Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat
18.8.2019 | Petr Miler
Toto srovnání nejlépe vystihuje, jak moc se za poslední dekádu změnilo vnímání dynamiky aut. Mnozí by tyto dva vozy vůbec neoznačili za soupeře, outsider je ale nakonec rychlejší.
Můžeme se z toho radovat, můžeme to proklínat, nic ale nezměníme na tom, že jsme v uplynulé dekádě byli svědky nejdramatičtějšího posunu dynamiky aut v celé jejich historii. Zejména rychlý, do značné míry regulacemi vynucený rozmach přeplňování nás sice na jednu stranu připravil o relativně jednodušší, znělejší, nezřídka i efektivnější, na údržbu jednodušší, a i proto možná trvanlivější motory, na tu druhou ale dal autům dynamiku, o které se nám dříve ani nesnilo.
Zrychlení dvě dekády starých supersportů je dnes k dispozici kde komu a stačí mít vcelku dostupný vůz, jako je třeba Škoda Octavia RS, abyste pod pravou noho měli více dynamiky, než kdy budete schopni rozumě na silnici využít. A pochopitelně, čím výše stoupáte, tím dále se posunujete k oblastem, které byly donedávna vyhrazeny jen zámožným lidem.
Někteří tomu bez dostatku praktických zkušeností odmítají uvěřit, už v minulosti jsme to ale nejednou zmiňovali. Třeba při probírání akcelerace tehdejší Škody Rapid 1,2 TSI. Už tak obyčejné auto s tak malým motorem dokáže rázem díky turbu, slušnému zpřevodování a relativně nízké hmotnosti strčit do kapsy pár let starý dvoulitr. A když máte dvoulitr? Můžete klidně pomýšlet na skalp ne až tak staré čtyřlitrové V8. Přiložené video je toho nejlepším důkazem.
Kdyby na jedné straně stála třeba těžká limuzína s osmiválcem, nebylo by to hodné zmínky, ale tady je to jinak. Jedná se o srovnání současného Audi TTS Roadster s první generací Audi R8 4,2 V8. Na jedné straně tedy máme juniorský sporťáček na platformě Golfu primárně s pohonem předních kol, který si přes Haldex umí hrábnout i zadními. A pod kapotou má motor 2,0 turbo s 300 koňmi. Na straně druhé je seriozní supersport s motorem uprostřed a primárně pohonem zadních kol, který si díky čtyřkolce umí také hrábnout předními. A pod kapotou má osmiválec 4,2 s 420 koňmi.
Takto podané to předem vypadá jako předehra k Davidově marnému střílení prakem na Goliáše, zvláště když TTS Roadster je o 10 kg těžší (1 570 vs. 1 560 kg). Jenže právě tady je nutné nepřehlédnout efekt turba, které sice nevyšroubuje maximální výkon tak vysoko, ovšem ten průměrný může v klíčových otáčkách klidně držet pořád okolo 300 koní. A efekt toho je tak ohromný, že ani 120 koní ve špičce nestačí na to, aby vůz s atmosféricky plněným motorem byl rychlejší.
R8 měla v praktickém závodě lepší start jistě díky vhodnější koncepci a nutně skvělé práci řidiče se spojkou a manuální převodovkou. Ale to bylo vše. Po pár desítkách metrů začala ztrácet a do cíle 400metrového sprintu dojela s odstupem 3 desetin sekundy (12,7 vs. 13,0 s) jako druhá. To je debakl od outsidera se 120koňový mankem.
Co na tom, že R8 byla lepší v pružném rychlení díky absenci turba a o něco lepší na brzdách. A pochopitelně také lépe zní a nadšenec jistě nebude váhat ani vteřinu, aby dal přednost R8 V8 s manuálem před TTS Roadster. Nic to ale nemění na tom, že R8 je dnes pomalejší než o mnoho obyčejnější TTS, které jako nové koupíte za podobné peníze, jako R8 ojetou. Hezké, nebo smutné? To si přeberte sami, na každý pád je to pozoruhodný důkaz mimořádně rychlých změn, které se v posledních letech odehrály.
R8 z roku 2008 měla v tomto souboji všechny trumfy v kapse, ve zrychlení ale nakonec přesto jasně prohrála. Lépe ovšem zrychluje pružně a také lépe brzdí
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 2 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 5 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva