Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat

Toto srovnání nejlépe vystihuje, jak moc se za poslední dekádu změnilo vnímání dynamiky aut. Mnozí by tyto dva vozy vůbec neoznačili za soupeře, outsider je ale nakonec rychlejší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat

18.8.2019 | Petr Miler

Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toto srovnání nejlépe vystihuje, jak moc se za poslední dekádu změnilo vnímání dynamiky aut. Mnozí by tyto dva vozy vůbec neoznačili za soupeře, outsider je ale nakonec rychlejší.

Můžeme se z toho radovat, můžeme to proklínat, nic ale nezměníme na tom, že jsme v uplynulé dekádě byli svědky nejdramatičtějšího posunu dynamiky aut v celé jejich historii. Zejména rychlý, do značné míry regulacemi vynucený rozmach přeplňování nás sice na jednu stranu připravil o relativně jednodušší, znělejší, nezřídka i efektivnější, na údržbu jednodušší, a i proto možná trvanlivější motory, na tu druhou ale dal autům dynamiku, o které se nám dříve ani nesnilo.

Zrychlení dvě dekády starých supersportů je dnes k dispozici kde komu a stačí mít vcelku dostupný vůz, jako je třeba Škoda Octavia RS, abyste pod pravou noho měli více dynamiky, než kdy budete schopni rozumě na silnici využít. A pochopitelně, čím výše stoupáte, tím dále se posunujete k oblastem, které byly donedávna vyhrazeny jen zámožným lidem.

Někteří tomu bez dostatku praktických zkušeností odmítají uvěřit, už v minulosti jsme to ale nejednou zmiňovali. Třeba při probírání akcelerace tehdejší Škody Rapid 1,2 TSI. Už tak obyčejné auto s tak malým motorem dokáže rázem díky turbu, slušnému zpřevodování a relativně nízké hmotnosti strčit do kapsy pár let starý dvoulitr. A když máte dvoulitr? Můžete klidně pomýšlet na skalp ne až tak staré čtyřlitrové V8. Přiložené video je toho nejlepším důkazem.

Kdyby na jedné straně stála třeba těžká limuzína s osmiválcem, nebylo by to hodné zmínky, ale tady je to jinak. Jedná se o srovnání současného Audi TTS Roadster s první generací Audi R8 4,2 V8. Na jedné straně tedy máme juniorský sporťáček na platformě Golfu primárně s pohonem předních kol, který si přes Haldex umí hrábnout i zadními. A pod kapotou má motor 2,0 turbo s 300 koňmi. Na straně druhé je seriozní supersport s motorem uprostřed a primárně pohonem zadních kol, který si díky čtyřkolce umí také hrábnout předními. A pod kapotou má osmiválec 4,2 s 420 koňmi.

Takto podané to předem vypadá jako předehra k Davidově marnému střílení prakem na Goliáše, zvláště když TTS Roadster je o 10 kg těžší (1 570 vs. 1 560 kg). Jenže právě tady je nutné nepřehlédnout efekt turba, které sice nevyšroubuje maximální výkon tak vysoko, ovšem ten průměrný může v klíčových otáčkách klidně držet pořád okolo 300 koní. A efekt toho je tak ohromný, že ani 120 koní ve špičce nestačí na to, aby vůz s atmosféricky plněným motorem byl rychlejší.

R8 měla v praktickém závodě lepší start jistě díky vhodnější koncepci a nutně skvělé práci řidiče se spojkou a manuální převodovkou. Ale to bylo vše. Po pár desítkách metrů začala ztrácet a do cíle 400metrového sprintu dojela s odstupem 3 desetin sekundy (12,7 vs. 13,0 s) jako druhá. To je debakl od outsidera se 120koňový mankem.

Co na tom, že R8 byla lepší v pružném rychlení díky absenci turba a o něco lepší na brzdách. A pochopitelně také lépe zní a nadšenec jistě nebude váhat ani vteřinu, aby dal přednost R8 V8 s manuálem před TTS Roadster. Nic to ale nemění na tom, že R8 je dnes pomalejší než o mnoho obyčejnější TTS, které jako nové koupíte za podobné peníze, jako R8 ojetou. Hezké, nebo smutné? To si přeberte sami, na každý pád je to pozoruhodný důkaz mimořádně rychlých změn, které se v posledních letech odehrály.


Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 1 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 01Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 2 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 02Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 3 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 03Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 4 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 04Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 5 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 05Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 6 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 06Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 7 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 07Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 8 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 08Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 9 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 09Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 10 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 10Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 11 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 11Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 12 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 12Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 13 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 13Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 14 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 14Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 15 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 15Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 16 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 16Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 17 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 17Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 18 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 18Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 19 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 19Jen 11 let starý sporťák s V8 vyzval moderní dvoulitrové turbo, neměl to dělat - 20 - Audi TTS Roadster vs Audi R8 V8 manual drag 20
R8 z roku 2008 měla v tomto souboji všechny trumfy v kapse, ve zrychlení ale nakonec přesto jasně prohrála. Lépe ovšem zrychluje pružně a také lépe brzdí

Zdroj: carwow@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.