Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak skončily statisíce vykoupených aut s TDI, které VW skladoval, kde se jen dalo?
4.12.2018 | Petr Prokopec
Svého času oblétaly svět záběry obrovských kvant vykoupených aut s „cinklými” TDI, které Volkswagen v USA skladoval, kde se zrovna dalo. Od té doby uběhlo dost času, co je s těmito auty nyní?
V souvislosti s největším skandálem v historii Volkswagenu jsme v poslední době zmiňovali především jeho evropské dozvuky. Ty mají poměrně hořkou příchuť, neboť na Starém kontinentu se výrazně změnilo klima. Kdysi chválené a podporované dieselové pohonné jednotky jsou nyní zatracovány a velká část zákazníků se k nim obrací zády. Šance, že by někdy ještě mohly na trhu ve větší míře prosadit, jsou s ohledem na aktuální dění naprosto minimální.
Ve stínu poměrně dramatického vývoje v Evropě jsme ale trochu zapomněli na situaci ve Spojených státech, která svého času vypadala ještě mnohem dramatičtěji. Úřady Němcům nic nedarovaly a ti museli postupně vykoupit naprostou většinu aut s problematickými motory, aby dostáli dohodě, kterou s autoritami uzavřeli. Oněch aut byly stovky tisíc a krátce po jejich vykoupení oblétaly svět záběry obřích pronajatých ploch, na kterých byly Golfy, Jetty, Passaty a další modely s motory TDI skladovány bez jasné představy, co s nimi bude dál. S odstupem času je tedy zajímavé se podívat, co se s těmito auty nakonec stalo.
Přesně to zajímalo kolegy z britského Autocaru a zástupci německé automobilky jim dali možná až překvapivě jasné odpovědi. VW uvedl, že vykoupil více než 350 000 ze 480 tisíc vozů, čímž splnil podmínky dohody bez další penalizace. Tato auta skladoval v neskutečných 37 lokalitách po celých Státech a snažil se s úřady domluvit na možnosti provedení modifikací, které by vozům dovolily vrátit se zpět na silnice. Pro úpravu Volkswagen oficiální požehnání sháněl dlouho, nakonec ale uspěl.
Výsledek celé patálie je tedy překvapivě docela pozitivní. VW velkou část vykoupených vozů upravuje a postupně prodává dealerům značky, kteří je dále nabízí zákazníkům. Zbylé vozy budou sešrotovány, neboť investice do jejich opravy by se už automobilce nevyplatila. VW nemá úplně přesně stanovenou hranici pro to, která auta si na návrat silnice „zaslouží”, rozhodovat se bude u každého auta zvlášť. Jako jeden z mezních případů ale jmenuje Passat z roku 2013 s méně než 160 tisíci kilometry na tachometru, který si opravu a odprodej ještě zaslouží. Starší a ojetější exempláře budou obvykle zničeny.
Pokud si uvědomíme, že kauza Dieselgate se provalila v září 2015 a krátce po ní VW musel vozy s motory TDI stáhnout z amerického trhu, dá se předpokládat, že se tento krok bude týkat zhruba poloviny z vykoupených aut. Značka je přitom bude uvolňovat do prodeje postupně, aby nedošlo k zahlcení trhu a tlaku na pokles cen. Co je překvapivé - vozy prozatím vrácené do nabídky se prý neprodávají vůbec levně, neboť někteří Američané o ně i navzdory skandálu dále jeví velký zájem.
Ve Státech se tak situace vyvíjí zcela jinak než v Evropě. V USA se po prvotním pádu na dno popularity znovu těší rostoucí oblibě, a to navzdory tomu, že zmiňované modifikace prokazatelně zhoršily spotřebu. V Evropě naopak postupně padají ke dnu - možná to i zde chtělo „očišťující” radikální řez.
Němci zatím nezmínili žádný konkrétní termín, do kterého by chtěli celou operaci dokončit, příliš dlouho ale otálet nemohou, nyní jeho auta také ztrácí cenu svým stárnutím. Každopádně je potěšující, že všechny vykoupené vozy neskončí ve šrotu - takový krok by byl neuvěřitelně nelogický a životnímu prostředí by prospěl ze všeho nejméně.
Letecké záběry na vykoupené VW odstavené na starém letišti v poušti
Letecké záběry na vykoupené VW odstavené u stadionu Pontiac Silverdome
Záběry na vykoupené VW odstavené u stadionu Pontiac Silverdome
Záběry na vykoupené VW odstavené v Norton Air Force Base
Záběry na vykoupené VW odstavené u Port of Baltimore
Volkswagen vykoupil přes 350 tisíc dieselových aut, jenž uskladnil v poušti nebo na parkovištích opuštěných stadionů. Nyní je po modifikacích konečně může vrátit do provozu, tedy alespoň ty zachovalejší
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 7 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 10 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva