Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak Škoda testuje motory pro svá auta? Její zařízení připomene scény z Golema
2.12.2018 | Mirek Mazal
Trochu jako filmová pekárna s Golemem připojeným k peci vypadá jinak nepřístupné zařízení, v němž Škoda vyvíjí a dále testuje motory pro svá auta i vozy koncernu VW.
Každá automobilka se snaží dosáhnout co nejvyšší kvality svých vozů. Často máme tendenci za výsledkem vidět hlavně úroveň produkce, ani ta nejpečlivější výroba a montáž ale nepomůže tam, kde není pořádný technický základ přicházející z vývoje. Ten probíhá do značné míry mimo pozornost okolního světa, o to cennější je tedy možnost podívat se do centra vývoje motorů Škody, které ukazuje, jak jsou vyvíjeny nové či upravovány existující pohonné jednotky právě s cílem dosáhnout jejich maximální kvality.
Pro Škodu je to jedno z veledůležitých míst, protože pohonné jednotky jsou stále srdcem aut. Jsou tím nejdražším a zákazníky často nejintenzivněji vnímaným prvkem celého vozu, proto je jejich kvalita nezřídka rozhodující při posuzování uspokojivosti celého auta.
Většina motorů škodovek pochopitelně pochází od koncernu VW, za jejichž primární vývoj česká automobilka neodpovídá, jejich finální naladění ale probíhá zde. A v České republice se i nadále vyvíjí zcela specifické motory. Škoda pracuje na benzínových motorech s vícebodovým sekvenčním vstřikováním paliva MPI, které pak pohání modely napříč celým spektrem nabídky koncernu VW. U nás jsou nejznámější tříválce 1,0 MPI, globálně ale od Škody pochází i čtyřválce 1,4 MPI, 1,5 MPI a 1,6 MPI používané převážně mimo trhy Evropské unie, třeba i v Rusku nebo Indii.
Právě kvůli rozličným podmínkám panujícím na různých místech světa se musí jednotlivé součástky sladit do fungujícího celku. „Je třeba si uvědomit, že nejen předpisy, ale i třeba klimatické podmínky se v různých koutech světa dost výrazně liší. Motory musí být připraveny na rozdílné emisní normy, dramaticky odlišné teploty, vysokou nadmořskou výšku, rozdílnou kvalitu paliv nebo používání součástek od několika různých dodavatelů,“ přibližuje práci šéf vývoje motorů a podvozků Martin Hrdlička, mimochodem syn „otce” (takže vlastně i tak trochu bratr...) Škody Favorit.
Jak jsme již zmínili, na tomto místě probíhá rovněž přizpůsobení původem německých agregátů potřebám českých aut. Technici motorového centra v Mladé Boleslavi mají za úkol provést zástavby koncernových pohonných jednotek do chystaných modelů a upravit jejich naladění v závislosti na tom kterém modelu. Češi tedy musí připravit finální nastavení řídicí jednotky, řešení chlazení, výfukového a sacího systému a přitom věnovat pozornost stanoveným homologacím. Následná sériová výroba jedné řady nesmí předčasně pozbýt platnosti vůči stanoveným předpisům, naplánovaný výrobní proces by měl počítat s předpokládaným vývojem norem nejen v Evropě.
Náročný úkol pomáhá řešit 15 zkušebních strojů, jejichž prostřednictvím lze zkoumat motory s výkonem až 400 kW (544 koní) a točivým momentem maximálně 750 Nm. Na místě to vypadá tak, že každý stroj je postaven v jedné odhlučněné „cele”. Komplet motoru a testovacích mechanismů stojí na vzduchem odpružených litinových deskách vážících až 40 tun, aby se vibrace nešířily do budovy. Připojená vzduchotechnika odsává spaliny výfuku pryč z místnosti. Každý zkušební prostor sledují kamery a je od zaměstnanců oddělen lepeným bezpečnostním sklem.
Agregáty do komory míří na paletách, příprava na akci trvá několik desítek hodin. Závěrečné uchycení na testovací stav trvá už jen chvíli, záleží na šikovnosti techniků, kteří musí před spuštěním procesu napojit elektrickou brzdu, také měřicí techniku, přívody pohonných hmot a zásobu chladicí kapaliny. Samotné testy pohonných jednotek pak řídí automatika.
Pod střechou Motorového centra se testují kromě motorů i převodovky a paliva (benzin, nafta, CNG, LPG, ethanol a palivo pro závodní motory), vedle centra tak vyrostly tanky na 50 tisíc litrů pohonných hmot. Každý zkušební stroj má vlastní přívod paliva a chladicí kapaliny. Ta přichází o teplotě 30 °C, pro mezichladiče a další součástky stačí 6 °C. Dýchatelné prostředí pro obsluhu zajišťují silné vzduchové komponenty, které dovedou vyměnit až 136 tisíc krychlových metrů vzduchu každou hodinu. Jistě pozoruhodné místo, které běžně zůstává lidem mimo vybrané zaměstnance Škody zcela zapovězeno.
Takhle to vypadá v motorovém centru škodovky, probíhá tu vývoj zcela nových motorů přímo od Škody i přizpůsobení těch od Volkswagenu pro potřeby českých aut
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch