Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaká auta skutečně jezdí v Severní Koreji? Překvapí moderní stroje i letité Tatry
20.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
O podobě silnic a automobilového parku Severní Koreje se toho napovídá spousta, ale jaká je realita? Překvapivě i v něčem lepší, než se traduje.
Pokud řeč přijde na Koreu, většinou se bavíme o té jižní, a to v souvislosti se značkami Hyundai či Kia. Občas jsme ovšem mohli zabrousit také na sever, který spíše než automobilovým průmyslem budí pozornost svým jaderným programem. Neznamená to, že by se v zemi žádná auta nevyráběla, povětšinou ale jde o licenčně vyráběné modely čínských značek. Nejinak tomu bude také u nové značky Naenara, která má nabízet prvky jako klimatizaci či parkovací senzory, jež jsou Korejcům prakticky neznámé.
Proč tomu tak je? To jsme již lehce nastínili předchozími články, jež ukazovaly bizarnost tamních silnic, stejně jako skutečnost, že pomalu nejlepšími auty, s nimiž běžní lidé mohou jezdit, jsou 43 let stará Volva. Ta se sice mohou pochlubit třeba kotoučovými brzdami ve všech rozích, ovšem ony parkovací senzory byste u nich hledali jen stěží. Navíc jich původně byla dodána pouze tisícovka, o dopravních zácpách tedy Korejci mohou maximálně číst v propašovaném zahraničním tisku. A nebo ne?
Nově máme k dispozici sadu fotografií, která dokumentuje podobu tamních silnic poněkud obšírněji a dává ucelenější obrázek o tom, jak to na severu korejského poloostrova opravdu vypadá. To nikdy není snadné zjistit, neboť odvézt si z této země fotografie neschválené tamními orgány je skoro nemožné, proto má každý takový pohled cenu zlata.
Našince by přitom mohlo potěšit, že po Pchjongjangu se prohánějí letité tramvaje od české Tatry. Jde přitom hlavně o typ T3 (nechybí však ani novější T4), který byl vyroben ve zhruba 14 tisíci kusech a je tak nejpočetněji vyráběným tramvajovým vozem na světě. Veřejnou dopravu má ovšem v Severní Koreji na starosti rovněž metro, stejně jako třeba autobusy. Ty mohou být moderní patrové, o jejichž pohon se stará spalovací ústrojí, stejně tak jsou ale využívány i trolejbusy. Ty mají často k dispozici takřka liduprázdné silnice, byť jak dokazuje jeden ze snímků, občas na křižovatkách dochází k čilému ruchu, jež nediriguje semafor, nýbrž policie.
Přesunout se můžeme k individuální dopravě, která je o něco pestřejším mixem, než se traduje. Kromě letitých Volv zde není problém zahlédnout i podobně starý Mercedes 230, stejně tak lze ovšem narazit i moderní BMW řady 7 či různá nová SUV od Toyoty, Lexusu nebo Nissanu. Docela často je pak vidět i logo VW, přímo Volkswagen ale v těchto místech nepůsobí, jde o vozy vyráběné v Číně a pro Čínu.
Odtud tedy také musí proudit a na silnicích je možné je spatřit jezdit i s logem místní značky Pyeonghwa Motors. Jestli si tak hrdí Severokorejci upravují svá auta, nebo místní automobilka chlubí něčím, co reálně nevyrobila, zůstává otázkou. Jisté ale je, že severokorejské nejsou zase tak pusté, jak se mohlo dříve zdát, třebaže na dopravu s intenzitou srovnatelnou tam rozhodně nenarazíte...
Čím se lidé dopravují v Severní Koreji? Spatřit zde lze jak pomalu muzejní exponáty, tak třeba i moderní limuzínu BMW 7
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 29 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva