Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby

Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby

24.12.2018 | Petr Prokopec

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobily mají za sebou více než stoletou historii, přesto jen během posledních 13 let vzrostl průměrný výkon aut na německých silnicích o více jak třetinu. A růst je stále rychlejší.

Výkon nových aut navzdory snižování objemů pohonných jednotek šplhá nahoru. Ze strany výrobců dochází k soustavnému vývoji, jenž se nezaměřuje jen na turbodmychadla či kompresory, ale třeba i na termální účinnost. Moderní motory tak jsou mnohem efektivnější než agregáty z dob dávno minulých. Stinnou stránkou tohoto pokroku je jejich komplexnost, jež ústí v potenciálně vyšší poruchovost. Tento obchod ale začíná akceptovat stále více lidí i proto, že u nich dochází ke stále četnějším obměnám aut.

Nepsané pravidlo navíc říká, že každé nové auto musí být silnější a rychlejší než předchůdce. Zároveň by také mělo být úspornější, komfortnější a mít na palubě modernější technologie. Zákazníci pak sice nenesou zrovna libě nárůst cen, nicméně s ohledem na to, co nové vozy každým rokem nabízí navíc, není jejich růst dramatický.

Je jistě velmi jednoduché zjistit, o kolik se zvedl výkon toho či onoho modelu ve srovnání s předchozí generací, ale jak je tomu ale všeobecně? Na to se zaměřila nová studie společnosti Check24, která staví na datech z německého trhu, její závěry lze ale už vzhledem k velikosti německého trhu zevšeobecnit na celou Evropu.

Jak jsou tedy na tom naši západní sousedé? Celoněmecký průměr letos narostl na 130 koní, což je o tři více než loni a dokonce o 33 více než v roce 2005. Je tedy evidentní, že výrobci začali přikládat pod kotel pořádně výživná polínka hlavně poslední dobou, neboť dostat se na 97 koní jim zabralo více než jedno století. A na nule nezačínali. Oněch 33 koní ale bylo dosaženo během pouhých 13 let. A jedenáctina z dané cifry připadá na konto posledních dvanácti měsíců. Závody ve zbrojení tedy rozhodně neskončily, ale naopak zintenzivněly.

Opratě největších stád v rukou drží lidé žijící ve spolkových státech Bavorsko, Badensko-Württembersko a Hesensko. To rozhodně není překvapivé, hlavně u prvních dvou zmíněných, neboť ty jsou domovem Audi, BMW, Mercedesu či Porsche, které mají ve svých domovských městech vysoký podíl na trhu. A jsou to automobilky cílící hlavně na movitější klientelu požadující větší a tedy i výkonnější motory. V případě Hesenska pak zřejmě svůj vliv na statistiku má i místní autosalon, který se každé dva roky koná ve Frankfurtu.

Tuto spekulaci potvrzuje pohled na vozové parky jednotlivých měst. Frankfurt s průměrnými 134 koňmi figuruje na pátém místě v pořadí. Na první dvě příčky pak vyšplhaly domovy BMW a Mercedesu. V případě Mnichova je možné počítat se 142,5 koňmi, ve Stuttgartu výkon klesá na 137,1 koně. Mezi tyto dvě metropole a Frankfurt se pak vklínily Augsburg (136,7 k) a Norimberk (134,6 k).

Jak by situace vypadala u nás, můžeme jen spekulovat, sázet ale na průměrně nejvýkonnější auta v Praze, Brně nebo Ostravě ale jistě nebude liché. Samotné průměrné hodnoty pak nejspíše též nebudou dramaticky jiné a klidně mohou být vyšší. Češi si obecně potrpí na vyšší výbavu a lepší motory, Němci neohrnují nos ani nad vozy jako je Škoda Superb 1,6 TDI, které se u nás vzhledem k mizivému zájmu ani nenabízely.


Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 1 - Nemecko prumerny vykon vyvoj 2005 az 2018 dalsi 01
Růst průměrného výkonu aut v Německu v posledních letech je až dramatický, v historii nenachází obdoby

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 2 - Nemecko prumerny vykon 2018 01Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 3 - Nemecko prumerny vykon 2018 02Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 4 - Nemecko prumerny vykon 2018 02a
Prohlédnout si můžeme i to, v jakých částech Německa si lidé kupují nejsilnější v jakých nejslabší auta

Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 5 - Nemecko prumerny vykon 2018 03Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 6 - Nemecko prumerny vykon 2018 04Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 7 - Nemecko prumerny vykon 2018 05Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 8 - Nemecko prumerny vykon 2018 06Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 9 - Nemecko prumerny vykon 2018 07Jak rychle rostou výkony aut? Kalup posledních let v historii nemá obdoby - 10 - Nemecko prumerny vykon 2018 08
Ta nejsilnější jezdí v Mnichově, což není překvapivé, neboť jde o domovinu BMW. Jeho M5 Competition přitom dostalo do vínku hned 625 koní

Zdroj: Check24

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše