Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
James May popsal, proč část lidí odmítá systém start-stop. Nemáte to tak i vy?
12.8.2018 | Petr Prokopec
Měli jsme zato, že jeden z méně populárních prvků moderních aut lidé odmítají na základě racionálních úvah. James May ale říká, že to tak být nemusí.
Pokud vlastníte modernější automobil (a on už dnes vážně nemusí být až tak moderní), či jste se s ním alespoň svezli, pak jste jistě v praxi zažili systém start-stop. Tedy automatické vypínání a následné opětovné nastartování motoru kupříkladu v dopravních kolonách či na semaforech. Spousta lidí tomuto řešení nemůže přijít na jméno a již automaticky po usednutí do vozu mačká tlačítko spojené s její deaktivací, někteří si jej nechávají vypnout i trvale.
Jaké jsou ale důvody odporu vůči němu? My jsme ty racionální detailně probírali už před léty a měli jsme zato, že to ostatní mají stejně. James May ale nabízí jiný pohled, když říká, že lidé nad podobnými věcmi obvykle hlouběji nepřemýšlí a start-stop odmítají pocitově. Jak je u něj obvyklé, je otázkou, jak vážně jej můžeme brát, nemáme ale v tomto případě pocit, že by jen žertoval. Dle britského moderátora totiž averzí vůči technologii trpí hlavně dříve narození motoristé. Tedy lidé, pro které v minulosti jakékoliv jiné vypnutí pohonné jednotky než klíčkem či tlačítkem představovalo poruchu.
„I dnes, pokud se vůz sám od sebe náhle vypne někde na křižovatce, začínám cítit hluboko v žaludku náhlý záchvat paniky. Je to taková lehčí forma psychického otřesu, spouštěč vzpomínek na hororovou situaci z minulého života. Jak si přitom nyní člověk může být jist, že auto znovu nastartuje, když v minulých dekádách tomu tak rozhodně nebylo?“ ptá se vcelku pochopitelně May. Je přitom skoro jisté, že vůz opravdu nastartuje, nicméně naše podvědomí těch, kteří vyrostli na autech, která svou spolehlivostí měla daleko k dnešním, je v nejistotě.
„Je tu ale ještě jiný důvod. Když jsem řídil Land Rover Discovery, nechal jsem start-stop zapnutý. Když jsem přijel k přechodu pro chodce a zastavil, systém vypnul pohonnou jednotku. Zcela nevědomky jsem přitom lehce svíral volant a v něm cítil, jak pozvolna vyprchává účinek posilovače a jak se volant stává netečným. Cítil jsem, jak auto umírá. A bylo to stejné, jako kdyby vám v náručí umíral váš oblíbený domácí mazlíček. Bylo to příšerné a já ten pocit nenáviděl,“ přidává May další emotivní důvod neobliby start-stopu.
I toto osvětlení je plně pochopitelné. Pro řadu lidí zkrátka automobil i nadále představuje něco víc než věc. Každý víkend ho láskyplně myjí, dopřávají mu ten nejlepší olej a nikdy nesešlápnou plyn až na podlahu, dokud vše není v ideální provozní teplotě. Tito motoristé pak sice snesou, když za ně chytrá elektronika provádí korekce třeba v rámci stabilizace či třeba řízení, nicméně zapnutí a vypnutí pohonné jednotky chtějí mít ve svých rukou. S motorem pro ně auto ožívá a zase zmírá.
„A právě proto má každé auto, které jsem řídil a které bylo osazeno start-stopem, tlačítko, které umožňuje deaktivaci tohoto systému. Není přitom důvod, aby tady to tlačítko bylo, pokud tím důvodem není právě má generace. Nicméně ta jednou vymře. A poté bude klid,“ uzavírá své zamyšlení James. A opravdu nemáme pocit, že by mluvil jen do větru. Ostatně se rozhlédněte na křižovatkách okolo sebe, komu motor automaticky „chcípá“ a kdo jej mermomocí drží neustále při životě. A úplně nejlépe budete vědět, jak to máte vy sami. U nás v redakci nemůže start-stop vystát nikdo, nejmladší ale už také dávno nejsme...
Systém start-stop dnes najdeme prakticky v každém moderním autě. Mnoha lidem přitom neskutečně vadí - dle Jamese Maye i proto, že s náhlým vypnutím motoru mají spojenou poruchu a nikoliv proklamované šetření paliva. Není to ale podle něj jediný důvod
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva