Reklama

Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme

Dnešní ráno bylo v České republice velmi chladné, na některých místech by ale i teploty mezi 10 a 20 stupni pod nulou považovali za teplo. Také tam jezdí s auty a nejde o polární speciály.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme

25.1.2019 | Mirek Mazal

Dnešní ráno bylo v České republice velmi chladné, na některých místech by ale i teploty mezi 10 a 20 stupni pod nulou považovali za teplo. Také tam jezdí s auty a nejsou to žádné polární speciály.

Sibiřský region Jakutsko je součástí Dálněvýchodního federálního okruhu. Největší z republik Ruské federace má pro nás nepředstavitelnou rozlohu, však zabírá hned tři časová pásma. A jeho severní i střední část leží v pro nás podobně nepředstavitelně studené oblasti. Necelá polovina spadá do arktické oblasti, což znamená věčně zmrzlou půdu a místo asfaltu led se sněhem. Není divu, když průměrné lednové teploty se pohybují mezi -28 a -47 °C, to je ale jen průměr. Extrémy jsou jinde a v roce 1926 tam teploměr ukázal rekordních -71 °C.

Majitelka Toyoty Yaris z roku 2005, která se v Rusku prodává jako Vitz, veřejnosti v teplejších krajinách přiblížila život každodenního řidiče obyčejného hatchbacku s litrovým motorem, který parkuje na ulici. Bez zvláštního přístupu by s ním ale nedojela nikam, auto je třeba nějakým způsobem před nástrahami okolního prostředí chránit. Na výběr jsou tři možnosti: nezávislé topení, elektrický ohřev, nebo prošívaná pokrývka. Obvykle je ale potřeba kombinace dvou, a tak místní řidiči bez vlastní garáže dopřávají vozům povětšinou speciální textilní deky, které musí při každém delším stání na auto nainstalovat.

Žena s malou Toyotou se jmenuje Nataša a první roky v mrazivém pekle zkoušela vyzrát na zimu triky známými i od nás, k úspěchu to ale nevedlo. Nakonec si tedy psi nezávislý ohřev, jenže ani tento systém sám o sobě na kruté podmínky Sibiře nestačil. Proto přišla na řadu speciální deka. Pomyslný stan vyšel na 11 300 rublů (3 800 Kč) a zahalí celý Yaris od hlavy až k patě.

Nataša vozí složenou pokrývku na střeše, protože uvnitř zabere moc místa a je třeba ji mít pořád s sebou. Natáhnout ji po nacvičení netrvá déle než 10 minut, jen nesmí opomenout gumovou trubku prodlužující výfuk, aby výfukové plyny nezůstávaly pod přikrývkou. Stejně tak je nezbytné ji při odjezdu odstranit, jinak by o ní mohla přijít a při dalším staní nemohla deku dokonale využít. Jednoduché a relativně levné vnější krytí celého vozu pomůže k lepší práci nezávislého topení. Deku je potřeba jednou za měsíc nechat pořádně vyschnout, protože časem nasákne a ztěžkne do takové míry, že práce s ní je pro křehkou dívku příliš náročná.

Bez zahalení do textilního krytu teploměr automobilu narážel na dolní mez toho, co je schopen vydržet, po instalaci prošívaného obalu na karoserii se pod kapotou udrželo -25 stupňů Celsia při venkovní teplotě -50 °C. Jen tak je možné udržet vůz ve stavu, kdy k němu s pomocí alespoň občasného benzínového vytápění motoru může ráno vcelku komfortně odjet. Tedy, po odstranění deky a trubky z výfuku. A pak si stěžujte, že jste ráno museli škrábat okna v 10 pod nulou...

Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 1 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 01Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 2 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 02Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 3 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 03Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 4 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 04Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 5 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 05Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 6 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 06
Teplou pokrývku si řidička z Jakutska vozí na střeše. Nemá ji pro sebe, ale pro svoji Toyotu do ledového podnebí Sibiře

Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 7 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 07Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 8 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 08Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 9 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 09Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 10 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 10Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 11 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 11Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 12 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 12Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme - 13 - Zahrivani auta v Jakutsku foto 13
Důvodem jsou extrémní zimy, se kterými si samo neporadí ani nezávislé topení

Zdroj: Drom

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama