Reklama

Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější?

Služební auto by chtěl snad každý, ale ne každý jej dostane. Data z Německa ukazují, v jakých profesích je lze čekat nejvíce. Známy jsou i nejoblíbenější značky a také průměrné ceny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější?

16.9.2018 | Petr Prokopec

Služební auto by chtěl snad každý, ale ne každý jej dostane. Data z Německa ukazují, v jakých profesích je lze čekat nejvíce. Známy jsou i nejoblíbenější značky a také průměrné ceny.

Služební auta jsou jistě příjemným benefitem. Ve většině případů stojí jejich uživatele jen patřičný daňový poplatek, jinak s vozem mohou jezdit dle libosti. Není tedy překvapivé, že je firmy rády nabízejí a při pracovních pohovorech se po nich ptá stále více lidí na patřičných pozicích. Dle studie Company Car Monitor 2018, ze které dnes budeme čerpat, tak ovšem mnohem častěji činí muži, ženy již při sjednávání podmínek služební vůz nekladou na seznamu priorit tak vysoko. Což nakonec příliš nepřekvapí.

Firemní flotily jsou tedy spojeny především s mužskou částí publika. V případě manažerů je úžívá takřka 50 procent zaměstnanců, u žen ve výše postavených funkcích jde ale jen o zhruba 27 %. Ještě větší nepoměr panuje mezi manuálně pracujícím lidem, neboť v takovém případě se míra služebních vozů zastavila u mužů těsně pod 12 procenty, u žen však činí pouhých 3,2 %. I to má svou logiku, například při práci u výrobní linky služební auto příliš nevyužijete.

Ještě předtím, než se pustíme do dalších detailů, musíme zmínit, že tato studie má svůj původ v Německu. Ale protože z České republiky tak detailní data nejsou k dispozici a rozdíl mezi přístupem českých a německých firem není tak odlišný (nakonec, často jde o jedny a tytéž), není od věci se výsledky probrat.

U našich západních sousedů tedy služební vůz užívá každý jedenáctý zaměstnanec. Zmínit přitom můžeme, že nejčastěji služební vozy užívají obchodníci. Druhé místo patří oboru technologií a třetí IT, na úplném chvostu pak najdeme zaměstnance finančních, účetních a daňových oddělení, kde firemní auta užívá jen 3,3 procenta lidí U prodejců je to přitom 21,6 %. Průměrná cena vozů se pak pohybuje mezi 30 a 40 tisíci Eur (cca 765 400 až 1 020 600 Kč), přičemž nejlevnější řídí lidé z výroby.

Nejdražší automobily jsou naopak spojeny s právníky a daňovými poradci, u kterých se průměr pohybuje těsně pod 58 000 Eur (1,48 milionu korun). Poměrně vysoko jsou také manažeři pracující ve velkoobchodu, na něž připadají vozy za takřka 50 000 Eur (1,27 mil. Kč), u lidí z automobilového průmyslu je ovšem již nutné sestoupit na 48 000 Eur (1,2 mil. Kč) a technické profese jsou na 46 000 Eur (1,17 mil. Kč).

Pokud vás přitom zajímá, jaký obor je se služebními vozy spojen nejvíce, pak možná budete překvapeni. Jde totiž o stavebnictví. Nejníže jsou pro změnu profese spojené s kulturou, což při menším zamyšlení vlastně až tak podivné není. Firemní auto používají víceméně jen ředitelé divadel, a to vlastně jen v některých případech. „Mobilní benefit“ tak v této oblasti využívají jen 2 % lidí, na rozdíl od 24,3 % v onom stavebnictví.

Jak se pak asi dá očekávat, nejvíce na firemních flotilách vydělává koncern VW. Na vrcholu je s 27,5 procenty Volkswagen, druhá příčka pak s velkým odstupem připadá se 17,2 procenty na Audi. Třetí je 12,5procentní BMW, čtvrtá příčka pak již patří Škodě. Mladoboleslavská automobilka přitom v daném sektoru zažila v posledních měsících velký rozmach, nyní je tak již na 9,8 procentech.

Co je přitom zajímavé, to je průměrná cena, která je se služebními vozy Škody spojená. Pohybuje se mezi 55 a 60 tisíci Eur (1,4 až 1,53 mil. Kč), což znamená, že v Německu jsou využívány především plně vybavené modely Superb a Kodiaq. Vlastně se tak ani nedivíme, že mladoboleslavská automobilka je v rámci koncernu momentálně druhou nejvýdělečnější značkou po Porsche. U nás bude situace jistě trochu jiná - Škoda tu bude vládnout a typickým autem bude středně vybavená Octavia.

Zmíněné Porsche také vévodí jedné tabulce, a to v případě cen firemních aut - průměrná cena u „poršáků” šplhá nad 170 tisíc Eur (4,33 mil. Kč). Metu 100 000 Eur (2,55 mil. Kč) pak překonává ještě BMW, zatímco Audi je jí na chlup vzdáleno. Mercedes a Volvo již mají o trochu větší odstup, šestý Volkswagen se pak pohybuje „pouze“ nad 60 tisíci Eur (1,53 milionu korun).

Nejčastější značky služebních aut v Německu a jejich průměrné ceny

Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější? - 1 - Sluzebni vozy v Nemecku 2018 studie 01
V Německu dodává firmám služební vozy nejčastěji koncern VW...

Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější? - 2 - Sluzebni vozy v Nemecku 2018 studie 02
...přičemž průměrně nejdražší jsou služebáky Porsche

Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější? - 3 - Skoda Superb novinky 2017 05 01Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější? - 4 - Skoda Superb novinky 2017 05 02Jaká služební auta jsou teď nejvíc v kurzu? A v jakých profesích jsou nejčastější? - 5 - Skoda Superb novinky 2017 05 02a
Do kurzu se ale stále více dostává i Škoda, přičemž pohled na ceny naznačuje, že manažeři mají v oblibě hlavně Kodiaq či Superb ve vrcholné výbavě

Zdroj: Company Car Monitor 2018

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Autobazar

zobrazit vše