Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby
24.12.2018 | Petr Prokopec
Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.
Výkon nových aut navzdory snižování objemů pohonných jednotek šplhá nahoru. Ze strany výrobců dochází k soustavnému vývoji, jenž se nezaměřuje jen na turbodmychadla či kompresory, ale třeba i na termální účinnost. Moderní motory tak jsou mnohem efektivnější než agregáty z dob dávno minulých. Stinnou stránkou tohoto pokroku je jejich komplexnost, jež ústí v potenciálně vyšší poruchovost. Tento obchod ale začíná akceptovat stále více lidí i proto, že u nich dochází ke stále četnějším obměnám aut.
Nepsané pravidlo navíc říká, že každé nové auto musí být silnější a rychlejší než předchůdce. Zároveň by také mělo být úspornější, komfortnější a mít na palubě modernější technologie. Zákazníci pak sice nenesou zrovna libě nárůst cen, nicméně s ohledem na to, co nové vozy každým rokem nabízí navíc, není jejich růst dramatický.
Je jistě velmi jednoduché zjistit, o kolik se zvedl výkon toho či onoho modelu ve srovnání s předchozí generací, ale jak je tomu ale všeobecně? Na to se zaměřila nová studie společnosti Check24, která staví na datech z německého trhu, její závěry lze ale už vzhledem k velikosti německého trhu zevšeobecnit na celou Evropu.
Jak jsou tedy na tom naši západní sousedé? Celoněmecký průměr letos narostl na 130 koní, což je o tři více než loni a dokonce o 33 více než v roce 2005. Je tedy evidentní, že výrobci začali přikládat pod kotel pořádně výživná polínka hlavně poslední dobou, neboť dostat se na 97 koní jim zabralo více než jedno století. A na nule nezačínali. Oněch 33 koní ale bylo dosaženo během pouhých 13 let. A jedenáctina z dané cifry připadá na konto posledních dvanácti měsíců. Závody ve zbrojení tedy rozhodně neskončily, ale naopak zintenzivněly.
Opratě největších stád v rukou drží lidé žijící ve spolkových státech Bavorsko, Badensko-Württembersko a Hesensko. To rozhodně není překvapivé, hlavně u prvních dvou zmíněných, neboť ty jsou domovem Audi, BMW, Mercedesu či Porsche, které mají ve svých domovských městech vysoký podíl na trhu. A jsou to automobilky cílící hlavně na movitější klientelu požadující větší a tedy i výkonnější motory. V případě Hesenska pak zřejmě svůj vliv na statistiku má i místní autosalon, který se každé dva roky koná ve Frankfurtu.
Tuto spekulaci potvrzuje pohled na vozové parky jednotlivých měst. Frankfurt s průměrnými 134 koňmi figuruje na pátém místě v pořadí. Na první dvě příčky pak vyšplhaly domovy BMW a Mercedesu. V případě Mnichova je možné počítat se 142,5 koňmi, ve Stuttgartu výkon klesá na 137,1 koně. Mezi tyto dvě metropole a Frankfurt se pak vklínily Augsburg (136,7 k) a Norimberk (134,6 k).
Jak by situace vypadala u nás, můžeme jen spekulovat, sázet ale na průměrně nejvýkonnější auta v Praze, Brně nebo Ostravě ale jistě nebude liché. Samotné průměrné hodnoty pak nejspíše též nebudou dramaticky jiné a klidně mohou být vyšší. Češi si obecně potrpí na vyšší výbavu a lepší motory, Němci neohrnují nos ani nad vozy jako je Škoda Superb 1,6 TDI, které se u nás vzhledem k mizivému zájmu ani nenabízely.
Růst průměrného výkonu aut v Německu v posledních letech je až dramatický, v historii nenachází obdoby
Prohlédnout si můžeme i to, v jakých částech Německa si lidé kupují nejsilnější v jakých nejslabší auta
Ta nejsilnější jezdí v Mnichově, což není překvapivé, neboť jde o domovinu BMW. Jeho M5 Competition přitom dostalo do vínku hned 625 koní
Zdroj: Check24
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 4 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda