Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda testuje motory pro svá auta? Její zařízení připomene scény z Golema
2.12.2018 | Mirek Mazal
Trochu jako filmová pekárna s Golemem připojeným k peci vypadá jinak nepřístupné zařízení, v němž Škoda vyvíjí a dále testuje motory pro svá auta i vozy koncernu VW.
Každá automobilka se snaží dosáhnout co nejvyšší kvality svých vozů. Často máme tendenci za výsledkem vidět hlavně úroveň produkce, ani ta nejpečlivější výroba a montáž ale nepomůže tam, kde není pořádný technický základ přicházející z vývoje. Ten probíhá do značné míry mimo pozornost okolního světa, o to cennější je tedy možnost podívat se do centra vývoje motorů Škody, které ukazuje, jak jsou vyvíjeny nové či upravovány existující pohonné jednotky právě s cílem dosáhnout jejich maximální kvality.
Pro Škodu je to jedno z veledůležitých míst, protože pohonné jednotky jsou stále srdcem aut. Jsou tím nejdražším a zákazníky často nejintenzivněji vnímaným prvkem celého vozu, proto je jejich kvalita nezřídka rozhodující při posuzování uspokojivosti celého auta.
Většina motorů škodovek pochopitelně pochází od koncernu VW, za jejichž primární vývoj česká automobilka neodpovídá, jejich finální naladění ale probíhá zde. A v České republice se i nadále vyvíjí zcela specifické motory. Škoda pracuje na benzínových motorech s vícebodovým sekvenčním vstřikováním paliva MPI, které pak pohání modely napříč celým spektrem nabídky koncernu VW. U nás jsou nejznámější tříválce 1,0 MPI, globálně ale od Škody pochází i čtyřválce 1,4 MPI, 1,5 MPI a 1,6 MPI používané převážně mimo trhy Evropské unie, třeba i v Rusku nebo Indii.
Právě kvůli rozličným podmínkám panujícím na různých místech světa se musí jednotlivé součástky sladit do fungujícího celku. „Je třeba si uvědomit, že nejen předpisy, ale i třeba klimatické podmínky se v různých koutech světa dost výrazně liší. Motory musí být připraveny na rozdílné emisní normy, dramaticky odlišné teploty, vysokou nadmořskou výšku, rozdílnou kvalitu paliv nebo používání součástek od několika různých dodavatelů,“ přibližuje práci šéf vývoje motorů a podvozků Martin Hrdlička, mimochodem syn „otce” (takže vlastně i tak trochu bratr...) Škody Favorit.
Jak jsme již zmínili, na tomto místě probíhá rovněž přizpůsobení původem německých agregátů potřebám českých aut. Technici motorového centra v Mladé Boleslavi mají za úkol provést zástavby koncernových pohonných jednotek do chystaných modelů a upravit jejich naladění v závislosti na tom kterém modelu. Češi tedy musí připravit finální nastavení řídicí jednotky, řešení chlazení, výfukového a sacího systému a přitom věnovat pozornost stanoveným homologacím. Následná sériová výroba jedné řady nesmí předčasně pozbýt platnosti vůči stanoveným předpisům, naplánovaný výrobní proces by měl počítat s předpokládaným vývojem norem nejen v Evropě.
Náročný úkol pomáhá řešit 15 zkušebních strojů, jejichž prostřednictvím lze zkoumat motory s výkonem až 400 kW (544 koní) a točivým momentem maximálně 750 Nm. Na místě to vypadá tak, že každý stroj je postaven v jedné odhlučněné „cele”. Komplet motoru a testovacích mechanismů stojí na vzduchem odpružených litinových deskách vážících až 40 tun, aby se vibrace nešířily do budovy. Připojená vzduchotechnika odsává spaliny výfuku pryč z místnosti. Každý zkušební prostor sledují kamery a je od zaměstnanců oddělen lepeným bezpečnostním sklem.
Agregáty do komory míří na paletách, příprava na akci trvá několik desítek hodin. Závěrečné uchycení na testovací stav trvá už jen chvíli, záleží na šikovnosti techniků, kteří musí před spuštěním procesu napojit elektrickou brzdu, také měřicí techniku, přívody pohonných hmot a zásobu chladicí kapaliny. Samotné testy pohonných jednotek pak řídí automatika.
Pod střechou Motorového centra se testují kromě motorů i převodovky a paliva (benzin, nafta, CNG, LPG, ethanol a palivo pro závodní motory), vedle centra tak vyrostly tanky na 50 tisíc litrů pohonných hmot. Každý zkušební stroj má vlastní přívod paliva a chladicí kapaliny. Ta přichází o teplotě 30 °C, pro mezichladiče a další součástky stačí 6 °C. Dýchatelné prostředí pro obsluhu zajišťují silné vzduchové komponenty, které dovedou vyměnit až 136 tisíc krychlových metrů vzduchu každou hodinu. Jistě pozoruhodné místo, které běžně zůstává lidem mimo vybrané zaměstnance Škody zcela zapovězeno.
Takhle to vypadá v motorovém centru škodovky, probíhá tu vývoj zcela nových motorů přímo od Škody i přizpůsobení těch od Volkswagenu pro potřeby českých aut
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva