Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak se změnily různé modely aut za posledních 10 let? Některé jsou k nepoznání
18.6.2019 | Mirek Mazal
Deset let se v životě člověka zdá být velmi krátkým obdobím a v životě aut ještě kratším. I proto není těžké zapomenout, jakou proměnou některé modely prošly.
Sociální sítě letos zavalila vlna fotografií srovnávajících podoby uživatelů dnes a před deseti léty. Do této zvláštní zábavy se zapojily miliony lidí, kteří se zasmáli nad vlastním vzhledem v době, kdy přestala platit slovenská koruna, Barack Obama stanul v čele USA a prezident Václav Klaus podepsal Lisabonskou smlouvu.
Porovnání lidského vzezření způsobilo pobavení, ale co takhle srovnat stejným stylem modely osobních aut, které poslední dekádu přečkaly v nabídce jednotlivých automobilek? Jednotlivé modely také prošly evolucí, jen se vývoj netýkal všech rovnoměrným způsobem. Můžeme srovnat 10 masově prodávaných modelů a podívat se, kteří designéři usnuli na vavřínech a kteří se tvarovým inovacím věnovali poněkud intenzivněji.
1. Fiat Panda
Malý městský automobil nikdy nebyl určen dřevorubcům do lesa, ale spíše měl sloužit něžnému pohlaví. Model z roku 2019 to ukazuje na moderních tvarech citlivě zaoblených linek. Verze z roku 2009 dnes vypadá staře, nudně a bez špetky radosti, která se projevuje u následníka.
2. Ford Mustang
Mustang před deseti lety u evropských prodejců Fordu v nabídce nebyl, protože by jeho kvalita neobstála vůči místní konkurenci. Byl to ale jen jeden z důvodů absence na starém kontinentu, dalším opodstatněním byl příliš strohý design ochuzený o nápadité prvky. Novější typ se dostává zase na opačnou stranu problémové barikády, nápadů je místy možná až moc.
3. Kia Sportage
Kia Sportage modelového roku 2009 vypadá ve srovnání se současným protějškem velmi zastarale až historicky. Nejlépe to dokresluje posun, který korejské automobilky i za posledních 10 let zaznamenaly. Vnější změny doprovázely technické inovace, které se za několik let směle vyrovnaly nejlepším technologiím na trhu.
4. Mercedes-Benz třídy A
Existuje méně vozidel, které v průběhu času tak změnily identitu jako právě Mercedes třídy A. Původně MPV s ambicemi zalíbit se spíše starší generaci řidičů, se změnilo na elegantní součást německé prémiové automobilky bojující spíše o mladší klientelu v nižší střední třídě.
5. Mercedes-Benz třídy E
Další příklad od společnosti Daimler vypustil z charakteristického vzhledu čtveřici hlavních světlometů. Designový přešlap ukořistila Škoda Octavia, kdežto Mercedes upřednostnil vyhlazené plochy a méně řezané přechody. Portfolio značky se obecně značně unifikovalo a rozdíly mezi jednotlivými modely se smazávají.
6. Mini
Vzhled se od roku 2009 téměř nezměnil. Stejné pohledy mají co do činění s tradicí. Mini chce zůstat rozeznatelné na první pohled, i když několik variant podlehlo modernímu vábení. Odhodlání dodržet typické prvky zatím definitivně nezmizelo.
7. Renault Twingo
Roztomilé Twingo jede na stejné vlně každým rokem. V nabídce zůstaly veselé odstíny laku, aby bylo jasné, kam Renault s tímto úmyslem zaměřuje svoji pozornost. Kratší přesuny s úsměvem na tváři je přesně to, co se hodí nejvíce. Současná generace vznikla společně s technologií Smartu, proto se pod pestrobarevným opláštěním skrývá úplně jiná technika.
8. Toyota RAV4
Před deseti lety vypadala Toyota RAV4 docela dobře, vedle dnešní generace ale působí jak z minulého století. Futuristickou karoserii stylově doplňuje hybridní technologie, japonská automobilka se drží v čele používání pokrokových řešení a kompaktní SUV je toho zdárným důkazem.
9. Volvo S60
Zdánlivě nadčasová elegance ze Švédska dnes vyzařuje zastaralou auru dřívější doby. Nové Volvo S60 vychází z předchůdce, dle tradice trhu zmohutnělo, ale zachovalo si všechny bezpečnostní přednosti, kvůli kterým se prodává od roku 2000. Při pohledu na současnou podobu je snadné předpokládat další úspěšnou kariéru.
10. Volkswagen Passat
Klasik dozrál do elegance, kterou v některých generacích postrádal. Designéři podtrhli elegantní tón, ve srovnání s někdejší generací B6 ale obětovali toho času typická zadní kulatá světa. Velkou invenci tu přesto nevidíme - tvůrci Passatu musí být opatrní, aby nezradili hromadu věrných majitelů, kteří kupují nové generace tak nějak ze zvyku.
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva