Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté”

Ruského prezidenta jsme zvyklí vídat v lecjakých rolích a zjevně mu nejsou cizí ani rozmluvy na téma „udržitelné” dopravy. Tak jezdil by Teslou?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté”

5.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ruského prezidenta jsme zvyklí vídat v lecjakých rolích a zjevně mu nejsou cizí ani rozmluvy na téma „udržitelné” dopravy. Tak jezdil by Teslou?

Moskva tento týden hostí forum Russian Energy Week, jež se, jak již název napovídá, zaměřuje na různé využití různých energetických zdrojů, zejména pak těch obnovitelných. Samozřejmě došlo i na elektromobilitu a při diskuzi s novináři se k ní vyjádřil i nejvýznamnější z hostů, ruský prezident Vladimír Putin. Ten uvedl, že elektromobily shledává přitažlivými, nicméně zároveň ne až tak ekologickými alternativami ke konvenčním automobilům.

Ruský prezident byl během konference dotázán, zda si dokáže představit, že by si koupil elektromobil značky Tesla. Jeho odpověď byla v tomto směru možná i překvapivě pozitivní, řekl: „Proč ne?” a dodal: „Měl jsem i příležitost řídit elektrický vůz... ruští výrobci, kteří sní o výrobě elektromobilů, my je ukázali... Měl jsem i šanci usednout za volant a musím přiznat, že mám rád taková auta, zvláště ta moderní, jež jsou velmi rychlá a vhodná pro městské prostředí.“

Tím však Putinova chvála elektromobilů skončila. Jejich zásadním problémem podle něj je způsob, jakým se vyrábí energie, která je pohání. V současné době je světově nejrozšířenějším způsobem spalování fosilních paliv, konkrétně pak uhlí. „A právě proto věřím, že v současnosti jsou tím druhem paliva a dopravními prostředky, jež jsou vůči životnímu prostředí daleko příznivější, zemní plyn a vozy schopné spalování CNG.“

Putin si zde sice přihřívá vlastní polívčičku, Rusko je v rámci zemního plynu světovou velmocí. Pokud by tedy došlo k navýšení poptávky po něm, zlepšila by se i tamní ekonomika. Nicméně slova ruského prezidenta nelze rozporovat. Většina elektřiny celosvětově skutečně vzniká v uhelných elektrárnách, další negativa přináší těžba niklu či lithia, prvků potřebných pro baterie.

Jakkoliv tedy ruský prezident uznává výhody elektromobilů spojené s jejich provozem ve městech, kde dochází ke zlepšení ovzduší, dle něj tento typ dopravních prostředků nebude dominantní po dalších 30 let. To nejsou zrovna slova, která by chtěla slyšet řada politiků hlavně ze západní Evropy či Kalifornie, ovšem realita prodeje elektrických vozů dává za pravdu spíše Putinovi.

Nakonec také americká EPA popisuje zemní plyn jako „jedno z nejčistších alternativních druhů paliva určených ke spalování“. CNG vozy produkují o 20 až 45 procent méně pevných částic a o 5 až 9 procent méně skleníkových plynů než auta s konvenčním spalovacím motorem.

Dodat pak jen můžeme humornou vložku na závěr, která souvisí se zmíněným dotazem na téma elektromobilů Tesly. Putin totiž nezůstal jen u prosté odpovědi, dodal i pár vět navíc. „Jsme otevřeni takovým produktům a kupujeme vše, co vidíme jako užitečné. Čím ostatně myslíte, že jezdíme, drožkami? Ne, ty už dlouho nepoužíváme. Nebo snad tanky? Ne, to ani v nejmenším...“


Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté” - 1 - Vladimir Putin a VW XL1 01Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté” - 2 - Vladimir Putin a VW XL1 02
Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté” - 3 - Vladimir Putin a VW XL1 03Jezdil by Putin s Teslou? Odpověděl na to a řekl i, proč nejsou elektromobily „čisté” - 4 - Vladimir Putin a VW XL1 04
Že se Putin nebrání elektrifikovaným vozům, a to dokonce těm zahraničním, ukázal už dříve, když v doprovodu německé kancléřky Angely Merkel vyzkoušel Volkswagen XL1

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.