Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby

Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby

24.12.2018 | Petr Prokopec

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.

Výkon nových aut navzdory snižování objemů pohonných jednotek šplhá nahoru. Ze strany výrobců dochází k soustavnému vývoji, jenž se nezaměřuje jen na turbodmychadla či kompresory, ale třeba i na termální účinnost. Moderní motory tak jsou mnohem efektivnější než agregáty z dob dávno minulých. Stinnou stránkou tohoto pokroku je jejich komplexnost, jež ústí v potenciálně vyšší poruchovost. Tento obchod ale začíná akceptovat stále více lidí i proto, že u nich dochází ke stále četnějším obměnám aut.

Nepsané pravidlo navíc říká, že každé nové auto musí být silnější a rychlejší než předchůdce. Zároveň by také mělo být úspornější, komfortnější a mít na palubě modernější technologie. Zákazníci pak sice nenesou zrovna libě nárůst cen, nicméně s ohledem na to, co nové vozy každým rokem nabízí navíc, není jejich růst dramatický.

Je jistě velmi jednoduché zjistit, o kolik se zvedl výkon toho či onoho modelu ve srovnání s předchozí generací, ale jak je tomu ale všeobecně? Na to se zaměřila nová studie společnosti Check24, která staví na datech z německého trhu, její závěry lze ale už vzhledem k velikosti německého trhu zevšeobecnit na celou Evropu.

Jak jsou tedy na tom naši západní sousedé? Celoněmecký průměr letos narostl na 130 koní, což je o tři více než loni a dokonce o 33 více než v roce 2005. Je tedy evidentní, že výrobci začali přikládat pod kotel pořádně výživná polínka hlavně poslední dobou, neboť dostat se na 97 koní jim zabralo více než jedno století. A na nule nezačínali. Oněch 33 koní ale bylo dosaženo během pouhých 13 let. A jedenáctina z dané cifry připadá na konto posledních dvanácti měsíců. Závody ve zbrojení tedy rozhodně neskončily, ale naopak zintenzivněly.

Opratě největších stád v rukou drží lidé žijící ve spolkových státech Bavorsko, Badensko-Württembersko a Hesensko. To rozhodně není překvapivé, hlavně u prvních dvou zmíněných, neboť ty jsou domovem Audi, BMW, Mercedesu či Porsche, které mají ve svých domovských městech vysoký podíl na trhu. A jsou to automobilky cílící hlavně na movitější klientelu požadující větší a tedy i výkonnější motory. V případě Hesenska pak zřejmě svůj vliv na statistiku má i místní autosalon, který se každé dva roky koná ve Frankfurtu.

Tuto spekulaci potvrzuje pohled na vozové parky jednotlivých měst. Frankfurt s průměrnými 134 koňmi figuruje na pátém místě v pořadí. Na první dvě příčky pak vyšplhaly domovy BMW a Mercedesu. V případě Mnichova je možné počítat se 142,5 koňmi, ve Stuttgartu výkon klesá na 137,1 koně. Mezi tyto dvě metropole a Frankfurt se pak vklínily Augsburg (136,7 k) a Norimberk (134,6 k).

Jak by situace vypadala u nás, můžeme jen spekulovat, sázet ale na průměrně nejvýkonnější auta v Praze, Brně nebo Ostravě ale jistě nebude liché. Samotné průměrné hodnoty pak nejspíše též nebudou dramaticky jiné a klidně mohou být vyšší. Češi si obecně potrpí na vyšší výbavu a lepší motory, Němci neohrnují nos ani nad vozy jako je Škoda Superb 1,6 TDI, které se u nás vzhledem k mizivému zájmu ani nenabízely.


Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 1 - Nemecko prumerny vykon vyvoj 2005 az 2018 dalsi 01
Růst průměrného výkonu aut v Německu v posledních letech je až dramatický, v historii nenachází obdoby

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 2 - Nemecko prumerny vykon 2018 01Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 3 - Nemecko prumerny vykon 2018 02Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 4 - Nemecko prumerny vykon 2018 02a
Prohlédnout si můžeme i to, v jakých částech Německa si lidé kupují nejsilnější v jakých nejslabší auta

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 5 - Nemecko prumerny vykon 2018 03Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 6 - Nemecko prumerny vykon 2018 04Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 7 - Nemecko prumerny vykon 2018 05Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 8 - Nemecko prumerny vykon 2018 06Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 9 - Nemecko prumerny vykon 2018 07Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 10 - Nemecko prumerny vykon 2018 08
Ta nejsilnější jezdí v Mnichově, což není překvapivé, neboť jde o domovinu BMW. Jeho M5 Competition přitom dostalo do vínku hned 625 koní

Zdroj: Check24

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.