Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry

O podobě silnic a automobilového parku Severní Koreje se toho napovídá spousta, ale jaká je realita? Překvapivě i v něčem lepší, než se traduje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry

20.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O podobě silnic a automobilového parku Severní Koreje se toho napovídá spousta, ale jaká je realita? Překvapivě i v něčem lepší, než se traduje.

Pokud řeč přijde na Koreu, většinou se bavíme o té jižní, a to v souvislosti se značkami Hyundai či Kia. Občas jsme ovšem mohli zabrousit také na sever, který spíše než automobilovým průmyslem budí pozornost svým jaderným programem. Neznamená to, že by se v zemi žádná auta nevyráběla, povětšinou ale jde o licenčně vyráběné modely čínských značek. Nejinak tomu bude také u nové značky Naenara, která má nabízet prvky jako klimatizaci či parkovací senzory, jež jsou Korejcům prakticky neznámé.

Proč tomu tak je? To jsme již lehce nastínili předchozími články, jež ukazovaly bizarnost tamních silnic, stejně jako skutečnost, že pomalu nejlepšími auty, s nimiž běžní lidé mohou jezdit, jsou 43 let stará Volva. Ta se sice mohou pochlubit třeba kotoučovými brzdami ve všech rozích, ovšem ony parkovací senzory byste u nich hledali jen stěží. Navíc jich původně byla dodána pouze tisícovka, o dopravních zácpách tedy Korejci mohou maximálně číst v propašovaném zahraničním tisku. A nebo ne?

Nově máme k dispozici sadu fotografií, která dokumentuje podobu tamních silnic poněkud obšírněji a dává ucelenější obrázek o tom, jak to na severu korejského poloostrova opravdu vypadá. To nikdy není snadné zjistit, neboť odvézt si z této země fotografie neschválené tamními orgány je skoro nemožné, proto má každý takový pohled cenu zlata.

Našince by přitom mohlo potěšit, že po Pchjongjangu se prohánějí letité tramvaje od české Tatry. Jde přitom hlavně o typ T3 (nechybí však ani novější T4), který byl vyroben ve zhruba 14 tisíci kusech a je tak nejpočetněji vyráběným tramvajovým vozem na světě. Veřejnou dopravu má ovšem v Severní Koreji na starosti rovněž metro, stejně jako třeba autobusy. Ty mohou být moderní patrové, o jejichž pohon se stará spalovací ústrojí, stejně tak jsou ale využívány i trolejbusy. Ty mají často k dispozici takřka liduprázdné silnice, byť jak dokazuje jeden ze snímků, občas na křižovatkách dochází k čilému ruchu, jež nediriguje semafor, nýbrž policie.

Přesunout se můžeme k individuální dopravě, která je o něco pestřejším mixem, než se traduje. Kromě letitých Volv zde není problém zahlédnout i podobně starý Mercedes 230, stejně tak lze ovšem narazit i moderní BMW řady 7 či různá nová SUV od Toyoty, Lexusu nebo Nissanu. Docela často je pak vidět i logo VW, přímo Volkswagen ale v těchto místech nepůsobí, jde o vozy vyráběné v Číně a pro Čínu.

Odtud tedy také musí proudit a na silnicích je možné je spatřit jezdit i s logem místní značky Pyeonghwa Motors. Jestli si tak hrdí Severokorejci upravují svá auta, nebo místní automobilka chlubí něčím, co reálně nevyrobila, zůstává otázkou. Jisté ale je, že severokorejské nejsou zase tak pusté, jak se mohlo dříve zdát, třebaže na dopravu s intenzitou srovnatelnou tam rozhodně nenarazíte...


Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 1 - Severni Korea vozovy park 01Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 2 - Severni Korea vozovy park 02Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 3 - Severni Korea vozovy park 03Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 4 - Severni Korea vozovy park 04Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 5 - Severni Korea vozovy park 05Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 6 - Severni Korea vozovy park 06Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 7 - Severni Korea vozovy park 07Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 8 - Severni Korea vozovy park 08Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 9 - Severni Korea vozovy park 09Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 10 - Severni Korea vozovy park 10Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 11 - Severni Korea vozovy park 11Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry - 12 - Severni Korea vozovy park 12
Čím se lidé dopravují v Severní Koreji? Spatřit zde lze jak pomalu muzejní exponáty, tak třeba i moderní limuzínu BMW 7

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.