Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Statistika ukazuje, jaká auta skutečně řídí mladí a jaká starší lidé
12.2.2019 | Petr Miler
O některých značkách aut se říká, že oslovují leda penzisty, i jiných zase, že hlavně nevybouřené mladíky. Jde o pověry, nebo to statistika potvrzuje?
Říká se, že některé značky aut jsou pro mladé lidi a některými jezdí převážně starší řidiči. Občas to přiživuje marketing některých značek, někdy určité stereotypy podporují média a nejednou se o tohle téma opřel britský Top Gear, když ještě držel otěže Clarkson a spol. Leckdo tak řekne, že Mercedesy nebo Toyoty jsou pro staré a naopak BMW či Alfy Romeo pro omladinu. Ale je to tak ve skutečnosti?
Na to, jak to s průměrným věkem řidičů aut jednotlivých značek i typů skutečně je, se podívali lidé z Check24, firmy, která zprostředkovává obchod s kde čím a mezi tím i pojištěním aut. A zjistili někdy až pozoruhodné rozdíly. Člověk by čekal, že v celkovém průměru na tom budou všechna auta přibližně stejně, ale není tomu tak - některé značky a modely skutečně mají v oblibě starší řidiči a jiné naopak vyhledávají ti mladší.
Data pocházejí z pojistných smluv sjednaných touto firmou a zkoumaný vzorek je dost široký, takže nahodilá zjištění to nejsou. Do výsledků totiž byly zahrnuty jen značky a modely, kterých bylo v databázi smluv aspoň 1 000, takže realitě budou výsledky velmi blízké. Přesto je to jen statistika, průměrné hodnoty a i když jsou rozdíly v některých případech značné, jistě nebude problém potkat babičku v Seatu a třicátníka v Dacii. Podívejme se ale už na výsledky podrobně.
Značky a modely aut s nejvyšším průměrným věkem řidičů
V tabulkách níže vidíme, že v případě značek mají nejvyšší věkový průměr řidiči Jaguaru s 48,8 lety, následovaní značkami Dacia a Porsche. Jaguar a Porsche dávají smysl z mnoha důvodů, Dacia zde ale trochu překvapí. Odhadujeme, že tady vítězí preference jednoduchého a dostupného auta pro občasné ježdění, které prostě lepší než Dacia (a tím neříkáme, že jsou Dacie špatné) nemusí být. Mercedes ani Toyota zde nepřekvapí a vůbec většina tabulky docela koresponduje s tím, co se traduje.
Jednotlivé modely s nejstaršími majiteli vypadají trochu jinak, ale vážně jen trochu. Na prvních dvou místech jsou podle očekávání Mercedesy, následované jsou ale Yetim, SUV loni skončivším v nabídce Škody - to bychom tu zrovna nečekali a jsme zvědavi, jak si povede nový Karoq, který chce oslovovat mladší klientelu. Jinak tu zjevně vítězí preference SUV mezi staršími lidmi, čemuž odpovídá i charakter dvou japonských vozů dále. Průměrné věky řidiče jsou tu vážné vysoké - 55,6 roku u vítězné třídy B je hodně.
Následující graf ukazuje, jak velký podíl mají vozy značky Mercedes v jednotlivých věkových skupinách řidičů. Mercedesy mají největší podíl u lidí starších 70 let a tento podíl je také skoro čtyřikrát větší, než v nejmladší věkové skupině. Toyota je na tom podobně, ale není to tak silně vidět.
Druhý graf ukazuje stejné číslo, tedy podíl jednotlivé značky v jednotlivých věkových skupinách řidičů, jen očividně jsou značky Jaguar, Porsche a Dacia o mnoho méně oblíbené. Porsche tu vítězí u lidí ve věku 50 - 59 let, Dacia zase u lidí o dekádu starších. Jaguar je na tom podobně jako Mercedes a Toyota výše, největší podíl má v nejstarší věkové skupině.
Značky a modely s nejnižším průměrným věkem řidičů
Mladší řidiči si podle této statistiky vybírají zejména vozy Seat, Audi a BMW, průměrný věk se zde ale nedostal pod 40 let. U Seatu a Alfy Romeo se dají takovéto výsledky docela očekávat, u Audi a BMW vlastně také. Volkswagen už může být pro leckoho překvapením, ale také je „až” na pátém místě.
Modely naznačují, že nejmladší řidiči obvykle nekupují nové vozy, což také nepřekvapí. Vidíme tu tak auta jako VW Scirocco, který se v posledních letech jako nový více neprodával než prodával. Ještě více to platí o Alfě Romeo 147, dávno nevyráběném autě, Fiatu Stilo, o němž platí totéž a Seat Arosa je též mezi novými vozy historií.
Graf ukazuje, že všechny „medailové” značky s nejnižším věkovým průměrem mají největší podíl řidičů ve věkové skupině od 20 do 29 let a nejmenší naopak ve skupině nad 70 let. Seatům se docela daří i u nejmladších řidičů do 20 let, možná proto, že oproti vozům Audi a BMW jsou i jako ojetiny výrazně levnější.
Celkový přehled klíčových výsledků
Zde si můžete výše probírané prohlédnout pěkně pohromadě. Bylo by pochopitelně zajímavější vidět výsledná data ještě komplexněji, takový pohled ale statistika nenabízí. I tak pohled na nejlepší a nejhorší pětky na otázky položené zkraje odpovídá celkem jasně - pověry tady nejsou až tak pověrami. Pokud holdujete ve 30 letech SUV nebo MPV Mercedesu, jste spíše výjimka. A stejné zjištění platí, pokud jste si na stará kolena pořídili BMW nebo kupé od Volkswagenu...
Jaguary jezdí průměrně nejstarší řidiči
Seatům naopak holdují ti nejmladší
Ale pochopitelně, je to jen statistika. Tento muž, Švéd Lennart Ribring, si předloni v 97 letech koupil nový Ford Mustang jakožto nejstarší člověk na zemi...
Zdroj: Check24
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda