Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je jedno z nejslavnějších aut s Wankelem, 1 ze 3 továrních Mazd 767B
13.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Jen jedna japonská značka dokázala vyhrát Le Mans a jen jedna vůbec to dokázala s Wankelem. Mazda 767B toho byla klíčovou součástí.
Wankelův rotační motor si své místo v historii nevydobyl jen díky silničním autům jako NSU Ro80 nebo Mazdu RX-8, ale i jedním obrovským závodním úspěchem. Postarala se o něj znovu Mazda se závodní 787B, která v roce 1991 dobyla Le Mans. Stalo se to shodou okolností v jediný rok, kdy na okruhu Le Sarthe zářil i Michael Schumacher, také jeho talent a technika Mercedesu se musely sklonit před neobvyklým technickým řešením Mazdy.
Její stroj měl v útrobách čtyřrotorový Wankel s označením R26B a disponoval vším, čím správný závoďák pro Le Mans disponovat má - výkonem, vysokou provozní efektivitou a spolehlivostí. A že k tomu úchvatně zněl, byl jen bonus. Mohla to být první kapitola nové historie závodních aut, kdyby se nestalo jedno - Wankely v Le Mans po triumfu Mazdy nezakázali.
Pochopitelně, Mazda se v Le Mans 1991 nezjevila s vítězným vozem z ničeho nic, placce jménem 787B musel mu předcházel nějaký vývoj. A jeho klíčovou součást nyní máme před sebou.
Je to Mazda 767B, která závodila v Le Mans v letech 1989 a 1990. Tohle konkrétní auto má číslo šasi 767-003. V roce 1989 byla v Le Mans dvanáctá celkově a třetí ve své třídě IMSA GTP. V roce 1990 svou třídu vyhrála a celkově skončila na 20. místě. V útrobách je čtyřrotorový Wankel 13J, první závodní čtyřrotor značky Mazda - již zmíněný R26 je jeho přímým nástupcem. Generoval až 630 koní při 9 000 ot./min při zdvihovém objemu 2,6 litru a atmosférickým plnění - vítejte ve světě Wankelu.
Tahle Mazda 767B je třetí ze tří vyrobených, takže jde o opravdu velkou vzácnost. Nedávno byla zrenovována přesně podle specifikací z roku 1990 a pak se objevila na závodech Spa Classic v roce 2014 a na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2016. A nyní bude prostřednictvím domu Gooding & Company na prodej v aukci.
Místem jejího konání bude událost Amelia Island Concours d'Elegance, která proběhne 10. - 12. března na Floridě. Podle Gooding & Co bude výsledná cena mezi 1,8 a 2,4 milionu dolarů, tedy asi 45,8 - 61 miliony korun. Pokud se odhady vyplní, máme před sebou jedno z nejdražších japonských aut prodaných v aukci, jedno z nejvzácnějších vůbec a naprostou špičku mezi Wankely. Takže pokud máte zájem...
Fotografie Matta Howella pro Gooding přibližují tuhle vzácnou Mazdu úchvatným způsobem
Zdroj: Gooding & Co.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před hodinou - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch