K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony

Dovedete si představit, že by dnes policie vystoupila na půdě parlamentu s požadavkem postavit určité auto mimo zákon, protože ho nedokáže dojet? V případě Lotusu Carlton to udělala, proslavil se i díky tomu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony

9.6.2019 | Petr Miler

Dovedete si představit, že by dnes policie vystoupila na půdě parlamentu s požadavkem postavit určité auto mimo zákon, protože ho nedokáže dojet? V případě Lotusu Carlton to udělala, proslavil se i díky tomu.

Německý Opel na sklonku 80. let patřil pod křídla General Motors, stejně jako toho času britský Lotus. Právě tehdy vznikl nápad postavit bezkonkurenční čtyřdveřový automobil, který by se mohl pyšnit titulem nejrychlejšího sedanu světa. A tak vznikl na bázi Opelu Omega stroj, na který dodnes hledíme s otevřenou pusou.

Lotus v tomto případě který sehrál roli jakéhosi tovární úpravce. Britové tehdy hranatou Omegu rozmontovali, vyměnili několik dílů, přidali potřebné komponenty, změnili logo a pod svojí značkou vrátili zpět na silnice. Celkový objem šestiválcového motoru vzrostl na 3,6 litru, byla mu snížena komprese a především přidána dvě nová turbodmychadla Garett T25. To vše kompletně změnilo poměry pod kapotou a posunulo výkonnostní parametry do sfér, kterým se neblížila ani do té doby nejrychlejší M5 generace E34 od BMW.

Papírový výkon se vyšplhal na 382 koní (285 kW) a točivý moment až k 568 Nm. Tyto parametry uměly 1,7 tun vážící vůz rozpohybovat na 100 km/h za 5,2 sekundy, maximální rychlost se zastavila na 283 km/h, která byla mezi sedany světově nejvyšší po mnoho let. Manuální šestirychlostní převodovka ZF byla totožná s provedením do Corvette ZR1, protože jako jediná v celém koncernu GM dokázala zvládnout tak ohromný nápor výkonu. Přenos výkonu na asfalt pomáhal zadní nápravě zvládnout samosvorný diferenciál.

V době uvedení byly takové dynamické schopnosti doménou placatých Ferrari a Lamborghini, nikoliv velkého čtyřdveřového sedanu s pořádným kufrem. Troufalé jízdní vlastnosti měly za následek kritiku policie, jejíž výbava se Lotusu Omega, který se Británii prodával jako Lotus Carlton, nemohla rovnat. Spolu se svou nenápadností se proto stal oblíbeným autem zločinců a na Youtube dodnes najdete pár videí s dobovými policejními honičkami, ve kterých se po desperátech v neobvyklém Lotusu ruka zákona sápe marně.

Není přehnané spojovat si Lotus Omega právě s tímto využitím, pro policii to bylo svého času zásadní téma, neboť nedisponovala technikou, která by německo-britské ikoně stačila. Policie zašla až úsměvně daleko, neboť na půdě britského parlamentu dokonce požadovala postavení těchto aut mimo zákon. Ten takový návrh nepřijal, přesto dodnes udiví tehdejší slova policejního mluvčího: „Té věci jsme se prostě nebyli schopni přiblížit a zdá se nepravděpodobné, že bychom to kdy měli dokázat.” Něco takového policie veřejně nepřiznává často.

Automobilka plánovala vyrobit přes tisíc kusů, ale číslo se zastavilo na 945 nebo 988 exemplářích (zdroje se různí). Asi třetinu z toho tvořily Carltony s volantem vpravo a zbylé dvě třetiny byly Omegy s volantem vlevo. Byla to tedy velmi vzácná auta už ve své době, natož pak dnes. V nabídce se vyskytují jen zřídka a kousek, který vám ukážeme dnes, je i mezi těmi málo prodávanými vozy díky svému stavu raritou.

Jde o britský Lotus Carlton, tedy tu vzácnější variantu, vyrobenou v roce 1991. Nabízen je jako sběratelský kousek, neboť na tachometru má pouhých 4 550 mil, tedy praktiky nic. V tomto kontextu neudiví dokonalý stav odpovídající novému vozu a i když pro české zájemce může být limitem volant vpravo, manuální převodovka tu je a zrovna k autu od Lotusu britské provedení tak nějak přirozeně patří.

Stroj v typicky zelené barvě Imperial Green (jiná nevznikla) se stříbrnými pětipaprskovými litými koly je navíc 28. kusem z celkové série, tedy opravdu raritní exemplář. Celokožený tmavý interiér se světlými prvky a dřevěným dekorem asi žádného zločince, ale to je jedině dobře, jeho běsnění by nemusel přežít bez následků. Pokud vás zaujala nedotčenost tohoto auta, jeho cena vás možná omráčí. Na koupi potřebujete necelých 125 tisíc liber, tedy asi 3,6 milionu Kč. Je to zkrátka legenda svého druhu...


K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 1 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 01K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 2 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 02K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 3 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 03K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 4 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 04K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 5 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 05K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 6 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 06K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 7 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 07K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 8 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 08K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 9 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 09K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 10 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 10K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 11 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 11K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 12 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 12K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 13 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 13K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 14 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 14K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 15 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 15K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 16 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 16K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 17 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 17K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 18 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 18K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců a postrach policie, teď stojí miliony - 19 - Lotus Carlton Omega 1991 prodej UK 19
Lotus Carlton alias Lotus Omega s několika spojlery navíc nevyvolávala moc velký rozruch, přitom uměla na silnici ujet všemu. A ani dnes se se svými parametry na silnici neztratí

Zdroj: eBay

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše