Reklama

Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí

Divili jste se, jak někdo může vyvíjet jen lak auta po 15 let? A po 8 měsíců ho míchat? Lexus se nyní pokouší vše vysvětlit a je to docela fascinující.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí

9.2.2018 | Petr Prokopec | 21 příspěvků

Divili jste se, jak někdo může vyvíjet jen lak auta po 15 let? A po 8 měsíců ho míchat? Lexus se nyní pokouší vše vysvětlit a je to docela fascinující.

Za „modřejší než modrou” označuje Lexus svou exkluzivní barvu Structural Blue, nad kterou jsme žasli už koncem loňského roku. Člověk by čekal, že takového výsledku bude dosaženo díky použití nějakého výjimečného barviva, jenže opak je pravdou - v nejmodřejším laku není modrého vůbec nic.

„Strukturální modrá neobsahuje žádný modrý materiál. Modře vypadá jen díky lomu světla,“ popisuje nově japonský Lexus. Vývoj nevšedního odstínu zabral dlouhých 15 let, což by leckdo mohl považovat jen za plýtvání penězi i lidským talentem. Zvláště když značka výsledný lak použije pouze u tří stovek exemplářů kupé LC. Jenže na druhou stranu, právě díky takovým unikátům se Lexus může odlišit od konkurence.

Vědci značky se kvůli vývoji sedmivrstvého laku spojili se společností Viavi Solutions, přičemž své bádání založili na křídlech motýla Morpho. Ten patří k nejkrásnějším na světě, a to právě kvůli barvám, jimiž doslova hraje. Paradoxem ovšem je, že motýl je ve skutečnosti bezbarvý. Disponuje však šupinkami, které světlo některých vlnových délek odráží a jiné pohlcují v závislosti na teplu. Tím se pak ve výsledku mění odstín, jaký my vnímáme očima.

Tento princip se nerozhodl použít jen Lexus, ale i jiní. Technologii na stejné bází jde totiž využít třeba i pro systémy nočního vidění, v tomto případě ale ještě nebylo dosaženo uspokojivých výsledků. Lexus má svůj lak hotový, a tak chce dokázat, že jeho lidé během posledních 15 let neměli jen ruce založené v klíně a nečekali na tučné šeky. Za tu dobu se jim totiž kupříkladu povedlo snížit počet potřebných vrstev laku ze 40 na sedm.

Samotná „barva“ je přitom aplikována na základní nátěr, přičemž u každé karoserie se počítá s 300 miliardami vloček mikroskopické velikosti. Ty pak vytvářejí povrch umožňující lom, odraz či pohlcení světla, a to kvůli svému nepravidelnému tvaru. Nad ním je přitom třeba mít absolutní kontrolu, stejně jako nad velikostí vloček, dodává technický expert značky Paul Williamsen. Jen tak totiž prý může vzniknout hluboký tmavý modrý odstín.

Že z toho stále ještě nejste moudří? Nedivíme se, byť samotné sdělení, že použil řešení z křídel motýlů asi náročné na pochopení není. Z níže přiloženého videa je patrné více a dozvíte se v něm i to, že zatímco běžné barvy odrážejí méně než 50 procent světla, v případě Lexusu je to takřka 100 procent. Proto je karoserie edice LC Structural Blue tak blýštivá.

Dodat pak již jen lze, že náročný nebyl jen vývoj, ale také samotná výroba barvy, která si vyžádala osm měsíců. Během té doby nátěr prošel dvanácti separátními produkčními kroky a dvaceti kvalitativními inspekcemi. Každý den přitom technici značky zvládnou v továrně Motomachi nalakovat jen dva vozy, výroba třísetkusové edice tedy zabere skoro rok. A to vše proto, aby bezbarvý lak byl „modřejší než modrá“...

Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 1 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 01Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 2 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 02Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 3 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 03Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 4 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 04Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 5 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 05Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 6 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 06Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 7 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 07Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 8 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 08Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 9 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 09Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 10 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 10Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 11 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 11Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 12 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 12Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 13 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 13Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 14 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 14Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 15 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 15Japonci vysvětlili, jak mohli 15 let vyvíjet jen lak auta. Jeho hlavní aspekt ohromí - 16 - Lexus Structural Blue 2018 videoscreen 16
Lexus při vývoji barvy Structural Blue využil technologie křídel motýlů Morpho. Díky tomu zde tak máme zářivě modrý lak, na který ale žádný modrý materiál použit nebyl

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama