Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy

Když jezdíte denně do práce 177 km tam a zpátky, dobíjecí auto se vám vyplatí, říká zkušenost Ericka Belmera. Kvůli ekologii si ho nekoupil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy

24.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když jezdíte denně do práce 177 km tam a zpátky, dobíjecí auto se vám vyplatí, říká zkušenost Ericka Belmera. Kvůli ekologii si ho nekoupil.

Jakou životnost byste tipovali elektromobilu s prodlouženým dojezdem, jakým je námi kdysi testovaný Opel Ampera? Už degradace baterií může znamenat ekonomickou nerentabilitu snah najet větší množství kilometrů, o problémech komplikovaného „dvojitého pohonu” s pomocí elektromotoru i spalovací jednotky ani nemluvě. Takže tak 200, 300 tisíc kilometrů a konec? A koupili byste si ho na každodenní dojíždění do práce 177 km jednu trasu?

Většina lidí by si na ujetí nejméně 354 km denně pořídila co nejúspornější diesel a tankovala by přinejmenším dvakrát týdně. Technik výrobních linek u GM Erick Balmer nicméně zvolil právě Opel Ampera v USA prodávaný jako Chevrolet Volt, a to poté, co byla továrna nedaleko jeho domova, kde pracoval, uzavřena. Firma mu nabídla místo v jiné, ovšem 110 mil (177 km) vzdálené továrně.

Troufneme si odhadnout, že většina lidí, kdyby žila v Budišově nad Budišovkou a pracovala v Hradci Králové, buď se přestěhuje, nebo si nedaleko zaměstnání pronajme byt. Rozhodně by nedojížděla každý den 177 kilometrů tam a 177 kilometrů zpátky, mimo jiné proto, že kdyby měla být v práci na osmou, musela by vstávat někdy v pět hodin ráno. Je to srovnání poněkud nepřesné, protože v USA jsou lidé zvyklí na dojíždění desítky kilometrů za prací, zatímco u nás nikoliv, ale jistou představu to dá.

Belmer zvažoval stěhování, nicméně zejména kvůli stárnoucím rodičům se rozhodl zůstat bydlet na místě a do nové práce ve fabrice v Lordstownu v Ohiu denně dojíždět. To si vyžádalo nové auto - původní pick-up GMC Sierra Hybrid byl schopný jezdit za 11,2 l/100 km a to bylo při tak obrovském denním nájezdu prostě příliš. Volba nakonec padla na Volt, který, ač dražší na pořízení, dával podle jeho manželky, která se živí jako účetní, dlouhodobě největší smysl.

Erick Belmer si tedy koupil Chevrolet Volt první generace, a to v březnu roku 2012. Pojmenoval ho „Sparkie”. A k 12. září 2017 s ním najezdil přesně 401 077,64 míle, tedy 645 471,89 km. Téměř 650 tisíc kilometrů za pět a půl roku každodenního dojíždění do práce. Z těchto čtyř set tisíc mil je 142 299,44 míle (229 008,75 km) ujeto čistě na elektřinu. Tento Volt je kouskem s nejvíce najetými kilometry podle webu VoltStats.net v obou těchto statistikách.

Předpokládáme, že jako zaměstnanec GM měl na nový vůz tohoto koncernu slevu; ve výběru bylo několik dalších Chevroletů včetně Cruze nebo Sparku. Plusem pro Volt také bylo, že u domu i v práci má Belmer možnost nabíjení, takže na cestu vždycky vyráží s plně nabitými bateriemi. To spotřebu paliva samozřejmě snižuje a celkovou efektivitu provozu zvyšuje.

Belmer postupně nechal nainstalovat domácí nabíječky u svých rodičů a také u kostela, kam dochází, takže na elektřinu může jezdit o to víc. Kromě toho, pokud tento Volt jede na benzín s vybitými bateriemi, průměrná spotřeba benzínu se pohybuje mezi 5,9 a 6,7 l/100 km. Po započítání spotřeby elektřiny je průměrná spotřeba 4,9 l/100 km.

U baterií chvíli zůstaňme. Belmer se po pořízení Voltu setkával s názory, že nejpozději ve 160 tisících km bude potřebovat nové baterie nebo že mu elektrické pohonné ústrojí při takové zátěži vyhoří. Nic z toho se nestalo; tohle auto má stále své původní baterie. Záruka na baterie je 100 tisíc mil; čtyřnásobek je prý zhruba 4 tisíce cyklů nabití a vybití.

Za tuto dobu navíc Belmer prý nezaznamenává žádný výrazný pokles kapacity - pořád se do baterií „vejde” 9,2-9,7 kWh, stejně jako když byl vůz nový. A nejen baterie jsou na voze původní - v 644 tisících km prý má Belmerův Volt ještě původní brzdy, včetně destiček. I to je výhoda elektrického auta, o většinu brzdného účinku se tu postará elektromotor a dobíjí tak baterie.

„Jako nový” je hodnocení, které Belmer nepoužívá zas tak zřídka. V roce 2013 do rodiny pořídili druhý, stříbrný Volt pro manželku. Ten samozřejmě takhle obrovské porce kilometrů nenajíždí, když měl v červenci 2016 Belmerův červený Volt najeto 300 tisíc mil (483 tisíc km), manželčin stříbrný měl za sebou 96 tisíc mil, tedy 154 tisíc km. V tu dobu oba působily stejně bytelným dojmem.

Belmer si jako další auto koupí Volt druhé generace, ale až poté, co jeho současný Volt doslouží. Nevypadá to, že by se to mělo stát někdy v dohledné době - alespoň podle Belmera. Kolik kilometrů zvládne najet, nebudeme odhadovat, ale milion mil (1,6 milionu km) možná není nereálných. Jen mu dejme ještě sedm, osm let času...


Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 1 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 01Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 2 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 02Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 3 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 03Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 4 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 04Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 5 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 05Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 6 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 06Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 7 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 07Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 8 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 08Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 9 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 09Jak vypadá elektrické auto s 644 tisíci km? Podívejte se, i teď má původní brzdy - 10 - chevrolet volt 645kkm belmer ohio 10
Belmerův Volt má za sebou 400 tisíc mil

Zdroje: Hybrid Cars, Volt Stats

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.