Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je Bugatti z dob, kdy už značka patřila Volkswagenu. A není to Veyron
10.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
VW koupil značku Bugatti v roce 1998 a jako první model nabídl Veyron. Tohle Bugatti je z roku 2002 a není to Veyron. Je tak ještě vzácnější.
Historii Bugatti EB110 jsme kdysi již zmapovali, stejně jako období, během kterého značku vlastnil italský průmyslník Romano Artioli a během nějž se tento supersport vyráběl. Na rozdíl od předchozí i pozdější produkce nevznikl v Molsheimu, ale v úžasné nové továrně v Campogallianu u italské Modeny. Její stavba přitom bere dech dodnes, stejně jako oku i sluchu lahodí samotný vůz. Ten byl vyráběn v letech 1991 až 1995, přičemž značka smontovala pouhých 139 kusů.
Nyní se jedno Bugatti EB110 objevilo v prodeji, v kolonce „Datum výroby“ však překvapivě svítí rok 2002. Jde překlep? Nebo snad o podvod? Kupodivu nikoliv. Poté, co Artioli zkrachoval, se na Bugatti, továrnu i veškerý jeho další majetek vrhli různí soukromníci i společnosti. Samotná práva na značku Bugatti získal Volkswagen, řadu komponentů včetně celých šasí pak odkoupila německá firma Dauer.
Právě Dauer se přitom ve výrobě Bugatti EB110 rozhodl pokračovat, načež v květnu 2001 u příležitosti Velké ceny Monaka představil svou vlastní verzi. Její karoserie zůstala nezměněna, tedy až na dva detaily - v prvé řadě se totiž již vůz nemohl kvůli právům VW oficiálně jmenovat Bugatti, přestože logo firmy se nakonec na všechna vyrobená auta dostalo. Druhý detail je ovšem podstatnější, Dauer totiž přišel s rozsáhlým využitím karbonu a hliníku.
Výsledkem byla zásadní dieta, neboť zatímco originál se všemi náplněmi a řidičem vážil nemalých 1 880 kilogramů, verze od Daueru vykázala na ručkách vah o dvě stě kilo méně. S tím byl na druhé straně spojen vyšší výkon než v sérii. Dvanáctiválec o 3,5litrovém objemu totiž dostal nové komponenty, aby byla zredukována prodleva čtyř turbodmychadel IHI. Na všechna čtyři kola tak rázem mířilo 654 koní.
Dauer ovšem posléze ještě začal nabízet příplatkový výfuk Remus a modifikaci řídicí jednotky, pod pravou nohu jste tak mohli dostat ještě 60 koní navíc. V této variantě přitom EB110 zvládalo zrychlení z klidu na stovku za 3,3 sekundy, kilometr s pevným startem za 19 sekund a nejvyšší rychlost 370 km/h. Dauer ovšem dodává, že během testů na německé dálnici vůz zvládl jet dokonce 400 km/h.
Vůz teď nabízí londýnská firma Joe Macari Performance Cars a pořád dokáže vzít dech. I proto, že spojuje neobvyklou černou barvu karoserie s červeným koženým interiérem. Součástí nabídky jsou dva klíčky a veškeré dokumentace mapující i servisní historii. Ta přitom zahrnuje spíše „udržovací“ práce, neboť velkým bonusem vozu je jeho extrémně nízký nájezd - pouhých 1 050 kilometrů.
S ohledem na tato fakta by asi neměla překvapit cena, která je prakticky stejná jako u prvních exemplářů Bugatti Veyron, jenž se začaly vyrábět dva roky poté, co Dauer EB110 opustil výrobní linku. Prodejce totiž za tento vůz požaduje nemalých 950 liber (cca 25 850 000 Kč). Za výjimečnost se platilo vždy a tady je jí vážně spousta...
Tohle Bugatti EB110 může být vaše. Vyrobil jej sice Dauer poté, co značka zkrachovala a pod křídly Volkswagenu vyvíjela Veyron, to by ale nemuselo vadit. Za takřka 26 milionů korun totiž dostanete více výkonu a méně kil, než jakými obdařovala své klienty fabrika Romana Artioliho
Zdroj: Joe Macari
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 41 minutami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva