Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak vznikají ty obrovské díry v silnicích, které „spolknou” klidně i celé auto?
5.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zjevují se bez varování a někdy jsou tak obrovské, že výmoly se vedle nich rázem jeví jako něco krásného. Jak se stane, že silnice najednou zmizí?
Objevují se pravidelně na různých místech a pohled na ně bývá tak spektakulární, že se o nich rychle dozví celý svět. Američané jim říkají hezky jedním slovem „sinkholes”, u nás se o nich obvykle hovoří jako obrovských dírách v silnicích. Bývají tak velké, že do nich snadno zapadne i několik aut a jeden z nedávno probíraných případů byl tak extrémní, že by se do vytvořeného prostoru schovalo snad i několik patrových autobusů.
Takovými místy přitom jen o minuty dříve projíždějí auta a nikdo si ničeho zvláštního nevšimne. Během chvíle ale celá silnice zmizí a bývá jen otázkou štěstí, zda s některým z aut „nespolkne” i jejich posádku, která pak má co dělat při boji o holý život. Leckoho pak jistě napadne otázka, jak se něco takového vůbec může stát? S hezky zpracovanou odpovědí nyní přichází Grady z kanálu Practical Engineering na Youtube, který tento fenomén nejen popsal, ale i nasimuloval, jak celý problém obvykle vzniká.
Příčin vzniku takových propadů silnice může být více, někdy může jít jen o nedostatečně promyšlenou lidskou činnost jako je hloubení tunelů. Tyto případy ale mají daleko k mysteriózním a také daleko k častým. Obvykle je za vznik těchto děr odpovědná přirozená činnost vody, která mimo pozornost kohokoli měsíce i roky dělá „svou práci”, až dojde k nejhoršímu.
O erozi jste jistě slyšeli. Nakonec nemusíte být vědci, abyste si všimli, že voda třeba v podobě přívalového deště s sebou vezme spoustu hlíny, písku a dalších jinak nepatřičných věcí z přilehlých polí a lesů a vytáhne je na silnici. Grady říká, že žádná z přírodních sil se nemůže vyrovnat pouhému pohybu vody a slovo „voda” bývá obvykle správnou odpovědí, ať už se ptáte na příčiny přirozeného tvarování čehokoli na povrchu zemském.
Voda s věcmi hýbe tím snáze, čím rychleji proudí a čím menšími částečkami musí hýbat. Snadnou kořistí je pro ni tedy například jíl či písek, naopak štěrk nebo velké kameny ji odolávají lépe. A některé materiály, jako třeba sůl, se ve vodě přímo rozpouštějí a nechají se jí unášet doslova jako nic. To je ale pořád případ eroze, jak ji můžeme vídat. Voda ovšem nepracuje jen na povrchu, pracuje i pod ním, kde se stará o něco, čemu se nepříliš nápaditě říká „interní eroze”.
Voda se totiž pod zemí pohybuje, a to i tehdy, když ničím nehýbe. Grady to ukazuje tak, že vodu obarvil na fialovo a nechal ji protékat skrz vytvořený písečný val. Stačilo jen, aby na jeho jedné straně měla o něco vyšší hladinu než na té druhé a rázem měla přirozenou snahu protékat skrz písek, aby se hladiny vyrovnaly. Pokud se materiál, jímž voda protéká, nemá kam pohnout, nic zvláštního se neděje, voda prostě mění své místo. Pokud ale takový prostor existuje, nebo se může vytvořit, začne docházet k interní erozi. A k vytvoření oněch obřích děr rázem není daleko.
Grady hovoří například o vápenci jako o „vhodném” podloží pro vytvoření takové díry. Voda v něm svým pohybem začne postupně hloubit de facto jeskyni, která se postupně stává stále větší, neboť voda může neustále zvětšovaným vytvořeným prostorem proudit stále rychleji a tím se stávat stále agresivnější. Do takové jeskyně se pak v jednu chvíli snadno propadne cokoli nad ní a „díra v zemi” je na světě.
Tohle ale není typický případ vytvoření děr v silnici, těm obvykle přispěje člověk. Pod silnicemi se totiž běžně nachází vedení vodovodů či kanalizací, které občas, typicky přirozenými pohyby půdy, utrpí nějakou tu prasklinu. Do svého okolí tak začne vypouštět vodu, která nepřirozeně odstartuje jinak přirozený proces interní eroze. Co se děje pak, dokonale ukazuje Gradyho simulace níže.
Voda se doslova napustí do materiálu v okolí praskliny a začne jej postupně odnášet pryč. Tento proces vůbec nemusí být rychlý - někdy voda musí pracovat i roky, aby odnesla „dostatečné” množství materiálu a ze silnice nad ním se nakonec stane už jen pouhý most. A je pak jen otázkou času, než voda - v tomto případě už nepřímo - „odnese” i samotnou silnici a vše, co se po ní v tu chvíli pohybuje.
Grady uzavírá, že interní eroze je sice přirozený proces, samotné díry v silnici jsou ale obvykle výsledkem špatných rozhodnutí, špatné konstrukce nebo prostě jen smůly provázející fungování toho, co se nachází pod nimi. A protože její následky obvykle nejsou vidět než dojde k tomu nejhoršímu, budeme se s nimi setkávat i nadále. Přes veškerou snahu konstruktérů dělat vše tak, aby k podobným propadům nedocházelo...
Některé díry v silnicích jsou skutečně spektakulární
K jejich vzniku pak vede buď obvykle přirozený pohyb vody podzemím, která je do něj ovšem častěji přivedena následkem lidské činnosti, typicky prasklinou v potrubí. Voda pak postupně, klidně i léta, hloubí pod silnicí díru, až se ze silnice stane pouhý most. A s ním se nakonec propadne úplně vše, co se na něm nachází
Zdroj: Practical Engineering@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 2 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
19.3.2024 - Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva