, a to plynového, neboť využíván je odpor pohonné jednotky. Jinými slovy tu mluvíme o rekuperaci brzdné energie, která je na tak vysoké úrovni, že se bez problémů vyrovná akceleraci. Znovu však dodáme, že je tomu tak pouze v teoretické rovině. V praxi je totiž třeba počítat s intenzivnější decelerací při aktivní jízdě, neočekávanými situacemi nebo prostě tím, že akumulátor je moc nabitý na to, aby rekuperace mohla fungovat. Ve všech těchto případech je potřeba klasických brzd, které se logicky opotřebovávají.
Výše zmíněné se však před pár dny pokusil popřít Elon Musk. Šéf kalifornské automobilky totiž opětovně řádil na Twitteru, kde uvedl, že „brzdové destičky na Tesle nebudou muset být měněny doslova nikdy během celé životnosti vozu“. Tím ale nejspíše zájem o své vozy nerozdmýchá, navíc by mohl způsobit nemalé problémy své vlastní firmě, pokud by jej někdo bral doslova.
Že realita je jiná, nejlépe připomíná mnohem rozumnější reakce Jaguaru na stejnou problematiku. Za americkou automobilku či jiné výrobce elektrických vozů sice mluvit nechce, nicméně vzhledem k tomu, že elektromobily fungují na stejném principu, lze jeho slova brát za bernou minci. Britové totiž uvádí, že opotřebení brzd v prvé řadě závisí na majiteli a jeho individuálním jízdním stylu. Zatímco tedy někdo potřebuje nové každý rok, další může počítat s méně častými návštěvami servisu.
I-Pace má přitom k dispozici hned dva režimy regenerativního brzdění, přičemž v tom nízkém je odpor elektromotorů snížen. Umožněna je tak pomalu jízda „na neutrál“, jenž má chování elektromobilu přiblížit normálním spalovacím vozům. Stále však platí, že pokud řidič sešlápne brzdový pedál, nedojde v počáteční fázi ke kontaktu třmenů, destiček a kotoučů. Místo toho je aplikováno regenerativní brzdění, to klasické přichází ke slovu až později. Tedy pokud není třeba prudké zastavení či zpomalení, v té chvíli jde vše „postaru“.
Kromě toho ovšem I-Pace může nabídnout i vyšší účinek regenerativního brzdění, kdy je většina brzdění vyřešena pouze odporem elektromotoru. Stejně jako v předchozím případě však platí, že baterie musí být v tu chvíli nabity na méně než 80 procent své kapacity, jinak regenerativní brzdění nefunguje. Pokud by fungovalo, docházelo by k přebití a tedy ke snižování jejich životnosti a odolnosti. I za normálních situací tak klasické brzdy mohou být jediným možným způsobem zpomalování.
Že přitom s něčím podobným či dokonce úplně stejným počítá také Tesla, dokládají uživatelské manuály jejích aut. Brzdové destičky všech jejích modelů jsou totiž osazeny indikátory opotřebení, čímž jsou míněny tenké metalické proužky připevněné k samotným destičkám. Pokud poté ty jsou tlačeny směrem ke kotoučům, můžete se kromě samotného brzdného účinku dočkat také hvízdajícího zvuku. Právě ten přitom naznačuje, že destičky jsou na konci svého životního cyklu a je třeba náhrady.
Aby toho navíc nebylo málo, Tesla zmiňuje, že brzdy musí být pravidelně kontrolovány a pro brzdové destičky, stejně jako pro kotouče, vydala dokonce i servisní limity. To samozřejmě lze vnímat jako bezpečnostní pojistku, aby automobilku nikdo nemohl žalovat. Nicméně je tím znovu dokázáno, jak moc si Musk nedává pozor na to, co říká či v tomto případě píše.
Abychom tedy vše sesumírovali, rovnou uvedeme, že brzdové destičky Tesel skutečně nemusí být nikdy vyměněny. Nicméně k takové situaci může dojít jen za předpokladu, že majitel vozu bude jezdit v podstatě jen ve městě jako Mirek Dušín a svému autu nikdy plně nenabije akumulátory. Jak moc to bude reálné - či časté - si jistě dokážete představit sami. Připomenout navíc musíme opačný extrém, kdy jednomu z majitelů nového Modelu 3 brzdy na okruhu vydržely jen 15 km ostré jízdy. Je to jistě též výjimečná záležitost, nejlépe ale ukazuje, jak moc nejsou slova „doslova nikdy měnit” dalece vzdálena realitě...
Elon Musk na Twitteru vyrukoval s dalším ze svých pochybných prohlášení
To je přitom v přímém rozporu nejen s uživatelskými manuály značky...
...ale také s tragickým vývojem, s jakým byl konfrontován jeden z majitelů Tesly Model 3. Její brzdy zcela opotřebil během pouhých 15 kilometrů jízdy po okruhu Laguna Seca
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 2 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 3 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 5 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda