Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda přepravuje nová auta? Vašeho sedadla se nikdo dřív nesmí dotknout
28.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Může se zdát, že dopravit nově auto k zákazníkovi je triviální - prostě se naloží a jede se. Realita je ale jiná, celá přeprava je dost komplikovaný proces.
Často se píše o tom, kolik aut která automobilka vyrobila, prodala nebo kolik jich bylo registrováno. Mezi továrnou a zákazníkem ovšem často bývá vzdálenost stovek i tisíců kilometrů. Překonání téhle vzdálenosti není nic jednoduchého a samotná přeprava nových aut vlakem či kamionem je, troufáme si říci, to nejjednodušší z celého procesu.
Škodovka v Mladé Boleslavi a v Kvasinách denně vyrobí celkem přes 3 000 aut a všechna musí někam odvézt. 55 % jich putuje dál po železnici, 45 % po silnici a podle Miroslava Mazala, koordinátora plánování přeprav hotových vozů z oddělení Škotrans, které má v rámci automobilky na starosti dopravu aut do místa určení, je snahou převážet po železnici aut co nejvíc.
Asi jste už někdy potkali kamion, na kterém se vezla zbrusu nová auta, polepená bílou fólií a s kousky molitanu na náraznících a hranách dveří. Patrně jste vytušili (někteří nám ovšem čas od času posílají fotky těchto aut v domnění, že jde o nějaké maskované prototypy - obvykle nikoli), že ona fólie a kousky molitanu tu jsou pro ochranu před jakýmkoliv drobným poškozením auta. Kromě míst na první pohled viditelných je podobná ochrana i v nástupním prostoru řidiče.
Ona bílá fólie je tzv. polyolefinová a je kombinovaná s lepidlem na bázi syntetického kaučuku; všechny značky koncernu VW používají na běžná auta to stejné. Na jeden vůz jí je třeba 5 - 7 m2, podle velikosti, a kryje se kapota, zadní čelo, střecha a horní části dveří, jak se můžete přesvědčit na fotkách.
Pro náročnější transporty, pro výstavní vozy nebo špičkové modely se používá tzv. full body cover. Ten je vyroben z netkané textilie a kryje celé auto od střechy až po prahy a nárazníky. Na rozdíl od bílé fólie nejsou tyto „pytle” univerzální, pro každý model je potřeba kus vyvinout zvlášť.
Malé pásky často modrého molitanu na různých rozích auta slouží jako ochrana před poškozením při manipulaci, tedy zejména při nakládce na vlaky či auta, proti neopatrnému otevření dveří apod. Celý nástupní prostor řidiče včetně koberce je pro manipulaci chráněn fólií a sedačka má na sobě fleecový potah. Ten přichází na sedačce nasazený už od subdodavatele a je pravidlem, že první, kdo si do „holé” sedačky sedá, musí být skutečně až zákazník. Fólie na karoserii auta jsou pak pochopitelně lepeny až po konci výroby.
Každý den vyjíždí z Mladé Boleslavi 8 vlaků plných aut, z Kvasin 6 - celkem 192 vagónů - a z obou závodů dohromady 155 kamionů. Přepravu aut kamiony zajišťují externí přepravní společnosti a řidiči kamionů sami nakládají auta na své návěsy či přívěsy. Při výjezdu z nakládkové plochy čidlo řidiči řekne, jak vysoký je jeho vůz s nákladem - v Česku je limit výšky standardního kamionu 4,2 metru, v Německu ale jen 4 metry.
Nakládání aut na vlaky zajišťuje Škotrans. V Kvasinách k tomu má speciální halu, „přesuvnu”, do které vedou tři koleje. Malá lokomotiva natáhne vagón, obě jeho patra zároveň se naplní auty - celkem až deseti -, celý naložený vůz je pak přesunut na jinou kolej a vytlačen ven. To se opakuje, až je celý vlak plný a může vyrazit do světa; denně je v Kvasinách takhle naloženo zhruba 50 vagónů.
Samozřejmě je potřeba každý vagón a každý kamion naložit správně - a to je podle Milana Hrdého, mistra expedice nových vozů v Mladé Boleslavi, to nejtěžší. Dnes je všechno řízeno počítačem a tak je jasné, které auto kam jede, ale nejde se snadno orientovat podle registračních značek, když vůz žádné nemá. Také existují rozdílné limity výšky kamionů, jak stojí i výše, a některé typy železničních vagónů nemůžou jezdit do všech zemí.
Přeprava nového auta k zákazníkovi tedy není žádná maličkost. Samozřejmě, pokud jich vyrobíte pár ročně, naložíte je po jednom do kontejnerů a odvezete kamkoliv na světě. Anebo pokud jste Porsche či Ferrari, můžete zákazníkům účtovat peníze navíc za to, že si přijedou pro své auto tam, kde bylo vyrobeno - a zbaví vás tak starostí a nákladů spojených s přepravou. Tohle ale není případ Škody a s expedicí tisíců aut denně se zjevně docela nadře...
Takto začíná pouť nových škodovek na cestě za zákazníky, ještě před samotným naložením ale musí být na celou eskapádu docela náročně připraveny
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva