Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci používají chytrá řešení veřejných parkovišť, v ČR se máme co učit
17.5.2019 | Mirek Mazal
Zdá se, že na veřejných placených parkovištích není co vymýšlet, věčně kreativní Japonci ale ukazují, že to není pravda. U nás k dosažení podobných cílů používáme mnohem méně efektivní prostředky.
Nedávno jsme žasli nad tím, jak v Japonsku dokáží využívat prostor k parkování, který je v tamních metropolích obecně nedostatkovým zbožím. Malé plochy musí často skloubit rozličné způsoby využití a takové nelze prostě jen zabrat jedním stojícím vozem. Přesto existují místa, která jako ryzí parkoviště slouží, i ta ovšem bývají řešena nevědně.
Japonská parkoviště jsou typicky tří druhů. První z nich je tradiční oplocený areál označený klasickým písmenem P se závorami. Přístup lidé získají společně s parkovacím lístkem, který je potřeba před odjezdem zaplatit v automatu na kraji pozemku. Ceny jsou viditelně zobrazeny a nic není odlišné například od obyčejného stání v českém obchodním domě.
Druhý systém používaný na plochách, které nelze z podstaty uzavřít, je o poznání zajímavější, protože obsahuje automatické zábrany proti odjetí. Ty detekují zaparkované auto a vysunutím zamezí jeho pohybu. Je to v podstatě „botička”, kterou dostane automaticky každý vůz po zaparkování a je mu také automaticky odstraněna po zaplacení. Když si uvědomíme, jaký obrovský aparát v České republice kvůli něčemu podobnému na veřejných placených parkovištích zaměstnáváme, je to velmi poučné i pro nás.
Však v českých městech obvykle hlídá parkoviště policie či parkovací služba, policisté pak nasazují botičky, ty pak zase odstraňují, úředníci řeší případné neshody... A stejně se stane, že spousta lidí nezaplatí vůbec nebo alespoň ne veškerý čas, po který místo využijí. Popsaný systém znamená nutnost zaplatit vždy a veškerý čas, bez dohledu či vymáhání kohokoli. To zní jako mnohem rozumnější a efektivnější řešení - pokud už placená veřejná parkoviště musí být.
Mechanismus, který auto „hlídá”, nevyjíždí hned a nehrozí tak, že vás odchytí třeba při zacouvání na místo při otáčení se. Auto je zajištěno až po delším stání, pro opuštění parkoviště je pak třeba zadat číslo parkovacího místa v automatu či mobilní aplikaci a uhradit příslušnou sumu. Systém pak vyšle pokyn ke spuštění preventivní překážky zpět do nízké polohy a auto může jet.
Nedávno Japonci představili ještě třetí typ. Místo pro vozidla není oplocené ani jinak vybavené pevnými bloky proti odjetí bez placení. Na zemi jsou jen čtvercové senzory napojené na zelené či červené světlo usnadňující orientaci řidičům hledajícím volný „chlívek”. Parkovací místa jsou hlídána podobně jako u druhého systému a parkoviště sledují kamery, fyzicky odjet bez placení ale lze - jen to zkrátka nemá valný smysl.
Nejde jen o to, že platba i s pokutou bude po hříšnících stejně vyžadována, ti špatně vychování se dokonce budou muset vypořádat s veřejným zostuzením. Takoví řidiči jsou zobrazování přímo na vývěsních tabulích a zveřejněné fotky aut s registračními značkami vyzývají ostatní řidiče, aby se do takové společnosti nepřidávali.
Pokud se tedy chystáte navštívit některé z japonských velkoměst, chcete si půjčit vůz a nebudete bydlet v hotelu s vlastním parkovištěm, raději se dopředu přes poskytovatele ubytování pokuste zajistit si parkovací plochu. Jinak se vám může stát, že když už zaparkujete, každá noc bude v přepočtu stát stovky a někdy i tisíce korun. A jak vidíte, vyhnout se placení může být - krom toho, že to je nekorektní - zdrojem ostudy, pokud to nebude zcela nemožné.
Japonsko a tři druhy parkovišť ve velkých městech. První je klasika,...
...druhé si samo hlídá auta,...
...třetí spoléhá na disciplínu lidí
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:56 - M.Z.
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:50 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda