Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby
24.12.2018 | Petr Prokopec
Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.
Výkon nových aut navzdory snižování objemů pohonných jednotek šplhá nahoru. Ze strany výrobců dochází k soustavnému vývoji, jenž se nezaměřuje jen na turbodmychadla či kompresory, ale třeba i na termální účinnost. Moderní motory tak jsou mnohem efektivnější než agregáty z dob dávno minulých. Stinnou stránkou tohoto pokroku je jejich komplexnost, jež ústí v potenciálně vyšší poruchovost. Tento obchod ale začíná akceptovat stále více lidí i proto, že u nich dochází ke stále četnějším obměnám aut.
Nepsané pravidlo navíc říká, že každé nové auto musí být silnější a rychlejší než předchůdce. Zároveň by také mělo být úspornější, komfortnější a mít na palubě modernější technologie. Zákazníci pak sice nenesou zrovna libě nárůst cen, nicméně s ohledem na to, co nové vozy každým rokem nabízí navíc, není jejich růst dramatický.
Je jistě velmi jednoduché zjistit, o kolik se zvedl výkon toho či onoho modelu ve srovnání s předchozí generací, ale jak je tomu ale všeobecně? Na to se zaměřila nová studie společnosti Check24, která staví na datech z německého trhu, její závěry lze ale už vzhledem k velikosti německého trhu zevšeobecnit na celou Evropu.
Jak jsou tedy na tom naši západní sousedé? Celoněmecký průměr letos narostl na 130 koní, což je o tři více než loni a dokonce o 33 více než v roce 2005. Je tedy evidentní, že výrobci začali přikládat pod kotel pořádně výživná polínka hlavně poslední dobou, neboť dostat se na 97 koní jim zabralo více než jedno století. A na nule nezačínali. Oněch 33 koní ale bylo dosaženo během pouhých 13 let. A jedenáctina z dané cifry připadá na konto posledních dvanácti měsíců. Závody ve zbrojení tedy rozhodně neskončily, ale naopak zintenzivněly.
Opratě největších stád v rukou drží lidé žijící ve spolkových státech Bavorsko, Badensko-Württembersko a Hesensko. To rozhodně není překvapivé, hlavně u prvních dvou zmíněných, neboť ty jsou domovem Audi, BMW, Mercedesu či Porsche, které mají ve svých domovských městech vysoký podíl na trhu. A jsou to automobilky cílící hlavně na movitější klientelu požadující větší a tedy i výkonnější motory. V případě Hesenska pak zřejmě svůj vliv na statistiku má i místní autosalon, který se každé dva roky koná ve Frankfurtu.
Tuto spekulaci potvrzuje pohled na vozové parky jednotlivých měst. Frankfurt s průměrnými 134 koňmi figuruje na pátém místě v pořadí. Na první dvě příčky pak vyšplhaly domovy BMW a Mercedesu. V případě Mnichova je možné počítat se 142,5 koňmi, ve Stuttgartu výkon klesá na 137,1 koně. Mezi tyto dvě metropole a Frankfurt se pak vklínily Augsburg (136,7 k) a Norimberk (134,6 k).
Jak by situace vypadala u nás, můžeme jen spekulovat, sázet ale na průměrně nejvýkonnější auta v Praze, Brně nebo Ostravě ale jistě nebude liché. Samotné průměrné hodnoty pak nejspíše též nebudou dramaticky jiné a klidně mohou být vyšší. Češi si obecně potrpí na vyšší výbavu a lepší motory, Němci neohrnují nos ani nad vozy jako je Škoda Superb 1,6 TDI, které se u nás vzhledem k mizivému zájmu ani nenabízely.
Růst průměrného výkonu aut v Německu v posledních letech je až dramatický, v historii nenachází obdoby
Prohlédnout si můžeme i to, v jakých částech Německa si lidé kupují nejsilnější v jakých nejslabší auta
Ta nejsilnější jezdí v Mnichově, což není překvapivé, neboť jde o domovinu BMW. Jeho M5 Competition přitom dostalo do vínku hned 625 koní
Zdroj: Check24
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
před hodinou - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 3 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 6 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva