Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je Lancia Stratos Stradale v původním stavu, sláva z ní teče všemi otvory
26.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Silniční verze snad nejpokrokovějšího a rallyového stroje je vzácná v jakémkoli provedení. Tato je navíc skoro jako nová.
Úchvatných aut na prodej není nikdy dost. Zatímco včera jsme se mohli podívat na krásný a vzácný Mercedes-Benz 560 SEC 6.0 AMG Wide Body z roku 1989, nyní se v historii vydáme ještě dále. A zároveň přesídlíme z Německa do Itálie, neboť k mání je legendární Lancia Stratos v silničním provedení Stradale z roku 1976.
Když se v prodeji objeví tento stroj, pozornost si to zaslouží pokaždé, v tomto případě je ale důvodů ke zbystření o něco více. Pro nás je toto auto může být zajímavé i tím, že většinu svého života strávilo v Rakousku v rukou dvojice majitelů. Ti s ním ním dělali kde co, jen ne příliš jezdili - počet najetých kilometrů za skoro 40 let života činí jen 44 000, díky čemuž je vůz dodnes ve zcela originálním stavu, vyměnit nebylo třeba jediný podstatný mechanický komponent.
Pětistupňová manuální převodovka je tak ryze tovární, stejně jako motor 2,4 V6 od Ferrari ještě z doby, kdy Lancia a Fiat měly společnou jen zemi původu. V silniční verzi je naladěný na 140 kW (192 koní), což při hmotnosti silniční verze jen 980 kg stačilo na akceleraci na stovku za 6,8 sekundy a maximální rychlost 232 km/h. Výkon vozu byl ale v civilním provedení uměle snížen a může být snadno naladěn na 280 nebo s použitím 24ventilové hlavy válců dokonce na 320 koní, jimiž disponovaly závodní verze - stále s atmosférickým plněním.
Tento Stratos Stradale se navíc pyšní zářivě modrou karoserií z pera Marcella Gandiniho, se kterou jsou spárována bronzově lakovaná litá kola a výrazné čelní spoilery nebo aerodynamický kryt zadního okna a motoru. Uvnitř je pak možné počítat se sportovními sedadly s oranžovým čalouněním nebo hasicím přístrojem usazeným před řadicí pákou. Povšimnout si pak můžete vykrojené kapsy ve dveřích, do které je možné odložit závodní helmu.
Souběžně s vozem se stanete rovněž majiteli původní uživatelské i prodejní příručky, nejsou to však tyto materiály, které stojí za vysokou prodejní cenou. V tomto směru hraje hlavní roli jednak aura vozu - jde o homologační speciál pro rallyové auto, které bylo bylo jako vůbec první v historii postaveno od základu s cílem bodovat na tratích světového šampionátu. A podle toho vypadala jeho kariéra - titul šampiona s ním Munari a Waldegård získali tři roky po sobě v letech 1974 až 1976 a byli by s ním zřejmě vítězili i nadále, kdyby už tehdy mateřský Fiat nerozhodl o nasazení modelů 131 Abarth na místo Stratosu. Ten byl tak mohutně napřed, že v rukou soukromých jezdců vítězil i v dalších letech a ještě v roce 1981 s ním Bernard Darniche vyhrál korsickou rallye.
Druhým klíčovým faktorem je výjimečnost vozu. Lancia totiž celkově musela vyrobit pouze 500 exemplářů kvůli homologaci, po snížení tohoto požadavku na 400 kusů ale výrobu zastavila po zkonstruování 492. kusu. Přesně tolik jich poznalo svět, řada z těchto strojů ale přes své původní určení zamířila znovu na závodní kolbiště, přičemž mnoho z nich tyto kratochvíle nepřežilo. A když ano, nejsou dnes v původním stavu s asi tisícovkou ujetých km ročně.
Pokud vás tato nabídka zaujala, nedivíme se, Gandiniho svérázný design s rozměrným zaobleným čelním sklem či širokou a nízkou sklolaminátovou karoserii dodnes zapůsobí. A to je jen slupka excelentní mechaniky, navíc velmi lehké (závodní verze vážila pouhých 880 kg) a v tomto případě i velmi zachovalé - vůz prý pouze okolo nového milénia prošel lehkou renovační kúrou. Cena tomu všemu ale odpovídá, činí - i na poměry Stratosu - tučných 490 000 USD (cca 12,175 milionu korun), a to v dealerství Tomini Classics v Dubaji. Lepší kusy se shánějí mimo aukce těžko, takže kdo dostal pod stromeček třeba... obálku s 13 miliony Kč, ví, jak ji rychle uplatnit...
Modře lakovaná Lancia Stratos Stradale je k mání za nemalých 12 milionů Kč. Za to lze počítat s takřka originálním stavem
Zdroj: Tomini Classics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch