Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jaká ojetá auta letos frčí? Češi stále masivně preferují diesely
17.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Popularita naftových motorů s v Evropě propadá a znát je to i na trhu ojetin. Ne však na tom českém, tady benziny vedle dieselů stále paběrkují.
Trh s ojetými auty je hodně široký, prodávají se auta zánovní, slušně udržovaná, ale také rachotiny, které zvládnou dojet sotva zbývající měsíce do další pravidelné STK. Většina ojetin však má jedno společné - ve srovnání s novými auty za ně zaplatíte méně. Na druhou stranu, s nákupem staršího auta se pojí řada rizik, z nichž jsou podstatné zejména podvody s kilometrovým proběhem.
To je ovšem na jinou debatu, tohle téma jsme otevírali už mnohokrát a často je vážně obtížné poznat, kolik to které auto mohlo najet. Dnes tu máme statistiku, jaké auta, jakého stáří, s jakým proběhem a za jakou cenu si Češi kupovali v prvním pololetí letošního roku. Pokud jste si tedy od ledna do června koupili ojeté auto nebo jste ho někomu prodali, jste její součástí. A pokud nikoli, můžete se podívat, jaké vozy nejvíce bodovaly u těch, kteří tak učinili.
1. Původ prodávaných aut a jejich stáří
Ve srovnání s prvním čtvrtletím letošního roku je za celé pololetí o něco nižší podíl aut s českým původem - 71 % oproti 76 %. O čtyři procenta narostl podíl aut dovezených z Německa, které je po ČR v původu ojetin na českých silnicích druhé. Podle analýzy Cebie ovšem ne všechna auta z Německa mají skutečně německý původ, třetina jich prý byla dovezena z jihu Evropy, z Balkánu nebo ze států bývalého Sovětského svazu a přes Německo byly pouze prodány, aby působily lepším dojmem.
Dovezeno bylo za první pololetí 83 430 ojetých aut, což meziročně znamená nárůst jen o 1,9 %. Nepotvrdily se tak obavy, že uvolnění kurzu koruny vůči euru, které znamenalo snížení nákupní ceny vozidla v zahraničí, zvýší počet dovážených ojetin. Pokračuje trend dovozu relativně starých ojetin - podíl vozidel starších 10 let činí 54 % -, je nicméně nutné dodat, že celkový průměrný věk aut na českých silnicích byl ke konci roku 2016 14,48 let a jakékoliv dovezené auto věku 10 - 14 let tenhle průměr snižuje. Nemluvě o tom, že 10 let i více staré auto dnes může být třeba BMW řady 3 generace E90 - to má k „rachotině” daleko. A ani ekology by to trápit nemuselo - i po stránce emisí může být staré auto mnohem lepší než nové.
2. Historie prodávaných vozů
Celkový průměr udávaného kilometrového proběhu oproti prvnímu kvartálu vzrostl na 168 tisíc kilometrů, ovšem podle dat Cebie byl asi 40 procentům vozidel proběh nelegálně snížen, a to v průměru o 100 tisíc kilometrů. Z toho firma soudí, že skutečný průměrný stav najetých kilometrů je přes 208 tisíc. O dvě procenta se zvýšil podíl aut prodávaných s udávaným proběhem nad 200 tisíc km.
3. Nejprodávanější modely, nejoblíbenější barvy a paliva
Kdo by čekal, že na prvních místech v prodejích ojetin bude něco jiného než koncern VW, mýlil by se. Opět vítězí Škoda Octavia s 10% podílem trhu, následovaná Fabií a Volkswagenem Passat. Stejně jako v prvním kvartále, i za pololetí je v první desítce i BMW řady 3. Pořadí modelů je obecně stejné, jen se prohodila místa.
Po stránce barev také nevidíme překvapení, bílá je stále na špici, následovaná šedou, modrou a stříbrnou. O procento stoupla popularita bílé, černé a červené barvě, naopak modrá, stříbrná a zelená jsou na tom o procento hůř. Bílá Škoda Octavia s českým původem je tedy poměrně horké zboží.
Cebia nás tentokrát - a to obvykle nedělá - obdařila i informacemi o tom, o jaký pohon aut je zájem. V dnešní době možná překvapivě drtivě vítězí diesel s 59 % nad druhým benzínem a třetím LPG. Do statistiky byly zahrnuty i hybridy s 0,2 % podílu trhu a elektromobily s 0,08 %. Pozoruhodné je to i z toho důvodu, že podle dat Svazu dovozců automobilů je to u nových aut výrazně jinak - benzíny jsou na prvním místě s 57 %, diesely jsou druhé s 39 %. Trh s ojetými auty je zkrátka dál svůj...
4. Prodejní ceny a rychlost prodeje
Průměrná prodejní cena ojetého auta o něco vzrostla na 192 200 Kč; převládá zájem o auta s cenou do 200 tisíc korun, kterých bylo prodáno 64 %. Zbytek připadá na dražší auta; nejméně, 16 %, se prodalo aut s cenou mezi 200 a 300 tisíci korunami. Podíl aut s cenou nad 300 tisíc korun prý dlouhodobě roste. Průměrně čekal vůz na nového majitele 59 dní.
Absolutně nejlépe prodávanou ojetinou je dle statistiky bílá Octavia posledních dvou generací
Zdroje: Cebia, SDA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch