Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Japonci ukázali, jak staví „dlážděné” cesty bez použití jediné dlaždice
25.4.2019 | Mirek Mazal
Zní to jako zadání z nějaké pohádky, Japonci ale skutečně dokáží postavit zdánlivě dlážděné cesty i bez použití jediné dlaždice. Vypadá to lépe, funguje to lépe a je to mnohem méně pracné než skutečné dláždění.
Další pokračování cestopisného okénka ze Země vycházejícího Slunce má na pořadu dne ukázku tradiční japonské chytrosti aplikované na budování veřejných komunikací. Po obdivu oprav silnic, uznání nad aplikováním bezpečných vychytávek a ukázce dokonalého šetření místem na parkování můžeme smeknout nad inteligentním řešení částí silnic vyhrazených obvykle pěším či cyklistům nebo upraveným pro zvýšení trakce aut za snížené adheze.
V těsných uličkách hustě zalidněných měst lze totiž na silnicích často narazit na pruhy se vzorem odpovídajícím použití dlaždic. Taková část silnice připomíná klasické stavby, jenže je to jen optický klam. Kostkovaný vzor je ve skutečnosti součástí jednolité asfaltové pokrývky celé ulice, do kterého byl vyražen dlaždicový vzor.
Parta silničářů používá zahřívací mechanismus, který během jedné až dvou minut roztaví vrchní strukturu asfaltové ulice. Následuje položení železné formy na vytváření jednotlivých „dlaždic” a přes ni projede vibrační deska. Těžký stroj k udusání podkladu zarazí železnou šablonu do silnice a vytvoří efekt položené dlažby.
Nepřístupná místa se ohřívají pomocí mobilního hořáku s plamenem, následné zaražení formy zajišťují mířené rány těžkým kladivem. Úpravu k utěšení japonské preciznosti obstarává pracovník se sbíječkou v ruce, který má na starost finální úpravu bleskově vznikajících „dlážděných” částí komunikací.
Něco takového vypadá lépe než hladký asfalt, zvyšuje to adhezi povrchu a přitom to nedá zdaleka tolik práce jako stavba či opravy skutečně dlážděné cesty. Je to chytré, efektní a efektivní.
Chytrá výstavba „dlážděných” částí komunikací v Japonsku se ve skutečnosti obejde bez dlaždic
Zdroj: Drom Fun@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 4 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 7 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva