Reklama

Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný

Pravidelně jsme svědky velkolepých předání elektrických aut pro státní instituce či firmy. Jak pak končí? LAPD je buď nepoužívá, nebo je zneužívá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný

19.1.2018 | Petr Prokopec | 11 příspěvků

Pravidelně jsme svědky velkolepých předání elektrických aut pro státní instituce či firmy. Jak pak končí? LAPD je buď nepoužívá, nebo je zneužívá.

Prakticky všechny rozvinuté země světa jsou v posledních letech zachváceny vlnou elektrického šílenství. A zatímco řada lidí opravdu touží po dopravním prostředku ohleduplnějšímu k okolnímu prostředí či autu fungujícím tak, jak to umí jen elektromobil, pro ostatní jde pouze o módní postoj, kterým si zlepšují vlastní image.

Do tohoto tábora nepatří jen firmy či svérázní jedinci, ale i policie v Los Angeles, která v červnu 2016 uzavřela kontrakt s BMW. Mnichovská automobilka podle něj měla ruce zákona dodat během tří let 300 exemplářů elektrického hatchbacku i3. Kromě toho mělo dojít na vybudování infrastruktury, přičemž celý program vytáhl z kapes daňových poplatníků 10,2 milionu dolarů (cca 212,02 mil. Kč).

Pokud vás přitom výše této sumy zaráží, nejste sami. Za samotná BMW totiž losangeleská policie zaplatí jen zlomek této sumy - pilotní várka stovky vozů, kterou si strážci zákona převzali již v předloňském roce, by totiž v rámci pronájmu měla vyjít na ony tři roky na 1,4 milionu dolarů (29,1 mil. Kč). I kdyby tedy zbývající dvoustovka vyšla na stejné peníze (reálně to ale bude méně, neboť cena pronájmu zůstane na 387 USD/8 050 Kč měsíčně, doba pronájmu se ale zkrátí jen na dva roky, respektive na jeden), stále půjde o maximálně 90 milionů korun.

Většina sumy tedy zamíří do infrastruktury, přičemž pouze tento výdaj lze akceptovat. Samotný pronájem vozů se ale zjevně ukazuje pouze jako naprosté mrhání peněz. Respektive jinými slovy, policie z Los Angeles se evidentně rozhodla, že si za cizí finance zlepší svůj obraz na veřejnosti a dál... Nic. Jak totiž zjistil David Goldstein z televizního kanálu CBS, elektrické hatchbacky jsou jen zřídkakdy využívány. Kupříkladu jeden exemplář, jenž zamířil do služby 27. května 2016, od té doby najel pouze 400 mil (644 km), tedy pouze 6 mil (10 km) týdně.

Neužívání vozů je ovšem jen jednou částí problému, tou druhou je zneužívání. Vozy totiž rozhodně nemají sloužit k soukromým účelům policistů či civilních zaměstnanců oddělení v Los Angeles. Goldstein však zjistil, že přesně to se děje. Skrytá kamera totiž nachytala policisty, kterak si s vozem zajedou na oběd, než jej opětovně zaparkují v garáži. To by se přitom ještě s přimhouřením očí dalo přejít. Annemarie Sauer, jenž se zabývá administrativou, ovšem s BMW i3 vyrazila na manikůru, což již rozhodně součást její práce není.

V konfrontaci s Goldsteinem, který se policejní úřednice ptal, zda návštěva manikérky „je součástí mnohamilionového pilotního programu“, přitom Sauer s úsměvem na rtech odvětila, že k tomu „nemá co říci“. Její nadřízení pak při pohledu na záznam kamery jen naznačili, že toto asi skutečně není služební využití vozu. Ovšem nadšení pro elektromobilitu v nich zůstává a doufají, že pilotní program budou následovat následovat další. Třebaže ten první evidentně chrání snad jen příjmy BMW.

Ukazuje se tím nakonec především to, jak problematicky použitelná dnes elektrická auta jsou - pokud je policisté z Los Angeles mají k dispozici stejně jako jiné vozy, proč většinou dávají přednost těm konvenčním? Pozoruhodné pro nás pochopitelně je i to, že ke zneužívání veřejných zdrojů nedochází pouze v České republice. A je snad jen smutnou náhodou, že i tady jsou u toho elektrifikované vozy BMW. V případě našich končin totiž stačí vzpomenout na nehodu plug-in hybridního sporťáku i8 z loňského léta. Ani ten nehavaroval zrovna při výkonu služby. Nicméně stejně jako v Los Angeles nebylo ani u nás zjištěno vedením policie, že by došlo k něčemu nepřípustnému...

Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 1 - BMW i3 LAPD skandal 01Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 2 - BMW i3 LAPD skandal 02Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 3 - BMW i3 LAPD skandal 03Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 4 - BMW i3 LAPD skandal 04Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 5 - BMW i3 LAPD skandal 05Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 6 - BMW i3 LAPD skandal 06Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 7 - BMW i3 LAPD skandal 07Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 8 - BMW i3 LAPD skandal 08Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 9 - BMW i3 LAPD skandal 09Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 10 - BMW i3 LAPD skandal 10Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 11 - BMW i3 LAPD skandal 11Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto i3 je smutný - 12 - BMW i3 LAPD skandal 12
Losangeleská policie si předloni pronajala za peníze daňových poplatníků elektrická BMW i3. Jak se nyní ukazuje, většinu času tyto vozy stojí na parkovišti či jsou zneužívány k soukromým účelům

Zdroj: CBS LA

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše