Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme
25.1.2019 | Mirek Mazal
Dnešní ráno bylo v České republice velmi chladné, na některých místech by ale i teploty mezi 10 a 20 stupni pod nulou považovali za teplo. Také tam jezdí s auty a nejde o polární speciály.
Sibiřský region Jakutsko je součástí Dálněvýchodního federálního okruhu. Největší z republik Ruské federace má pro nás nepředstavitelnou rozlohu, však zabírá hned tři časová pásma. A jeho severní i střední část leží v pro nás podobně nepředstavitelně studené oblasti. Necelá polovina spadá do arktické oblasti, což znamená věčně zmrzlou půdu a místo asfaltu led se sněhem. Není divu, když průměrné lednové teploty se pohybují mezi -28 a -47 °C, to je ale jen průměr. Extrémy jsou jinde a v roce 1926 tam teploměr ukázal rekordních -71 °C.
Majitelka Toyoty Yaris z roku 2005, která se v Rusku prodává jako Vitz, veřejnosti v teplejších krajinách přiblížila život každodenního řidiče obyčejného hatchbacku s litrovým motorem, který parkuje na ulici. Bez zvláštního přístupu by s ním ale nedojela nikam, auto je třeba nějakým způsobem před nástrahami okolního prostředí chránit. Na výběr jsou tři možnosti: nezávislé topení, elektrický ohřev, nebo prošívaná pokrývka. Obvykle je ale potřeba kombinace dvou, a tak místní řidiči bez vlastní garáže dopřávají vozům povětšinou speciální textilní deky, které musí při každém delším stání na auto nainstalovat.
Žena s malou Toyotou se jmenuje Nataša a první roky v mrazivém pekle zkoušela vyzrát na zimu triky známými i od nás, k úspěchu to ale nevedlo. Nakonec si tedy psi nezávislý ohřev, jenže ani tento systém sám o sobě na kruté podmínky Sibiře nestačil. Proto přišla na řadu speciální deka. Pomyslný stan vyšel na 11 300 rublů (3 800 Kč) a zahalí celý Yaris od hlavy až k patě.
Nataša vozí složenou pokrývku na střeše, protože uvnitř zabere moc místa a je třeba ji mít pořád s sebou. Natáhnout ji po nacvičení netrvá déle než 10 minut, jen nesmí opomenout gumovou trubku prodlužující výfuk, aby výfukové plyny nezůstávaly pod přikrývkou. Stejně tak je nezbytné ji při odjezdu odstranit, jinak by o ní mohla přijít a při dalším staní nemohla deku dokonale využít. Jednoduché a relativně levné vnější krytí celého vozu pomůže k lepší práci nezávislého topení. Deku je potřeba jednou za měsíc nechat pořádně vyschnout, protože časem nasákne a ztěžkne do takové míry, že práce s ní je pro křehkou dívku příliš náročná.
Bez zahalení do textilního krytu teploměr automobilu narážel na dolní mez toho, co je schopen vydržet, po instalaci prošívaného obalu na karoserii se pod kapotou udrželo -25 stupňů Celsia při venkovní teplotě -50 °C. Jen tak je možné udržet vůz ve stavu, kdy k němu s pomocí alespoň občasného benzínového vytápění motoru může ráno vcelku komfortně odjet. Tedy, po odstranění deky a trubky z výfuku. A pak si stěžujte, že jste ráno museli škrábat okna v 10 pod nulou...
Teplou pokrývku si řidička z Jakutska vozí na střeše. Nemá ji pro sebe, ale pro svoji Toyotu do ledového podnebí Sibiře
Důvodem jsou extrémní zimy, se kterými si samo neporadí ani nezávislé topení
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 8 minutami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 3 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva